sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

כישורים   כאלה   צריכים   לבוא   במקום   יכולות   כמו   כושר התנסחות   בכתב   ובעל   פה ,   שזוכות   כיום   להערכת   יתר .   כל אלה   צריכים   לגרום   גם   למצב   שמועד   הפרישה   של   חוקרים בחטיבת   המחקר   יהיה   מאוחר   מזה   המקובל   כיום  ( וגם   זו סיבה   להוציא   את   האחריות   למחקר   ממסגרת   הצבא . (   מלבד זאת ,   יש   מקום   שחטיבת   המחקר   תשקול   את   צמצום מטלותיה   וכוח   האדם   שלה .   ממילא   רק   חלק   קטן   מהתוצר המחקרי   שהיא   מפיקה   עושה   דרכו   אל   הצרכנים   הרלוונטיים , וניתן   להניח   שאם   תפיק   פחות   מסמכים   תהיה   לכל   הנוגעים בדבר   יכולת   טובה   יותר   להפריד   בין   המוץ   הבר . הדרך   השנייה ,   והיא   המתבקשת   מתיאור   מגבלות   אמ"ן ,   היא להעביר   את   תפקיד   המעריך   הלאומי   לגוף   אחר   ולהשאיר את   המודיעין   הצבאי   בלבד   באחריות   אמ"ן .   מהלך   כזה   עלול להיות   כרוך   במאבקי   כוח   קשים ,   מכיוון   שיש   להניח   שצה"ל ומשרד   הביטחון   יסרבו   לוותר   על   עמדת   כוח   בעלת   השפעה אדירה   על   עיצוב   סדר   היום   הלאומי   של   ישראל .   אם   יוחלט בכל   זאת   לבצע   אותו ,   ניתן   לבצעו   בשלוש   צורות :   ראשית לכול ,   להפוך   את   'המוסד , '   על   אגף   המחקר   שבו ,   למעריך הלאומי .   ככל   הידוע ,   הישגי   'המוסד'   בתחום   זה   טובים   משל אמ"ן   אף   שגם   הוא   אינו   נקי   מפגמים ,   ובהיותו   גוף   אזרחי ( אם   כי   משופע   בקציני   צבא   בכירים   לשעבר )  יש   מקום להניח   שיבחן   את   אתגרי   היסוד   לביטחון   מדינת   ישראל בעיניים   מוטות   פחות   מאלה   של   אמ"ן .   עם   זאת ,   תפקידיו של   'המוסד'   הם   איסופיים   ומבצעיים   בעיקרם   ולכן   יש   סכנה שהערכת   המודיעין   הלאומית   תידחק   הצ דה   או   תושפע   יותר מדיי   משיקולים   קהילתיים   צרים  ( פרוכיאליים )  של   הארגון . פתרון   אחר   הוא   לבנות   במועצה   לביטחון   לאומי  ( מל"ל ) גוף   מודיעיני   חזק   שישמש   המעריך   הלאומי .   פתרון   זה   מניח את   הדעת   משום   שיקנה   למעריך   הלאומי   מעמד   עצמאי ויעמיד   אותו   בקשר   הדוק   עם   מי   שיכולים   -   בתנאי   ממשל תקינים   יותר   -   להיהפך   לצרכנים   העיקריים   של   תוצריו . ואולם   כל   עוד   אין   שדרוג   מהותי   במעמדה   של   המל"ל   למעמד שיש   לה   בארצות-הברית ,   אין   טעם   אפילו   לדון   בפתרון   כזה . וגם   אם   תשודרג   המל"ל ,   בניית   גוף   למודיעין   לאומי   במסגרתה היא   פתרון   בעייתי ,   בעיקר   מכיוון   שאחראי-העל   למודיעין יהיה   ראש   המל"ל   ומשיקולים   מקצועיים   לא   רצוי   שיצרן המודיעין   וצרכן   המודיעין   יהיו   אדם   אחד .   הפתרון   השלישי הוא   להקים   גוף   עצמאי   להערכה   לאומית ,   שיהיה   כפוף במישרין   לראש   הממשלה .   בפתרון   כזה   משולבים   כמה יתרונות :   בראש   ובראשונה   עצמאות   ארגונית   וסמיכות לאוזנו   של   מקבל   ההחלטות .   הגוף   הזה   אינו   חייב   להיות ענקי   40   -   חוקרים   איכותיים   שישרתו   בו   תקופות   ארוכות ( כ30-   שנה   מגיוס   עד   גמלאות )  יוכלו   להתמודד   ביעילות עם   אתגרי   המודיעין   האסטרטגי   של   ישראל .   אם   מעמדו העצמאי   ואי-תלותם   של   המעריכים   שישרתו   בו   יובטחו היטב  ( למשל   ביצירת   תנאי   העסקה   דומים   לאלה   של   שופטים במערכת   המשפט   או   של   אנשי   סגל   במערכת   האקדמית ) ואם   הוא   יהיה   מפתה   ויוקרתי   כדי   למשוך   אליו   כוח   אדם ברמה   הגבוהה   ביותר   -   יש   סיכוי   שפתרון   כזה   יביא   לידי שיפור   של   ממש   בהערכות   המודיעין   בנושאים   החשובים ביותר   הנוגעים   לביטחון   ישראל .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help