sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

פגיעה   ביחסים   שבין האסלאם   לקהילה   הבין-לאומית פרשנים   ואנשי   אקדמיה   מציינים   שהטרור   פגע   וגם   פוגע ביחסו   של   העולם   המערבי   לערבים   ולמוסלמים ,   והוא   גרם לנסיגה   במעמדו   ובהשפעתו   של   האסלאם   במרכזי   הכוח העולמיים . הטרור   הסית   את   כל   העולם   נגד   האסלאם   והמוסלמים , הציב   את   דת   האסלאם   בעמדת   התנגשות   תרבותית   עם המערב   וגרם   לבידודם   של   המוסלמים   והערבים   בעולם . דרכים   למלחמה   בתופעת   הטרור האסלאמי   ובנחשלות   הערבים   והאסלאם אינטלקטואלים   ואנשי   אקדמיה   מייחדים   מאמץ   לניתוח תופעת   הטרור ,   שורשיה   ומניעיה   ומגיעים   לידי   מסקנה , שהמסר   והשקפת   העולם   הדתית-אסלאמית   הקיצונית , החינוך   הדתי   לקיצוניות   ולשנאת   האחר   וכן   חכמי   הדת   - הם   הגורם   העיקרי   לצמיחתה   של   תופעת   הטרור הערבי-אסלאמי ,   לקיפאון ,   לשפל   ולנחשלות   הכלכלית , התרבותית ,   המדעית ,   הטכנולוגית   והמדינית ,   אשר   מאפיינים את   החברה   והמשטרים במדינות   ערב   והאסלאם . האסלאם ,   מבחינתם ,   אינו   עוד פתרון   לכל   בעיה   בכל   זמן ומקום ,   ולא   זו   בלבד   אלא שהוא   עצמו   הסיבה   לנחשלות , לחולשה ,   לאלימות   ולטרור . דיאלוג   בין   תרבויות השיח   הציבורי   קורא   לקיום דיאלוג   בין   תרבויות ( חו'אר   אל-חצ'אראת   - )  -   בין   העולם הנוצרי   למוסלמי   -   כתחליף לעימות   אפשרי   בין   תרבויות , ( ) לצורך   מימוש   אינטרסים משותפים ,   על   בסיס   שוויון בין   הצדדים   ומתוך   כבוד   הדדי לתרבות ,   למנטליות , להיסטוריה   ולדת .   בעיקר   מימוש   מטרות   אסטרטגיות משותפות   שעל   סדר   היום ,   ובראש   ובראשונה   ניהול   מלחמה בטרור   האסלאמי   העולמי   והחלת   רפורמה   בדפוסי   השלטון , וכל   זאת   באימוץ   עקרונות   דמוקרטיה ,   כיבוד   זכויות   האדם , חופש   ביטוי   ודעה   וחילופי   שלטון   באופן   סדיר ,   כדי   לסלול את   הדרך   לעולם   הערבי-אסלאמי   להשתלבותו   בקדמה המערבית   ולהוצאתו   מנחשלותו ,   דבר   שעשוי   להקרין   על היציבות ,   הביטחון   והשלום   באזור   ובעולם . שינוי   היחס   ליהודים   ולישראל על   רקע   הקריאה   להפסיק   את   החינוך   האסלאמי   לשנאת האחר   ולטפח   הבנה   ושיתוף   פעולה   עמו ,   נשמעות   ברחוב הערבי   בפעם   הראשונה   ובגלוי   נימות   חדשות   וחיוביות   כלפי היהודים   וישראל . מגמה   זו   מנוגדת   לגישה   המסורתית   המטיחה   האשמות   כלפי היהודים ,   הציונות   וישראל ,   כמי   שאחראים   להתפתחותו   של הטרור   האסלאמי   ולאסונות   הפוקדים   את   הערבים   והאסלאם . בתוך   כך   נשמעת   קריאה   לבחון   מחדש   את   השפה   והמסר השמרני   הערבי  ( אל-ח'טאב   אל-ערבי )  כלפי   היהודים   בעולם ובישראל   המתאפיין   בשנאה   והחרמה ,   כדי   לפתוח   צוהר לדיאלוג   ושיתוף   פעולה   עם   ישראל   ויהודי   העולם   לתועלת הצדדים . הקריאה   לנטוש   את   העמדה   השמרנית-מסורתית   ולקיים דיאלוג   ושיתוף   פעולה   עם   היהודים   מתבססת   על   פסוקי הקוראן  ( כן , (!   המעניקים   לגיטימציה   לדרך   חשיבה   חריגה מעין   זו . מגמות   אפשריות   לעתיד השיח   והביקורת   העצמית   אינם   תופעה   בת   חלוף :   יש   להניח שהשיח   והביקורת   העצמית   בעולם   הערבי   בסוגיית   הטרור , הנחשלות   והקיפאון   האסלאמי   והמלחמה   בהם   בדרכים שונות ,   בייחוד   באמצעות   רפורמה   דתית   ומדינית ,   עברו   כפי הנראה   את   נקודת   האל-חזור ,   ולא   צפוי   שידעכו   אלא   ימשיכו להתקיים   עם   עליות   וירידות .   זאת   כל   עוד   המערב   מסתכל בחשדנות   בכל   ערבי   ומוסלמי   ברחבי   העולם   כבפצצה מתקתקת   המסכנת   את   שלומו   וביטחונו ;  כל   עוד   נמשך הטרור   הפנימי   בעיראק , בכווית ,   בסעודיה ,   באפגניסטן ; כל   עוד   קיים   ארגון אל-קאעדה   ותנועות אסלאמיות   פנאטיות   אחרות ; כל   עוד   העולם   הערבי-מוסלמי חש   בנחשלות ,   בקיפאון ובפיגור   לעומת   המערב . אחת   מתוצאות   הלוואי   של השיח   בנושא   הטרור האסלאמי   היא   קיומו   של דיאלוג   לוגי ,   פרגמטי וריאליסטי   המתבטא :   בחשבון נפש ,   ביקורת   והלקאה   עצמית המביאה   לידי   לימוד   לקחים ומסקנות   והצגת   פתרונות אופרטיביים   לסוגיות   מרכזיות ובוערות   כמו   בעיית   הטרור והנחשלות . השפה ,   התכנים   והמסרים שהשיח   משדר ,   הם   צעד ראשון   חשוב   והכרחי   בדרך   לתמורות ,   לרפורמה   ולשינויים עתידיים   בחברה   ובמשטרים .   הם   עשויים   לחזק   את   המגמה המסתמנת   של   שינויים   ותמורות   מהותיות   בנורמת   ההתנהגות ובדפוסי   החשיבה   ברחוב   הערבי ,   יותר   לכיוון   התנהגות וחשיבה   לוגית ,   ריאליסטית   ופרגמטית   ופחות   להתנהגות וחשיבה   המתבססת   על   אמוציונליות   וטמפרמנטיות . הרפורמות   הדרושות   בתחום   הדתי   והמדיני   אמורות   לחולל שינוי   במעמד   המוסד   הדתי   וחכמי   הדת ,   צמצום   מידת מעורבותם   בחיים   הפוליטיים ,   מניעת   חינוך   והסתה   לטרור ולשנאת   האחר ,   איסור   להטפה   פוליטית   במסגדים ,   פיקוח והגבלות   על   פסיקת   פסקי   דין   הלכתיים ,   יותר   תהליכים דמוקרטיים ,   יותר   פתיחות   למערב ,   שינויים   בנורמות   התנהגות ודפוסי   חשיבה ,   שיתבטאו   ביותר   ריאליזם   ופרגמטיזם ,   יותר דגשים   בסוגיות   חינוך ,   חברה   וכלכלה . תהליך   זה   עשוי   להצעיד   את   העולם   הערבי-אסלאמי   לקדמה ולמודרניזם   המערבי ,   דבר   שיתרום   כמובן   ליציבות   האזורית וישפיע   לחיוב   על   הסכסוך   הערבי-ישראלי   ועל   מערכת היחסים   הערבית-ישראלית . הקריקטורה   רומזת   להנהגת   החמאס ,   שהעם   הפלסטיני מצפה   ממנה   לאמץ   ולחקות   את   מדיניותו   של   שליט   לוב מועמר   קד'אפי .   כזכור ,   שינה   קד'אפי   את   יחסו   ומדיניותו העוינת   כלפי   ארה"ב   והמערב ,   אימץ   לעצמו   קו   מדיני   מתון ופרגמטי ,   החליט   על   התקרבות   למערב   וארה"ב ,   על   הפסקת ייצור   נשק   לא   קונוונציונלי ,   הפסקת   התמיכה   ומתן   חסות לארגוני   טרור   פלסטיניים   ואחרים   ובתמורה   קיבל   סיוע   כלכלי נדיב )                       . אל - איאם ,   פלסטינים ( 17 / 5 / 2006   ,

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help