sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

היא   רכשה   לצורך   כך   למעלה   מ 2 , 000-   מובילי   טנקים   והכינה בצירים   המוליכים   לסוריה / ירדן   מערכת   לוגיסטית   אדירה שיועדה   לתחזק   שני   גייסות   משוריינים   שתוכננו   ככוח משלוח . ובאשר   ל"חזון   הסורי"   של   איזון אסטרטגי :   העובדה   הפשוטה   היא   שכיום סוריה   אכן   הגיעה   לאיזון   האסטרטגי המיוחל   שלה   בדמות   מערך   הטק"ק והנשק   הכימי . ושתי   נקודות   נוספות   עקרוניות ,   כחומר למחשבה   בהקשר   התזה   המרכזית   של בר-יוסף   על   "פשעי   הטעויות"   של   אמ"ן . האחת ,   מה   עם   הצלחות ?   לא   היו הצלחות   מרשימות   לאמ"ן ?   ברגע שהניתוח   עוסק   אך   ורק   בכישלונות , ולא   משנה   כלל   אם   חלקם   נכונים   וחלקם לא ,   הרי   שנוצרת   הטיה   ברורה .   השנייה , האם   למשל   משום   שחזאי   מזג   האוויר טועים   לפעמים ,   צריך   לבטל   את   המוסד הזה   או   להעבירו   לאחר ?   התשובה ברורה   -   לא   ולא .   זאת   משום   שההערכות   שלהם ,   כמו   של אנשי   המודיעין ,   אמנם   אינן   שלמות   ואינן   חפות   מטעויות , אך   טובות   בהרבה   מהערכה   אקראית . על   מנת   להסביר   מדוע   על   אמ"ן   להמשיך   להוביל   את   הערכת המודיעין   הלאומית   במציאות   הנוכחית ,   אנו   נגדיר   תחילה מהי   הערכה   זו   ומהם   תפקידיה .   הערכת   המודיעין   הלאומית היא   הערכה   של   שלל   הסיכונים ,   האיומים   וההזדמנויות הניצבים   בפני   מדינה   בזמן   נתון ,   בכלל   תחומי   הביטחון הלאומי ,   בהדגשת   סבירויות   המימוש .   תפקידה   כפול :   ברמה האסטרטגית   -   לספק   את   כל   סוגי   המודיעין  ( שוטף ,   בסיסי , תהליכים   לטווח   ארוך )  על   מנת   לאפשר   לממשלה   לנהל   את מדיניותה   הלאומית .   ברמה   האופרטיבית   -   לספק   את   כל סוגי   המודיעין   על   מנת   לאפשר   למערכת   הביטחון   והמטכ"ל לבנות   את   העוצמה   הצבאית   הנדרשת   למענה   על   האיומים שבכוח ,   לעצב   את   הרעיון   האסטרטגי   המטכ"לי   ולנהל   את הכוח   הצבאי   בכל   סוגי   העימותים הצפויים . במדינת   ישראל   שני   התפקידים   שזורים זה   בזה .   מה   שמייחד   אותם   הוא הביטחון .   האבות   המייסדים   לא   העניקו לאמ"ן   את   הבכורה   ואת   האחריות להערכת   המודיעין   הלאומית   בגלל הצורך   להתריע   על   התקפת   פתע   בלבד , אלא   משום   שבעיות   הביטחון   של   מדינת ישראל   מאז   הוקמה   שזורות   בכל אורחות   החיים   שלה .   היו   תקופות קצרות   שדומה   היה   כי   הביטחון   נדחק ממרכז   ההוויה   שלנו ,   אך   מלחמת   לבנון השנייה   שוב   הציבה   את   הביטחון   במוקד , בטלטלה   עזה .   מה   שמייחד   אותנו בתחום   הביטחון ,   שלא   ככל   מדינה   אחרת ,   הוא   הקשר   ההדוק בין   אירוע   ביטחוני   טקטי   לבין   הרמה   האסטרטגית .   חטיפת חייל ,   לדוגמה ,   נעשית   מיד   לאירוע   ברמה   הלאומית .   יש   לכך השלכה   על   המודיעין .   המודיעין   מספק   לצה"ל   גם   מודיעין טקטי ,   אם   לסיכול ,   אם   למטרות ,   אם   לצורכי   תכנון   מבצעי ברמות   הנמוכות .   מודיעין   זה   עשוי   להשפיע   על   הרמה האסטרטגית   ולכן   גם   עשוי   להיהפך   לחלק   מהערכת   המודיעין הלאומית !  קשה   להפריד   אפוא   במדינת ישראל   בין   מודיעין   צבאי   טהור   לבין מודיעין   מדיני / אסטרטגי . אם   כן ,   קריטיות   הביטחון   והאיום הקיומי   הצבאי   על   מדינת   ישראל , ותפקידו   של   הצבא   כגורם   ראשי בהתמודדות   עם   אלו ,   הם   הסיבות המרכזיות   לריכוזה   והובלתה   של   הערכת המודיעין   הלאומית   בידי   הצבא .   עליהן יש   להוסיף   כמה   גורמים   התומכים   בכך שהערכת   המודיעין   הלאומית   תישאר בידי   אמ"ן / צה"ל :   צה"ל   הוא   הגורם   היחיד   בשירות המדינה ,   לפי   שעה ,   המסוגל   לקיים עבודת   מטה   סדורה   ואינטגרטיבית .   בזכות   גיוס   החובה   ומחויבות   של מגזרים   רבים   לביטחון   המדינה ,   לצה"ל בסיס   גיוס   של   כוח   אדם   מעולה ,   יותר מאשר   לכל   מגזר   ציבורי   אחר .   קיימת   אינטימיות   רבה   באמ"ן   בין   אנשי   המחקר   לאנשי האיסוף .   אמ"ן   הוא   הגוף   היחיד   בעולם  ( לפי   כל   הידוע   לנו ) שבו   אנשי   מחקר   רואים   ידיעה   במקור "   , חיים"   בבסיסי האיסוף ,   מתחקרים   מקורות   ולהפך :   אנשי   האיסוף   באים למחקר ,   מתדיינים ,   משווים   חומר   המופק   ממקורותיהם   מול חומר   המופק   בסוכנויות   איסוף   אחרות   של   אמ"ן .   זהו   נכס מודיעיני   אדיר   המושג   בזכות   העובדה   שכל   הגופים   האלה משתייכים   לארגון   אחד .   הוא   תורם   לכך   שאנשי   המחקר באמ"ן ,   מהזוטר   ועד   לבכיר ,   מכירים   את   ה"חומר"   מלמטה . אמ"ן   יכול   אפוא   להציג   הערכה   לאומית   עמוקה   ורחבה , מ"השטן   שבמיקרו"   ועד   "האלוהים   שבמקרו . "   לאמ"ן   יש   היכולת   לתת   הערכה   אינטגרטיבית   כמעט   מאז הוקם ,   והיא   הלכה   והתרחבה   במרוצת   השנים .   זוהי   היכולת להציג   תמונה   והערכה   רב-נושאית   מאוחדת : נושא   צבאי  ( יבשתי ,   אווירי ,   ימי -  (   קונוונציונלי   ובלתי קונוונציונלי   כאחד ,   מדיני ,   של   טרור ,   כלכלי ,   טכנולוגי , תרבותי-פסיכולוגי ,   גאוגרפי . אכן ,   החסרונות   לא   נפקד   מקומם ,   כפי שבר-יוסף   מונה   בצדק   אחדים   מהם . לדעתנו ,   החשוב   שבהם   נעוץ   בכך שהצבא   הוא   גוף   היררכי   נוקשה   שאינו יוצר   במהותו   את   האווירה   הנוחה והחופשית   לארגון   מחקרי   שיש   בו   ריבוי דעות .   גם   המערכת   המודיעינית   בנויה במבנה   הצה"לי   ההיררכי   המדכא   מעצם טבעו   מחשבה   עצמית   וויכוחים .   עם כל   החופש   שניתן   לכל   קצין   להביע   את דעתו ,   ועם   כל   הרצון   לעודד   מחשבה אחרת   ופלוגתות   מחקריות ,   עדיין   הדרגה   משחקת   תפקיד חשוב ,   ועדיין   שאיפות   הקידום   במעלה   סולם   הדרגות   מהוות בלם   להבעת   דעות   חופשית .   מה   לעשות   ולפי   שעה   דעתו של   אל"מ   עדיין   קובעת   יותר   מדעתו   של   סג"ם . מה   עם   הצלחות ?  לא היו   הצלחות מרשימות   לאמ"ן ? ברגע   שהניתוח   עוסק אך   ורק   בכישלונות , ולא   משנה   כלל   אם חלקם   נכונים   וחלקם לא ,   הרי   שנוצרת הטיה   ברורה האם   למשל   משום שחזאי   מזג   האוויר טועים   לפעמים ,   צריך לבטל   את   המוסד הזה   או   להעבירו לאחר ?   התשובה ברורה   -   לא   ולא

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help