sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

תחרות   בנושא   העפלה        לזכר   שלמה   כהן   אברבנאל ב11-   בדצמבר   2006   נציין   במל"מ   25   שנים   לפטירתו בטקס   סיום   תחרות   לציורים   לנוער   בישראל   בנושא " ההעפלה   והעלייה   הבלתי   לגאלית   לארץ-ישראל" בקיץ   2006   ימלאו   25   שנה   לפטירתו של   שלמה   כהן   אברבנאל .   ועדת   הקרן החליטה   לציין   את   המועד   בטקס   לזכרו שיתקיים   במל"מ ,   ובו   תיערך   תחרות גמר   לציורים   לנוער   בישראל  ( עד   גיל ( 21   בנושא   "ההעפלה   והעלייה   הבלתי לגאלית   לארץ-ישראל . " שלמה   כהן   אברבנאל   ז"ל ,   המשנה   לראש ' המוסד'   למודיעין   ולתפקידים   מיוחדים , נולד   בהמבורג   גרמניה   ב1-   ביוני   , 1921 בנם   השלישי   של   זאב   ומרים   כהן   לבית קרליבך . בקיץ   1952   נישא   שלמה   לדפנה   ולזוג נולדו   שני   ילדים ,   יובל   וורדה . שלמה   נפטר   ב4-   ביולי   , 1981   ג'   בתמוז תשמ"א ,   והוא   רק   בן   60   שנה . כתיאורה   של   בתו   ורדה ,   היה   "איש   גבה קומה ,   גרום   קמעה ,   קרחת   מנצנצת לראשו ,   עיניים   ירוקות   מאירות   תמיד בזיק   שובב ,   מאחורי   זוג   משקפיים גדולים . " שלמה   השלים   את   לימודיו ,   ובד   בבד עם   פעילותו   ב'הגנה'   החל   דרכו   כצייר וכגרפיקאי .   הוא   צייר   ואייר   לעיתונים ( ובהם   "מעריב , ( "   צייר   קריקטורות , תחריטי   לינולאום ,   פלקטים   ואף   עטיפות לספרים . בשנת   1947   יצא   ללמוד   ציור   בפריס , אולם   חזר   אחרי   כמה   חודשים כשתחושת   שליחות   לאומית   ורצון   עז לקחת   חלק   בהקמת   המדינה   בוערים בעצמותיו . באישיותו   היוצאת   מגדר   הרגיל   שילב עבודה   ביטחונית / מודיעינית / מבצעית עם   כישרון   אמנותי   ואהבה   גדולה   לציור . את   אהבתו   לציור   רתם   שלמה   לעבודתו המודיעינית ,   ובעזרת   מכחולו   הצליח , ברגישות   ובתבונה ,   בצבע   ובמבע ,   להציג למתבונן   את   רוח   התקופה   והמקום ששהה   בו .   ציוריו   שימשו   כיסוי   לשהייתו בכל   שליחויותיו .   בה   בעת   נהג   לעצב כותרות   למסמכים   וליצור   צורה לתעודות ,   לכרטיסי   ברכה   ולסמלים . בין   השאר   עיצב   את   סמל   'המוסד . ' בשנת   1948   התגייס   שלמה   ל"מוסד לעלייה"   ומילא   בו   תפקיד   מרכזי .   בין 1948   ל1951-   פעל   להצלת   יהודים ולהעלאתם   ארצה   במרסיי ,   באלג'יר , בטוניס ,   בקזבלנקה ,   בצפון   אפריקה הצרפתית   ובקהיר .   במרסיי   עסק   בזיוף דרכונים   ואשרות   שבהם   צוידו   מעפילים בדרכם   לארץ .   כישרונו   כצייר   מחונן סייע   לו   בפעילות   זו .   במצרים ,   שבה שהה   בכיסוי   של   צייר   צרפתי  ( אחת מתמונותיו   שהוצגה   בתערוכה   נרכשה בידי   המוזאון   הלאומי   המצרי , (   היה אחראי   לעלייה   ולהדרכת   פעילי   העלייה . בזכות   אהבתו   האמיתית   לארץ   ולכל המתרחש   בה ,   נטע   בקרב   הצעירים תחושת   שליחות   ורצון   עז   לעלות   ארצה , למרות   תנאי   הצנע   והמחסור   הקשים ששררו   אז   בישראל . בשנת   1951   היה   מראשוני   העובדים ב'מוסד'   ומילא   מגוון   תפקידים   בארץ ובחו"ל   במסגרת   אגפי   ה"צומת "   , " תבל" ו"ביצור . "   הוא   פיקד   על   אגף   התיאום המבצעי   ושימש   סגן   ראש   'המוסד . '   בין מאי   לנובמבר   1976   שימש   ממלא   מקום ראש   'המוסד . ' שלמה   היה   איש   מקצוע   בה"א הידיעה   -   מלא   חדשנות ,   רעיונות   וכישרון בולט   לפתרון   בעיות ,   אדם   רגיש   ובעל תושייה .   בעקשנות   ובדבקות   בלי   פשרות רצה   שלמה   להטביע   את   חותמו   בדמותו של   עובד   'המוסד . '   בכל   דרכו   הארוכה ב'מוסד'   הוכיח   את   רגישותו   לסבלם   של עובדים ,   סוכנים   וסייענים   שנפגעו   או נאסרו ,   והיה   מיוזמי   הפעולות   להצלתם , לשיקומם   ולדאגה   למשפחותיהם . בתוך   העשייה   המורכבת   והתובענית , תמיד   ידע   שלמה   למצוא   זמן   לציור , למוסיקה ,   לספר .     הדחף   לדעת   את החיים ,   לקלוט   את   המוסיקה ,   לספוג את   היופי ,   לשמוע   ולהבין   את   האדם   - לא   נפקד   ממנו   כל   חייו .   הוא   למד   ב"בית הספר   של   החיים"   והיה   לאדם   רב-גוני בעל   מטען   תרבותי   ואמנותי   עצום   ואוצר בלום   של   ידע   כללי . שלמה   היה   אוהב   אדם ,   בעל   אישיות קורנת   וחכמת   חיים .   בכל   אדם   הוא   נהג כביצור   נכבד   ונהדר .   שלמה   מעולם   לא זנח   את   זיקתו   לאמונה   היהודית ,   ורחש כלפיה   יחס   עמוק   של   דעה   ושאלה   - של   תמיכה   והתלבטות .   בעמקי   נפשו אולי   היה   בו   משהו   מן   המיסטיקן   - מאופק   מאוד   וסמוי   מאוד ,   היודע   שיש בעולמנו   ממדים   שהם   מעבר   ליחסים שבין   אדם   לחברו   ובין   אדם   למקום . הוא   אהב   את   התנ"ך   ומדי   פעם   קרא פרק   לפני   השינה .   בתפקידו   האחרון ב'מוסד , '   במחלקת   היסטוריה ,   הסתייע שלמה   רבות   בתנ"ך   ובעזרת הקונקורדנציה   שאב   אמרות ,   ססמאות וקטעים   מדברי   הנביאים ,   וקשר   אותם למבצעים ,   לפרשות ,   לכינויים   ולאירועים חריגים   של   'המוסד . ' בשנת   , 1970   בעת   שהייתו   בשליחות בפריס ,   לקה   בלבו .   היקף   המכתבים שנשלחו   אליו   עם   החלמתו   ממחישים את   גודל   החיבה   והכבוד   שרחשו   לו עמיתיו   וחבריו .   מבין   השורות   ניתן לחוש   את   אנחות   הרווחה   ותחושות ההקלה   של   הכותבים   כשהחלים . בתפקידו   האחרון   ב'מוסד'   שימש   ראש מחלקת   היסטוריה   ועשה   להנחלת המורשת .   הוא   לא   הסתפק   בעשייה , שהייתה   לחם   חוקו   במשך   שנים ,   וראה חובה   גם   להשקיף   אל   העבר   ולגלותו מחדש .   מסגרת   זו   סימלה   בשבילו   סגירת מעגל   -   סיום   תקופת   שירות   שכה   אהב . היו   שתהו   כיצד   יתמודד   פעלתן   כשלמה עם   תפקיד   שנועד   לשמר   את   ההיסטוריה במקום   לעשותה .   אך   נראה   היה   שכתיבת ההיסטוריה   הייתה   בשבילו   הרפתקה שמילאה   את   כל   ישותו   באתגר   והוא שמח   על   כך .   בעבודה   זו   השתלבו בהרמוניה   סקרנותו   האינטלקטואלית לחקר   האמת ,   יכולת   הניתוח   של   איש ההגות ,   הקפדנות   והיסודיות   של   ה"יקה , " עם   חוש   האסתטיקה   של   האמן . עיקר   שאיפתו   של   שלמה   במחלקת ההיסטוריה   הייתה   להפיק   לקחים   מכל מבצע   ומכל   פרשה   על   מנת   ללמד   את ה"עשה   ואל   תעשה"   בקורסים   השונים ב'מוסד'   ובקהילה . מורשתו   המודיעינית   של   שלמה   מקופלת בספרי   תולדות   'המוסד . '   מורשתו האמנותית   מתחדשת   מדי   שנה   בזכות הקרן   להנצחתו   שהקימה   משפחתו במסגרת   המרכז   למורשת   המודיעין ( המל"מ . (   הקרן   מקיימת   בכל   שנה תחרות   ציור   לבני   נוער   ובסיומה   נערכת במל"מ   למשתתפים   סדנת   ציור . הוא   למד   ב"בית   הספר   של החיים"   והיה   לאדם   רב-גוני   בעל מטען   תרבותי   ואמנותי   עצום ואוצר   בלום   של   ידע   כללי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help