sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

אין   קוראים   לילד   בשמו בשני   מאמרים   מגיליון   "   44 איפכא   מסתברא"   של   עמוס גלבוע   ו"נביאי   שקר   ונביאי   אמת"   של   יגאל   ורדי ,   הכותבים עוסקים   בשיפור   ובבקרה   של   הערכות   המודיעין .   בשתי הכתבות   אין   קוראים   ל"ילד"   בשמו   בכך   שמתעלמים   מהכישלון של   המודיעין   בהערכה   אסטרטגית   במלחמת   יום   הכיפורים , לא   משווים   אותה   לעומת   ההצעות   במאמרים   ואפילו   לא מזכירים   אותה ,   למעט   הזכרה   שולית . אכן ,   נראה   כי   הכישלון   הגדול   של   המודיעין   היה   ב"הערכת המודיעין , "   נושאם   של   שני   המאמרים .   הת זה   העולה   משני המאמרים   היא   שיש   להמשיך   ולעסוק   ב"הערכות , " אלא   שיש   לשפר   ולבקר   אותן .   ארשה   לעצמי   לכפור   בעיקר ולשאול   -   לשם   מה   "הערכות , "   עד   איזה   גבול ,   על   מי האחריות  ( על   המפקד ,   על   המעריך   ואם   על   המעריך   עד איזה   דרג ,   איזו   משמעות   יש   ל"אחריות"   אם   מדובר   באנשים ומצבים   שאינם   ניתנים   להשבה . (? לא   הייתי   מעלה   שאלות   אלו   אלמלא   הייתה   מסקנתו   של האלוף   אלי   זעירא   הפוכה ,   ואלמלא   הייתה   התנהגותו   בפועל של   האלוף   חופי   לפני   מלחמת   יום   הכיפורים ,   מתעלמת מהערכות   אמ"ן   ולא   נותנת   להערכות   אלו   לבלבל   אותו . בספרו   של   האלוף   זעירא   "מלחמת   יום   כיפורים   -   מיתוס מול   מציאות"   יש   ניתוח   מעמיק   של   "הערכה"   ו"צפי . "   יהיה זה   בלתי   נכון   "לשפוך   את   התינוק   עם   המים . "   אל   לנו   לזרוק את   הניתוח   בעניין   "הערכה"   ו"צפי"   במודיעין .   מטה   פיקוד הצפון   בראשות   האלוף   חופי   יישם   את   תורתו   של   האלוף זעירא   עוד   טרם   נולדה .   הוא   התייחס   אך   למצב   בשטח ,   סירב לשעות   להערכות   ואף   לא   ניסה   להתמודד   אתן   מבחינה מודיעינית   או   אינטלקטואלית ,   הזעיק ,   התריע ,   גייס   וזירז את   בניית   תעלת   הנ"ט   ברמת   הגולן . יציאה   מתוך   הנחה   כי   "הערכה"   היא   כורח   שיש   רק   לשפרו ולבקרו ,   היא   סטירת   לחי   לחושבים   אחרת   וביניהם   האלוף חופי   והאלוף   זעירא . הערכה   סוחפת   עמה   את   יתר   עבודת   המודיעין   לשבט ( במקרה   של   כישלונה )  או   לחסד  ( במקרה   הצלחה . (   על גישה   זו   יש   חולקים   מחלוקת   מהותית .   הצגת   הגישה   כמובנת , ברורה ,   ללא   עוררין ,   היא   מסוכנת .   ניכר   בכתיבת   המאמרים רצון   של   "לא   להעיר   ולא   לעורר , "   גישה   פסולה   בעיניי הנוגעת   לנשמת   אפו   של   המודיעין . מאמרו   של   גלבוע   רצוף   כולו   שבח   והלל   למוסד   זה .   העובדה שהוא   לא   ניסה   להציג   אף   נקודת   ביקורת   אחת ,   מצביעה על   פגם   מהותי   במאמר ,   מה   גם   שיש   בכך   משום   אמירה עקיפה   כי   ה"איפכא   מסתברא"   היא   התרופה   האולטימטיבית של   בעיות   ההערכה   במלחמת   יום   הכיפורים ,   אמירה   שאין הח"מ   מסכים   עמה . אריה   רייזל אתיקה   של   יוצר   עם   יומרה   - " מינכן"   של   שפילברג   - העלילה   והמציאות בגיליון   הקודם   הצגנו   בהרחבה   דעות   על   הסרט   "מינכן . " ביוני   2006   התקיים   ב"משכנות   שאננים"   בירושלים   דיון על   אתיקה   ומלחמה   בטרור   בעקבות   הסרט . השתתפו   פרופ'   אסא   כשר   ושבתי   שביט ,   לשעבר   ראש ' המוסד . ' להלן   כמה   נקודות שהעלה   שביט   בדיון :   שפילברג   ערך הסכמי   סודיות   עם השחקנים   לאחר שבחן   אותם   בהסתר .   שחקנים   קיבלו   רק את   הטקסט   של עצמם .   הרושם   שהצופה הממוצע   התמים מקבל   הוא   כי   בקונפליקט   הפלסטיני-ישראלי   יש   שני צדדים   שווים   ואין   הבדל   ביניהם .   תגובת   ישראל   בעקבות   הטבח   במינכן   1972   לא   הייתה בשום   אופן   נקמה ,   כפי   שכתוב   בספר   שעליו   ביסס   שפילברג את   הסרט ,   אלא   אקט   של   הגנה   עצמית   והרתעה . הפילוסופיה   הישראלית   היא   "הקם   להורגך   השכם   להורגו . "   תהליך   קבלת   ההחלטות   בישראל   הוא   הליך   משפטי בתנאי   מלחמה   ואין   בו   פסול   אתי .   אי   אפשר   לטפל בטרוריסטים   רוצחים   באמצעות   העמדה   לדין . שבתי   שביט לא   על   האינטואיציה   לבדה כאשר   אני   קורא   מסמך   כלשהו ,   באות   לידי   ביטוי   שתי מגרעות . 1   :   אני   קורא   את   הכתוב   בצורה   ביקורתית   ושואל את   עצמי :   האם   הכתוב   נראה   הגיוני ?   . 2   איני   אוהב שמזלזלים   בידע   שלי  ( אף   שאני   הראשון   שמאמץ   את המשפט :   אינך   יודע   כמה   שאתה   יודע . ( במאמר   "נביאי   שקר   ונביאי   אמת" נכתב "   : איש   המודיעין   איננו   נביא שקר   שמנסה   לחזות   מה   יקרה , אלא   הוא   נביא   אמת   המנסה להבין   מה   ראוי   שיהיה   בבחינת מגמת   ההתפתחות   של האירועים . "   ואני   לתומי   חשבתי כי   נביא   שקר   כשמו   כן   הוא , " מנבא"   דברים   שקריים ,   ואילו נביא   אמת   מנבא   מה   יקרה . הכותב   שוגה   בהגדרת   המושג " אינטואיציה"   ואינו   מציין   מאמר   אחד   המאשש   את   טענתו כי   "כ30-   אחוז   נשארים   בידי   האינטואיציה . " אני   מקווה   שהמעריכים   בקהילת   המודיעין   אינם   משתמשים ב"אינטואיציה"   שאינה   אלא   "כלי   ריק"   שווה   ערך   להטלת מטבע . גדעון   גילוץ

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help