sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

      תרומת   המודיעין במלחמת   סיני במלחמת   סיני    המודיעין   עמד   בכבוד   במשימותיו ,   אולם   כשל בימים   הראשונים   שלאחריה .   לו   היה   מפריך   את   גל   הידיעות שבכוונתה   של   בריה"מ   להתערב   בלחימה   וכי   היא   משגרת   כוחות צבא   ואף   מאיימת   להשמיד   את   ישראל ,   אולי   הייתה   נמנעת   החרדה המידבקת   בקרב   חוגים   בכירים   בישראל פרופ'   מיכאל   בר-זהר * בליל   28   באוקטובר ,   פחות   מ24-   שעות לפני   פתיחת   מלחמת   סיני   הוזנק   מטוס מטאור   דו-מושבי   מטייסת   "העטלף" אל   שמי   הים   התיכון .   טייס   המטאור היה   יואש  ( צ'אטו )   צידון ,   והנווט   - אלישיב   ברוש .   הם   נסקו   מעל   הים ולאחר   תמרונים   מסובכים   הגיחו   מול מטוס   נוסעים   מדגם   איליושין14-   שנשא את   סימני   חיל   האוויר   המצרי .   צידון הבחין   בפניהם   המופתעות   של   נוסעי המטוס   שניבטו   אליו   מהצוהרים המוארים ,   ופתח   באש .   המטוס   התפוצץ וכל   נוסעיו   נהרגו . בכך   השלים   צידון   את   המבצע   המודיעיני המוצלח   ביותר   במלחמת   סיני   -   איתור המטוס   שהוליך   מדמשק   לקהיר   משלחת של   בכירי   המטכ"ל   המצרי ,   שעתה   זה חתמו   על   הסכם   צבאי   עם   המטכ"ל הסורי .   חיסול   כמה   מראשי   הצבא המצרי ,   שעות   אחדות   לפני   פתיחת המערכה ,   פגע   קשה   מאוד   בכושר התפקוד   של   הצבא   המצרי .   איש אחד   נעדר   מאותה   טיסה   -   הרמטכ"ל המצרי   עצמו ,   שהחליט   ברגע האחרון   להישאר   בדמשק   ולא   עלה   על מטוס   האלופים . עוד   מבצע   של   חיל   האוויר   נערך   שעות אחדות   לפני   תחילת   הלחימה ,   וגם   זאת על   סמך   מידע   מדויק   שסיפק   המודיעין . שני   זוגות   מטוסי   מוסטאנג   יצאו   לסיני כדי   לנתק   את   קווי   הטלפון העל-קרקעיים   של   הצבא   המצרי   בקו תמד-מיתלה   וקוסיימה-נח'ל .   לאחר שנכשל   הניסיון   לנתק   את   קווי   הטלפון בווי   גרירה   שחוברו   לגחון   המטוסים , החליטו   הטייסים   לקרוע   את   החוטים במדחפי   המטוסים ,   בטיסה   נמוכה ביותר .   הם   הצליחו   בכך   למרות   הסיכון הגבוה . בשני   המבצעים   הללו   תרם   המודיעין תרומה   חשובה   להצלחת   המלחמה .   הוא גם   פעל ,   במהלך   המלחמה   ולאחריה , בעוד   כמה   תחומים   במידות   הצלחה שונות .   תחום   חשוב   ביותר   היה   שיתוף הפעולה   עם   הצבא   הצרפתי .   ב"ועידת הטעינה"   שנערכה   בצרפת   עוד   ב25-22- ביוני   1956   בהשתתפות   ראשי   צבאות צרפת   וישראל ,   הונח   הבסיס   לשיתוף פעולה   מודיעיני   הדוק   בין   שני   הצבאות . באותה   ועידה   השתתף ,   לצד   הרמטכ"ל משה   דיין   ומנכ"ל   משרד   הביטחון   שמעון פרס ,   גם   ראש   אמ"ן   אל"מ   יהושפט הרכבי ,   ומהצד   הצרפתי   -   ראשי   המודיעין הצבאי   וה"ס-ד-ק"   הוא   המוסד   הצרפתי ( ראש   'המוסד'   הישראלי   איסר   הראל לא   שותף   בשיחות   ובהתייעצויות המכריעות   לקראת   מלחמת   סיני . (   אל"מ יובל   נאמן   בא   לפריס   לצורך   תיאום פעולות   חשאיות   נגד   מצרים "   , שלו   היו מתפרסמות   היו   מביכות   את   ישראל" לדבריו .   שיתוף   הפעולה   המודיעיני   גבר לאחר   הלאמת   תעלת   סואץ .   עם   זאת , הצרפתים   התקשו   להאמין   להערכות המודיעין   הישראלי   בדבר   חולשתו   של הצבא   המצרי ,   ותכננו   את   המבצע   שלהם עם   הבריטים   על   סמך   הנחות   מוטעות על   עצמתה   של   מצרים ;  רתיעתם   מלקבל את   הערכות   המודיעין   הישראלי   הייתה מהגורמים   העיקריים   לכישלון   מבצע " מוסקיטר"   הצרפתי-בריטי ,   שנפתח מאוחר   מדיי   ובכוחות   גדולים ומסורבלים   למדיי . החלטת   הממשלה   הבהולה על   נסיגה   מה8-   בנובמבר 1956   אולי   הייתה   מתחלפת בדיון   שקול   ורגוע   על האפשרויות   האמיתיות העומדות   בפני   ישראל * מההסטוריונים   המובילים   בחקר   התקופה תכנית   חמשת   הצירים   לכיבוש   סיני

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help