sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שנפלו   במלחמות   ישראל ,   מתוך   עדה   בת   100 , 000   נפשות . 1 , 200   נכים 110   ,   אלמנות   ו375-   יתומות   ויתומים ...   לכן   יום הזיכרון   הוא   של   המשפחה ,   של   העדה ,   ובראש   ובראשונה הוא   של   המדינה .   דאגו   במגזר   ל"חלוקת   עבודה : "   חמש שלוחות   של   מרכז   יד   לבנים   בכרמל   ובגליל .   תפקידו   של   כל רכז   שלוחה ,   להיכנס   הביתה   למשפחה   כמעט   פעם   בשבוע ולשאול   "מה   חסר   לכם . " ?   סידור   זה   נועד   למנוע   תסיסה בעדה   שקשרה   את   גורלה   בגורל   המדינה ,   באמצעות   גורמים שונים . סעדי   זיאד   מסר   נתונים   על   156   החללים   בני   העדה   הבדווית . הטקס   הראשון   של   יום   הזיכרון   היה   ב , 1992-   כאשר   בני המשפחות   הבדוויות   התאגדו   להקים   אתר   הנצחה   לחללים . בעדה   הבדווית   אין   בית   עלמין   צבאי   מכיוון   שכל   חמולה קוברת   בחלקה   שלה .   לכן ,   באתר   ההנצחה   הארצי   מתקיים הטקס   לכ 10 , 000-   איש .   בעדה   מתקיימות   פעולות   הנצחה רבות ,   במערכת   החינוך   ובקריאת   צמתים   או   רחובות   על שם   חללים .   כל   נער   בדווי   משתתף   ביום   עיון   בנושא . משה   רובוביץ "   : בשנים   האחרונות   אנחנו   עדים   להרחבה   של מעגלי   האבל ,   מעבר   לבן   זוג   וילדים ,   אל   בני   זוג   ובנות   זוג , אף   שאינם   נשואים ,   לאחים .   זה   בא   לידי   ביטוי   באופן   בולט מאוד   בהתדיינות   של   החברה   הישראלית   סביב   הנושא .   קיים ויכוח   ציבורי   בנושא   הצפירה ,   יותר   ויותר   משפחות   נעדרות מטקסים   ממלכתיים   ומעדיפות   אירועים   פרטיים .   מערכת החינוך   איננה   חיה   בחלל   ריק .   התלמידים   והמורים   מביאים אתם   לכיתה   את   כל   השאלות   והספקות .   המפגש   הזה בין   המורה   המבוגר   או   המורה   המבוגרת   לבין   התלמידים הצעירים   -   מפרה   את   השאלות   האלה ,   נותן   להן   את הלגיטימציה   והאפשרות   להתמודד .   ולא   תמיד   יש   פתרונות . הלחץ   לביטויים   אינדיבידואליים ,   אוונגרדיים ,   שהצעירים מגדירים   כביטויים   רלוונטיים   להם   -   הולך   וגובר   עם   הזמן . והמורה   או   המורה   בכיתה   מוצאים   את   עצמם   בקושי   גדול , להטמיע   בקרב   התלמידים   את   החשיבות   של   הביטוי האינדיבידואלי   לרגש   ולצער   מצד   אחד ,   ולהבהיר   לתלמיד שהוא   חלק   מקהילה ,   חלק   מעם ,   מצד   אחר ;  שהוא   איננו פטור   מביטויי   האבל   הרשמיים ,   הציבוריים ,   או   כפי   שאנחנו קוראים   להם ,   הטקסים .   מערכת   החינוך   אינה   צריכה   לפתור את   המתח   שבין   המודרניזם   ובין   הפוסט-מודרניזם .   על מדינת   ישראל   -   ומערכת   החינוך   אתה   -   ללמוד   לחיות   בצל המתח   הזה .   הפתרון   צריך   לאפשר   את   המתח   הזה ,   ללמוד לחיות   אתו   -   לא   כאילוץ ,   אלא   כדבר   חיובי   שאני   רוצה   בו . ככל   שהחברה   תתבגר   ותלמד   לחיות   עם   המתח   הזה ,   כך תהיה   ההתבגרות   האמיתית   של   החברה . " אלי   בן   שם   מחשיב   מאוד   את   הקונצנזוס   הלאומי   הראוי בנושא   יום   הזיכרון .   לדבריו ,   רוב   בני   המשפחות   השכולות אינם   מצליחים   לחגוג   את   יום   העצמאות "   . אחרי   הטקס , אני   אישית ,   ואני   בטוח   שהרבה   הורים   אחרים '   , גמורים' לגמרי   ואי   אפשר   לחגוג .   החיבור   של   יום   העצמאות   ליום הזיכרון   הוא   ראוי .   ביום   הזיכרון ,   אני   חש   וכמוני   הורים רבים   כמו   שעון   קוקייה .   אנחנו   עושים   קוקו   ל24-   שעות , כל   עם   ישראל   מחבק   אותנו ,   עוטף   אותנו   -   ואחר   כך   יש לנו   עוד   364   ימים   להתמודד ,   כשכולם   שוכחים ,   וזה   העניין החמור .   אני   חושב   שהמדינה   לא   השכילה ,   בלשון   המעטה , להנחיל   מורשת   ואנחנו   רואים   זאת   במיעוט   הנוכחים   בטקסים הצבאיים . " בן   שם   יזם   מהפך   בבתי   יד   לבנים .   הם   נהפכו   לבתים   תוססים , ופועלים   בהם   חוגים   שונים   לכלל   הנוער "   . אנו   תלויים   רבות בראשי   עיריות   בנושאים   הללו ,   ולכן   יוזמים   את   'חוק   יד לבנים'   בכנסת ,   כדי   שלא   להיות   תלויים   בהם .   מקוממת אותי   התופעה   שבבתי   העלמין   הצבאיים   נקברים   בניגוד לחוק   סוהרים ,   שוטרים   וגם   יהודי   שהיה   חבר   של   בן   גוריון . לאיש   אין   אומץ   לב   לגעת   בזה . " אל"מ   דפנה   הררי   הדגישה   את   החשיבות   להגיע   לכל   משפחה שכולה ,   לסייע   בכל   מה   שניתן ,   ולזכור   תמיד   כי   ההורים והמשפחה   הקרובה   הם   המעגל   הראשון   שיש   לטפל   בו . צה"ל   החל   בשנים   האחרונות   לשלב   משפחות   שכולות במשלחות   "עדים   במדים"   של   הקצינים   הסדירים   לפולין להיכרות   עם   השואה .   חיוני   לעודד   שילוב   של   המשפחות בפעילויות   צבאיות   מסוג   זה .   צריך   לסייע   למפקדים   שחוו שכול   כמה   פעמים   ואשר   נאלצים   להתמודד   עם   המטען ההולך   וגובר . מושב   שני יום   הזיכרון   -   גישות   באקדמיה   לנושא הזיכרון   והשכול משתתפים :   יו"ר   המושב   -   אפרים   הלוי ,   יו"ר   המל"מ   ולשעבר ראש   'המוסד ; '   ברוך   ברוך   -   אדריכל ,   משרד   ברוך   סלומון , מתכנן   אתר   ההנצחה   לחללי   המודיעין ;  ד"ר   עליזה   לביא   - המחלקה   למדעי   המדינה   אוניברסיטת   בר   אילן ;  פרופ'   שמשון רובין ,   פסיכולוג   קליני ,   חוקר   ומטפל   בתחום   השכול אוניברסיטת   חיפה . ברוך   ברוך   סיפר   על   הקמת   אתר   המל"מ   בתחרות ארכיטקטונית   על-פי   פרוגרמה   שקבעה   כי   האתר   הזה   חייב להיות   פעיל   כל   ימות   השנה .   הוא   סקר   אלמנטים   שונים שהיו   חשובים   בבניית   האתר :   התכנסות   למקום   שקט   - יצירת   עולם   בתוך   עולם ;  שימור   איכויות   קיימות   במקום , כמו   חורשת   האיקליפטוס ;  שמירה   על   "עוצמה   שקטה ; " בניית   המבוך   כמטאפורה   לעבודת   המודיעין ,   כמצב   של   שומר סוד   שלעולם   לא   יודע   מה   מחכה   לו   בפינה ;   עקרון הצמצום   -   המינימליזם ,   ושימוש   בחומר   מקומי   -   גוונים מקומיים   של   כורכר   ואבן . פרופ'   שמשון   רובין   שוחח   על   הזיכרון :   מי   זוכר ,   מה   זוכרים ומדוע   זה   חשוב .   הראשונים   במעגל   הזיכרון   הם   ההורים , ואחריהם   בני   משפחה ,   אלמנות ,   חברות   לחיים   -   לא   תמיד נשואות ,   אחים ,   ילדים ,   יתומים ,   קרובי   משפחה ,   והמעגל מתרחב   לחברים   מכל   תקופות   החיים   ולאנשים   שלא   הכירו את   הנופל   כלל ,   כמו   ילד   שנולד   אחרי   מות   אביו . הנושא   הבא   בדבריו   היה :   מה   אנחנו   זוכרים ,   מה   אנחנו חושבים ,   מה   המסר ,   מהי   משמעות   המוות   של   אנשים   ככלל . הלן   קרא ,   יוזמת   האירוע

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help