sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

ב .   העובדה   שאנשי   צבא   הם   המעריכים   הלאומיים   של   ישראל בעת   שנטיית   אנשי   צבא   מקצועיים  ( גם   אם   אנשי   אמ"ן יכחישו   זאת )  היא   לבחון   כל   איום   ופתרונו   קודם   כול   דרך קנה   הרובה ,   הופכת   כמעט   באופן אוטומטי   כל   אתגר   לביטחון   המדינה לכזה   הנמדד   בפריזמה   הצבאית .   יתרה מזו ,   במקרה   הישראלי ,   שבו   החוויה המעצבת   של   קציני   אמ"ן   היא   הפתעת יום   הכיפורים ,   כמעט   תמיד   יש   נטייה להעריך   איומים   על-פי   תרחיש   המקרה הגרוע   ביותר . עד   היום   שילמה   מדינת   ישראל   מחיר יקר   ביותר   על   כך ,   לדוגמה   השקעות עתק   בבניית   יכולת   צבאית   לאחר מלחמת   יום   הכיפורים   בשל   תרחישי איום   כמעט   חסרי   שחר   כמו   מתקפה ערבית   כוללת   על   ישראל  ( אף   שמצרים לא   בנתה   מחדש   את   עוצמתה   הצבאית לאחר   המלחמה ;(  איום   "החזית   המזרחית )  " שנבנה   לאחר שהחל   תהליך   השלום   עם   מצרים   ושהחזיק   מעמד   פחות משלוש   שנים ,   עד   פרוץ   מלחמת   איראן-עיראק   ב , ( 1980- או   חזון   "האיזון   האסטרטגי"   הסורי  ( שהוכח   ביוני   1982 כחסר   שחר . (   בניית   צה"ל   להתמודדות   עם   איומים   שהתבררו כבלתי   קיימים ,   כמעט   שהביאה   את   מדינת   ישראל   אל   סף פשיטת   רגל   כלכלית   בשנות   ה . 80-   דוגמה   אחרת   לנטייה להעצים   איומים   היא   ההערכה   החד-משמעית   של   אמ"ן בשנים   שלפני   נסיגת   צה"ל   מלבנון ,   כי   מהלך   כזה   יביא   לידי הסלמה   בגבול   הצפון   ואף   למלחמה   עם   סוריה .   כל   אלה   לא קרו ,   אך   עיכבו   באופן   ניכר   את   הנסיגה ,   והמשך   הנוכחות באזור   הביטחון   גבה   מישראל   מחיר   דמים   גבוה . ג .   ראיית   בעיות   ואתגרים   לביטחון   המדינה   בפריזמה   צבאית גורמת   גם   להזנחת   כלים   אחרים   להתמודדות   עם   בעיות אלה ,   בראש   ובראשונה   הדיפלומטיה .   הזנחת   המרחב הדיפלומטי   בראיית   אמ"ן   מתבטאת   בבירור   בעובדה   שהארגון כשל   לא   רק   באיתור   איומים   צבאיים   מתקרבים   אלא   גם בזיהוי   הזדמנויות   מדיניות :   הוא   החמיץ כליל   את   איתותי   מצרים   בעשור   שבין 1967   ל1977-   על   עניינה   בהסכם   לפתרון הסכסוך   עם   ישראל ,   וערב   בואו   של סאדאת   לישראל   העריך   הארגון   שאין סיכוי   להסדר   שלום   ישראלי-מצרי   בזמן הנראה   לעין .   אמ"ן   לא   הצביע   על   בשלות ירדנית   להגיע   להסכם   עם   ישראל   כאשר זה   הושג   בסופו   של   דבר ,   או   על   עניינו של   אש"ף   לפתוח   במו"מ   רשמי   עם ישראל   בתחילת   שנות   ה . 90- אמ"ן-מחקר   לא   זיהה   גם   את   התפנית האסטרטגית   בעמדתו   של   הנשיא   אסד כלפי   הסכסוך ,   ובניגוד   לעמדת   ראש אמ"ן   אורי   שגיא ,   שהצביע   על   נכונות סורית   להגיע   להסדר   עם   ישראל ,   אנשי המחקר   העריכו   שלא   חל   שינוי   של ממש   בעמדה   הסורית .   אפשר   לשער   שאילו   דיפלומטים מקצועיים   היו   מעריכי   המודיעין   הלאומי ,   ישראל   הייתה יכולה   לזהות   ולנצל   הזדמנויות   אלה . ד .   קיים   פער   ברור   בין   מעמדו   המקצועי   של   ראש   אמ"ן כמעריך   הלאומי   ובין   מעמדו   בהיררכיית   השלטון .   במדינות אחרות   מקובל   שהמעריך   הלאומי   כפוף במישרין   לצרכן   המרכזי   שלו   -   הנשיא או   ראש   הממשלה .   אולם   מכיוון שבמקרה   הישראלי   המעריך   הלאומי הוא   איש   צבא ,   עומדים   בינו   לבין   ראש הממשלה   שני   דרגים   לפחות   -   הרמטכ"ל ושר   הביטחון   -   ובמקרים   אחרים מתווספים   גם   סגניהם .   במובן   זה ,   על אף   מעמדו   כמעריך   הלאומי ,   ראש   אמ"ן עלול   למצוא   עצמו   בלא   מעט   מקרים בעמדה   נחותה   לעומת   האחריות המוטלת   עליו . ה .   העובדה   שאמ"ן   משרת   שני   צרכנים עיקריים   -   את   ראש   ממשלת   ישראל ואת   הרמטכ"ל   -   עלולה   לגרום   לבעיות כאשר   נוצר   מתח   בין   הצרכים   של   שני   גורמים   אלה .   על רקע   זה   נשמעות   למשל   טענות   כי   בכל   עת   שמונפת   חרב הקיצוצים   על   תקציב   הביטחון   אמ"ן   מאתר   איומים   חדשים שיצדיקו   את   מניעת   הפגיעה   בתקציב .   שר   התמ"ת   באמצע שנות   ה80-   גדעון   פת   כינה   הערכות   מודיעין   כאלה   "סיפורי כיפה   אדומה . "   גם   אם   הערכות   האיומים   היו   אותנטיות לחלוטין ,   ברור   שהן   הביאו   לידי   כרסום   מעמדו   של   אמ"ן כגוף   מודיעין   נטול   פניות ,   וזאת   בשל   השתייכותו   לצה"ל . ו .   ניסיונן   של   מדינות   אחרות   מאשש   את   ההנחה   שהערכות מודיעין   אזרחיות   פחות   זורעות   בהלה  ( אלרמיסטיות ) ומציאותיות   יותר   מאלה   של   אנשי   צבא .   מחקר   שיצא   לפני כמה   שנים   בארצות-הברית ,   שבדק   באיזו   מידה   עמדו   הערכות המודיעין   הלאומיות   במבחן   הזמן   לאורך   תקופת   המלחמה הקרה ,   הראה   שהערכות   שכתבו   אזרחים   תמיד   שיקפו   את המציאות   הרבה   יותר   טוב   מהערכות   אנשי   הצבא ,   שהגזימו תדיר   בממדי   האיום   הקומוניסטי   . ( America's   Strategic   Blunders ,   Penn   State   Press ,   2001 Willard   Matthias , ) כיצד   ניתן   לשפר   את   המצב ? דרך   אחת   היא   שיפור   הקיים באמ"ן-מחקר .   חטיבת   המחקר   חייבת לשאוף   לכך   שסגל   החוקרים   שלה   יהיה בוגר   יותר ,   עתיר   ניסיון   חיים  ( כולל כמה   שנים   טובות   בחיים   האזרחיים ולא   רק   במסגרת   הלימודים   האקדמיים ) ובעל   השכלה   רחבה   וטובה .   קידום   כוח האדם   צריך   להיעשות   לאט   כדי   לאפשר לחוקר   להתמחות   התמחות   ארוכת   טווח בתחום   המחקר   שלו .   בקידום   גם   נדרש להביא   בחשבון   את   מאזן   ההערכות האישי   של   החוקר   -   עד   כמה   הצליח ושגה   בהערכותיו   בעבר   -   ואת   בסיס כישורי   הניהול   שלו ,   לדוגמה   עד   כמה הוא   פתוח   באמת   לשמוע   ביקורת   ובאיזו   מידה   הוא   נוטה לדבוק   בדו גמות . בניית   צה"ל להתמודדות   עם איומים   שהתבררו כבלתי   קיימים   כמעט שהביאה   את   מדינת ישראל   אל   סף פשיטת   רגל   כלכלית בשנות   ה80- הזנחת   המרחב הדיפלומטי   בראיית אמ"ן   מתבטאת בבירור   בעובדה שהארגון   כשל   לא רק   באיתור   איומים צבאיים   מתקרבים אלא   גם   בזיהוי הזדמנויות   מדיניות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help