sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המעבר   של   הזיכרון   האישי          והמשפחתי   לאווירה   לאומית        "משמעות   יום   הזיכרון   לחללי   מערכות   ישראל   בחברה   משתנה"         ברב-שיח   שהתקיים   במל מ לימור   קליפה יום   העיון   העלה   אל   פני   השטח   בעיות   המטרידות   את   החברה   הישראלית   בנושא   הזיכרון וההנצחה :   חינוך   לקבלת   המוות   כחלק   מהחיים ,   התרחקות   הנוער   מטקסים   וחיפוש   אחר טקסים   אלטרנטיביים ,   הצורך   בדיון   בנושא   השכול   גם   במערכת   החינוך ,   תפיסת   הנוער כיום   את   השירות   בצה"ל   ועוד סמ"ר   אמיר   קרא ,   חייל   ביחידת   התצפיות   של   חיל המודיעין ,   נפל   בפעילות   מבצעית   בלבנון .   אמו   הלן ראתה   בביקור   בארצות-הברית   משפחות   שכולות מתייחדות   לבדן   מול   הקבר   בעוד   שאר   המשפחות מבלות   את   יומן   החופשי   בקניות   והפנינג   וחששה שבעתיד   הדבר   עלול   לקרות   גם   בישראל .   כשנכחה בארץ   בטקס   בתיכון   של   בנה ,   חשה   כי   התכנים בטקס   מבולבלים   מאוד .   לתחושתה   זו   הייתה   מעין " אזכרה   פרטית . "   באותו   היום   שאלה   את   עצמה , האם   יום   הזיכרון   הוא   יום   למשפחות   השכולות   או לעם   כולו .   זה   היה   הרקע   ליום   העיון   שהתקיים במל"מ . הנקודות   העיקריות   שעלו   בדיון :   האם   הטקסים נערכים   בגישה   חינוכית ?  האם   יש   לטקסים   אופי לאומי ?  האם   הטקסים   הם   למען   הנופלים ?  למען המשפחות ?  איזה   צורך   הם   ממלאים ? מושב   ראשון יום   הזיכרון   בראייה   ממלכתית משתתפים :   יו"ר   המושב   -   תא"ל  ( מיל ( '   אביגדור   קהלני ; אריה   מועלם   -   מנהל   אגף   משפחות   והנצחה   במשרד   הביטחון ; אמל   נסר   אל-דין   -   יו"ר   "יד   לבנים   הדרוזים ; "   סעדי   זיאד   - יו"ר   "יד   לבנים   הבדווים ; "   אל"מ   דפנה   הררי   -   ראש   מחלקת נפגעים   בצה"ל ;  ד"ר   משה   רובוביץ   -   נציג   משרד   החינוך ; אלי   בן   שם   -   יו"ר   ארגון   "יד   לבנים . " יו"ר   המושב   אביגדור   קהלני ,   בן   למשפחה   שכולה   " ) מי   שאינו בן   למשפחה   שכולה   אינו   יכול   להבין   את   המשמעות   של השכול , ( "   ציין   את   הוויכוח   הקיים   בנושא   השכול :   למי   נועד יום   הזיכרון ?  מה   משמעותו ?  האם   משפחה   שכולה   צריכה יום   זיכרון ?  האם   חוקקנו   את   כל   החוקים   בנושא   ההנצחה ? את   מי   קוברים ,   איך   קוברים ?  האם   ניתן   לשנות   את   הכתוביות על   הקבר ,   או   לא ?  ואולי   החשוב   ביותר :   מהן   הדרכים   שבהן המדינה ,   החברה ,   מסוגלת ,   רוצה ,   יכולה   להקל   על   משפחה שכולה ? אריה   מועלם   העלה   את   נושא   חוק   בתי   קברות   צבאיים   וחוק יום   הזיכרון ,   שעל-פיהם   מתנהלות   פעולות   המדינה   בתחום ההנצחה "   . מדי   פעם   עולות   סוגיות   כאלה   או   אחרות   שהחוק לא   נגע   בהן ,   או   שאין   להן   כללים   כתובים   או   ברורים . במסגרת   החוק   הוקמה   ליד   שר   הביטחון   המועצה   הציבורית להנצחת   החייל ,   שתפקידה   לדון   בשאלות   היום-יומיות שקשורות   לזיכרון   ולהנצחה   ולייעץ   לשר .   אני   לא   זוכר המלצה   אחת   שלה ,   מאז   קום   המדינה ,   שלא   התקבלה   על ידי   שרי   הביטחון   לדורותיהם .   לצערי ,   הכניסה   למוסד   הזה מותרת   רק   למי   שחוו   שכול .   אני   חושב   שרק   הם   יכולים להיות   הגורם   שייתן   את   העצות   הנכונות ,   כדי   לקבל   את ההחלטות   הנכונות   בנושא   הזיכרון ,   בנושא   השכול . " אמל   נסר   אל-דין   סיפר   על   340   חללים   בני   העדה   הדרוזית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help