sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

" מה   אנחנו   מקבלים   ומה   אנחנו   לוקחים ,   מה   אנחנו   עושים אחרי   שעברנו   את   הטראומה   -   איך   אנחנו   משנים   או   לא משנים   את   חיינו .   החיבור   בין   יום   הזיכרון   ליום   העצמאות , זה   סוג   של   ניסיון   להיבנות .   הנה ,   הקורבן   של   אנשים , הנה   הקורבן   של   החברה ,   הנה   הקורבן   של   הרבה   מאוד רבדים   -   והנה   המשמעות . " מדוע   זה   חשוב ?  הדרך   שבה   החברה   זוכרת   ומנציחה   אנשים נותנת   מקום   לנפטר   ולמתאבל   במעגלים   שונים .   יש   מקום שאפשר   ללכת   אליו ,   יש   זמן   -   יום   הזיכרון "   . זה   חיבור שלדעתי   תומך   בחיים ,   מפני   שאנחנו   מזכירים   ונזכרים   באלו שחשובים   לנו ,   והעניין   של   זמן   ומקום   מאפשר   לאנשים שונים   למצוא   את   המרחק   או   הקרבה   הראוי   להם . " ד"ר   עליזה   לביא   בחנה   את   מערכת   הטקסים   כמבטאים   את סיפור   החברה   הישראלית   על   מרכיביה   השונים   -   דרוזים , בדווים ,   נוצרים ,   מוסלמים   ויהודים . ד"ר   לביא   קראה   לחשוב   מחדש   ולרענן   את   הטקסים   הקיימים בבתי   הספר "   : הטקסים   חייבים   להיות   יותר   רלוונטיים   ויותר עכשוויים .   התבנית   דומה   מאוד   למה   שאני   חוויתי .   אבל השינוי   נמצא   לדעתי   בתכנים   שנוצקים .   והתכנים   האלה מאפיינים   בית   ספר   בית   ספר ,   חברה   חברה ,   קהילה קהילה   -   ואלה   תכנים   משתנים ,   יותר   מגזריים   ויותר קהילתיים ...   הזיכרון   האישי ,   האבל   הפרטי ,   גובר   על   האבל הציבורי ,   והשימושים   הם   שימושים   יותר   אישיים ,   יותר פרטיים . "   היא   קראה   לתת   מקום   לצביון   שונה   לכל   קהילה , אך   בתוך   מסגרת   של   אתר   חברתי ,   בהכוונת   מנהלי   בתי הספר   בנושא .   "יום   הזיכרון   הוא   אתר   חברתי ,   ציבורי , ישראלי ,   יהודי ,   שצריך   לבוא   ולדעת   לדבר   בשפת   הדור העכשווי ,   דור   ה ... MTV-   והתחושה   שלי   שיש   איזו   שהיא עמידה   במקום ,   או   סוג   של   חשש   מלגעת   ביום   הזה . "   עליזה קראה   תפילה   מספרה   "תפילת   נשים )  " עמ 47   '   בגיליון   זה . ( מושב   שלישי יום   הזיכרון   בראי   הדור   הצעיר משתתפים :   יו"ר   המושב   ד"ר   רוני   ניסים   -   פסיכולוג   קליני , מרצה   באונ'   בן   גוריון ;  שירה   פליקס   -   עיתונאית ;  רותם זינגר   -   תלמיד   תיכון ;  אבישג   רגר   -   פסיכולוגית   שיווקית ; רס"ן   יניב   פ . ' ד"ר   רוני   ניסים "   : כאשר   אנחנו   אומרים   'דור   צעיר , '   בדרך כלל   אנחנו   חושבים   על   עתיד ,   על   שינוי ,   על   מהפכה ,   על חידוש .   גיל   ההתבגרות   מוגדר   כגיל   של   מרד   הנעורים ,   ולכן הפאנל   הזה   יעסוק   בראייה   העתידית   של   יום   הזיכרון , ובתהליך   כלשהו   של   שינוי   או   בשורה   של   שינוי   בתחום הזה . " רותם   זינגר "   : כשבני   נוער   מדברים   היום   על   יום   הזיכרון , אנחנו   מדברים   על   המקרים   שאנחנו   חווינו   בעצמנו   או שמענו   עליהם   בכלי   התקשורת .   אני   חושב   שהתחושה   של החיילים   שמקריבים   את   עצמם   למען   המדינה   קצת   נחלשה בשנים   האחרונות .   היום   בני   הנוער   יותר   מעורבים   מבחינה פוליטית ,   מתעניינים   בחדשות ,   יודעים   באילו   סיטואציות נמצא   צה"ל .   ולפעמים   אנחנו   שוקלים   בעצמנו   -   למה   החיילים האלה   נהרגו ?  האם   היו   חייבים   להיהרג ?  אנחנו   כבר   לא לוקחים   את   יום   הזיכרון   והחללים   כמובן   מאליו ,   כאיזה שהוא   קורבן   שחייבים   להקריב   למען   המדינה .   מבחינת   הדור הצעיר ,   יש   היום   שינוי   בתפיסת   יום   הזיכרון .   אנחנו   מתייחסים לשכול   רק   יום   אחד   בשנה ,   ביום   הזיכרון .   בשאר   הימים   - אני   לא   רוצה   להגיד   שזה   לא   מטריד   אותנו ,   אבל   אנחנו הולכים   ומתרחקים   מהיום   הזה ,   והולכים   ומתרחקים   מהשכול . זה   לא   מושך ,   זה   לא   סקסי .   אנחנו   רוצים   להתרחק   מזה ,   כי זה   מפחיד   אותנו .   אנחנו   צעירים ,   ולא   רוצים   שיפילו   עלינו האם   העם  ( ולא   המשפחות   השכולות )  זקוק   ליום   הזיכרון ?  ואם   כן ,   אילו תכנים   הוא   רוצה   ליצוק   בו   ואיזה   צורך   לאומי   זה   משרת ?  האם   הצמידות של   יום   הזיכרון   ליום   העצמאות   מחויבת   המציאות   גם   היום ?

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help