sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

וכוחות   מועטים   נוספים .   אילו   הצבא   המצרי   היה   פותח במתקפה   לא   היה   ניתן   לבלמו .   משהתבררו   ממדי   הפריסה המצרית   ביצע   צה"ל   היערכות   חירום   בלתי   פומבית ,   ובתוך 24   שעות   פרס   כוחות   מספיקים   כדי   לקדם   את   פני   האיום . ב .   מאז   ההתערבות   המצרית   במלחמת   האזרחים   בתימן ( 1962 )   אחז   אמ"ן   בתפיסה   שנאצר   יימנע   מעימות   משמעותי עם   ישראל   כל   עוד   כשליש   מצבאו   תקוע בתימן .   תפיסה   זו   הייתה   ההיגיון המודיעיני   בבסיס   תהליך   ההסלמה שהובילה   ישראל   מול   הסורים   בשנים שקדמו   למלחמת   ששת   הימים .   לא   חל בה   שום   שינוי   מהותי   למרות אינדיקציות   שונות   לכך   שהמשך   הלחץ הישראלי   על   סוריה   עלול   לגרום   לשינוי מדיניות   האיפוק   המצרית .   על   רקע   זה ברור   מדוע   הכנסת   הצבא   המצרי   לסיני ב15-   במאי   1967   הפתיעה   את   ישראל ,   אף   כי   המלחמה , בשלב   זה ,   עדיין   לא   נתפסה   כבלתי   נמנעת . ג .   גם   לאחר   שהחל   המשבר   וגם   לאחר   שהתברר   שהוא   שונה באופן   מהותי   ממשבר   "רותם"   של   , 1960   המשיך   אמ"ן להעריך   שנאצר   ייזהר   מהסלמה   נוספת ,   אף   כי   ראה   בעצם ריכוז   הכוח   המצרי   בסיני   משום   אות   ברור   לאפשרות   מלחמה . שעות   בטרם   הודיע   נאצר   על   סגירת   המ צרים   הוציא   אמ"ן מסמך   ובו   העריך   שצפוי   מו"מ   מדיני   וכי ,   מכיוון   שנאצר חושש   מעימות   צבאי   שעלול   לשמוט   מידיו   את   הישגיו   עד כה "   , אין   סבירות   רבה   בשלב   המיידי   לצעד   מצרי   של   סגירת השיט   במצרים . " ד .   על   בסיס   הערכת / ידיעת   אמ"ן   כי   המצרים   מתכוונים לחדש   את   האש   באביב   הקרוב ,   הורה   הרמטכ"ל   חיים   בר-לב לצה"ל   לקראת   סוף   1968   להתכונן   למלחמה   בתעלה .   תאריך היעד   להשלמת   ההכנות   נקבע   ל1-   במארס   . 1969   ב8-   במארס 1969   נפתחה   מלחמת   ההתשה ,   וצה"ל   היה   מוכן   לקראתה . ה .   הערכת   אמ"ן   כי   ברית-המועצות   לא   תתערב   באופן   ישיר בעימות   עם   מצרים   סללה   את   הדרך   להחלטת   ראש   הממשלה בסוף   1969   לאשר   את   ההפצצות   בעומק .   בדיעבד   התברר שההחלטה   הסובייטית   לשגר   יחידות   למצרים   נפלה   כבר כמה   חודשים   קודם   לכן ,   עקב   מבצע   "בוקסר"   של   חיל האוויר .   בהמשך ,   חרף   סימנים   ברורים   לכך   שיחידות   הגנ"א סובייטיות   עומדות   להישלח   למצרים   כדי   לסייע   בהתמודדות עם   חיל   האוויר ,   המשיך   אמ"ן   להעריך שהסבירות   להתפתחות   כזו   נמוכה . הנוכחות   הסובייטית   אותרה   רק כחודשיים   לאחר   שהגיעו   היחידות הסובייטיות   הראשונות ,   וכאשר   טייסים סובייטיים   עלו   לאוויר   מול   טייסי   חיל האוויר .   משזוהה   המהלך   הוחלט להפסיק   את   ההפצצות   בעומק   ובהמשך התפתח   עימות   חריף   סביב   הניסיון המצרי-סובייטי   לקדם   את   מערך   הטק"א   לתעלה . ו .   חרף   שפע   מידע   ממקורות   מצוינים   שזרם   לאמ"ן   מאז ראשית   אוקטובר   1973   על   היערכות   מצרית   וסורית   ליוזמה התקפית ,   ולמרות   כמה   התרעות   שקיבל   ממקורות   'המוסד' על   כוונה   ערבית   לצאת   למלחמה   בטווח   הזמן   המיידי ,   המשיך המודיעין   הצבאי   להעריך   עד   כמה   שעות   לפני   פרוץ   מלחמת יום   הכיפורים   שאין   סיכוי   שתפרוץ   מלחמה   או   שהסבירות שתפרוץ   נמוכה .   עקב   היעדר   התרעה   מודיעינית   איכותית ( קרי ,   ברמה   גבוהה   מספיק   כדי   לשכנע   את   מקבלי   ההחלטות להיערך   למלחמה ,   ובמועד   שיאפשר   לממש   את   תכניות ההיערכות )  נתפס   צה"ל   בלתי   מוכן   כשפרצה   האש . אם   כן ,   פעם   אחת   בסך   הכול ,   ערב   פתיחת   מלחמת   ההתשה , עמד   אמ"ן   במשימת   ההתרעה .   כישלונו   ב"רותם"   אינו   זכור כל   כך   מכיוון   שמצרים   לא   התכוונה מלכתחילה   לפתוח   במלחמה ,   וכישלונות ההערכה   שלו   לפני   המלחמה   ב1967- לא   זכו   להד   משמעותי   בעיקר   בגלל ניצחונו   המזהיר   של   צה"ל .   לעומת   זאת , כישלון   אמ"ן   במתן   התרעה   על   אפשרות התערבות   סובייטית   במלחמת   ההתשה סיבך   את   ישראל   בעימות   צבאי   עם ברית-המועצות ,   וכישלונו   במתן   התרעה ערב   מלחמת   יום   הכיפורים   -   הפעם היחידה   שמדינות   ערב   ניסו   לפתוח   במתקפת   פתע   על   ישראל -   הוכיח   כי   לשיקול   המרכזי   שחייב   את   הפקדת   הערכת המודיעין   בידי   גוף   צבאי   לא   היה ,   במקרה   זה ,   תוקף   של ממש .   דבר   זה   בולט   במיוחד   לנוכח   העובדה   שערב   המלחמה ראש   הממשלה ,   הרמטכ"ל   וראש   'המוסד'   העריכו   את הסבירות   שתפרוץ   מלחמה   כגבוהה   בהרבה   משהעריך   אמ"ן . מאז   מלחמת   יום   הכיפורים   לא   ניסתה   שום   מדינה   ערבית לבצע   מהלך   מפתיע   שהציב   איום   משמעותי   על   ישראל , ולכן   לא   ניתן   לבחון   אם   חל   שיפור   של   ממש   ביכולתו   של אמ"ן   בתחום   זה . לצד   הישגיו   הבלתי   מספקים   של   אמ"ן   במתן   התרעה אסטרטגית   על   מתקפת   פתע   מתקרבת   או   על   התהוות   איום משמעותי   בטווח   הזמן   המיידי ,   בולטים   כמה   שיקולים נוספים   המצריכים   להפקיד   את   הערכת   המודיעין   הלאומית בידי   גורם   אחר .   ואלה   העיקריים   שבהם : א .   מאז   , 1948   שבה   נקבע   כי   אמ"ן   יהיה   המעריך   הלאומי , השתנתה   באופן   מהותי   מפת   האיומים   הצבאיים   על   ישראל . אם   עד   1973   הייתה   מתקפה   ערבית   קונוונציונלית   תרחיש האיום   הממשי   החמור   ביותר ,   הרי   מאז   סיום   מלחמת   יום הכיפורים   החל   איום   זה   לשקוע   ולעומתו   עלה   בהתמדה משקלם   של   האיום   הבלתי   קונוונציונלי  ( כימי ,   ביולוגי ובמיוחד   גרעיני )   והאיום   התת-קונוונציונאלי   -   עימות בעצימות   נמוכה   עם   כוחות   בלתי   סדירים   או   טרור .   כיום , מסיבות   שונות ,   הסבירות   שתיפתח מתקפה   קונוונציונלית   ערבית   על   ישראל נמוכה   ביותר   וקשה   לראות   כאן   שינוי מהותי   בעתיד   הנראה   לעין .   האיום העיקרי   על   ישראל   הוא   התגבשות   יכולת גרעינית   איראנית   וזליגת   אמצעי   לחימה בלתי   קונוונציונליים   לארגוני   טרור . שלא   כבמלחמה   קונוונציונלית ,   אין לאנשי   צבא   כל   יתרון   על   אזרחים   בהבנה ובניהול   של   קונפליקט   גרעיני .   מניסיון   המלחמה   הקרה   הוכח שברוב   המקרים   היו   אלה   אזרחים   שהבינו   טוב   יותר   את מהות   הנשק   החדש   ומשמעויותיו   הצבאיות   והמדיניות . ובאשר   לטרור ,   הארגון   המתאים   ביותר   להתמודד   עם   איומיו הוא   השב"כ .   בסביבה   אסטרטגית   זו ,   השארת   האחריות להערכת   המודיעין   הלאומית   בידי   אמ"ן   הולכת   ומאבדת   את שארית   ההיגיון   וההצדקה   שלה . פעם   אחת   בסך הכול ,   ערב   פתיחת מלחמת   ההתשה , עמד   אמ"ן   במשימת ההתרעה באשר   לטרור ,   הארגון המתאים   ביותר להתמודד   עם   איומיו הוא   השב"כ

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help