sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אחד   למשל   מסווג   בסיווג   גבוה   מאוד   והוא   ניתן   למורשים לכך   בלבד ,   והשאר   -   בסיווג   נמוך   יותר . אינני   חושבת   שיש   להקנות   ערכים   ב'מוסד'   רק   לפי   פרשות ' המוסד . '   בשנותיי   במחלקת   היסטוריה ,   הרביתי   להשתמש בסרט   של   המל"מ   על   "עסק   הביש , "   אף   שאין   ל'מוסד'   נגיעה בנושא .   ניתן   גם   להקרין   את   הסרט   "ההר   שלא   נכבש" ב'מוסד . '   צריכה   להיות   יותר   זרימה   בין   השירותים   במקום שאפשר ,   כי   בתחום   החינוך   לא   הכרחי   להסתמך   רק   על סיפורים   של   אותו   הגוף . אמנון   בירן :   באמ"ן   אין   כוונה   תמיד   לפתוח   יחידה   אחת   בפני היחידות   האחרות .   תמיד   נידרש   לשאלה   -   מורשת   לשם מה ?  למה   צריך   לעסוק   במורשת ?  המורשת   נועדה   להגביר את   גאוות   היחידה   ואת   מורל   היחידה   ולהגביר   מוטיבציה בקרב   המשרתים   למילוי   תפקידם .   בכל   יחידה   בחיל   המודיעין קיים   "נאמן   מורשת"   שקיבל   כתב   מינוי   מקמנ"ר ,   והוא   עוסק בכך   ביחידה   שלו . מאגר   היסטורי   מוצק   או   צ'יזבטים   חביבים אפרים   לפיד :   אם   ברצונכם   להנחיל   ערך   ואין   לכם בסיס   היסטורי   מוצק ,   כיצד   אתם   מממשים   את כוונותיכם ? אמנון   בירן :   אני   לא   קיבלתי   עליי   אחריות   לתיעוד   ההיסטורי של   היחידות   השונות ,   אני   דורש   מהן   חומר .   חלקן   כותבות את   המחקרים   של   עצמן .   אני   בוחר   בסיפור   מהספר ,   בוחר בערכים   ממנו ,   ובונה   מהם   פרק   מורשת . משה   עזוז :   אני   חי   עם   הניגוד   הזה .   בלקטים   כתובים   יש יכולת   להתמודד   טוב   יותר   עם   הצ'יזבטים ,   נעזרים   בארכיון צה"ל   לאיתור   מסמכים   במגוון   נושאים . אמנון   בירן :   יש   לא   מעט   סימני   שאלה   האם   מסמך   כתוב אותנטי   יותר   מעדות   ישירה . יגאל   שפי :   זאת   בדיוק   הבעיה ,   כי   בפעם   הבאה   שישאלו אותו   על   זה ,   הוא   כבר   יספר   על   המקרה   מהמברקים   שהראו לו ,   ויהיה   בטוח   לחלוטין   שהוא   זוכר   מה   שאירע   במקרה עצמו .   מטילים   על   אנשים   שאין   להם   רקע   בהיסטוריה   להציג סיפור   היסטורי .   כאשר   מתבססים   לרוב   על   תיעוד   בעל-פה , צריך   לדעת   כיצד   לנתח   אותו .   אנחנו   לוקחים   תיעוד   בעל-פה והופכים   אותו   לעיקר .   אנשים   אינם   מתכוונים   לרמות ,   אבל שלא   מדעת   יש   להם   אחרי   שנים   רבות   ראייה   צרה . למשל ,   אני   נוהג   לקיים   באוניברסיטה   סימפוזיון   על   מלחמת יום   הכיפורים   ורואה   כיצד   משנה   לשנה ,   זיכרונם   של   משתתפי הסימפוזיון   הולך   ו"משתפר . "   כיצד ?  מתוך   שאלות   היסטוריות שלפיהן   חקרו   את   הנושא ,   מגלים   איך   הדברים   שנשאלו נהפכים   לאמת .   אנו   באים   ומציגים   את   זה   לפני   הדור   הכי אינטליגנטי   -   הצעירים ,   שמחנכים   אותם   לדייקנות ,   לספקנות , לאמירת   אמת .   וכשהם   רואים   שלא   כל   הסיפור   שהצגנו בפניהם   הוא   אמת ,   אנחנו   יורים   לעצמנו   ברגל . כאשר   מציגים   תרומה   של   יחידה   X   למבצע ,   זה   לרוב   מנקודת הראייה   של   אנשים   שהיו   במבצע ,   שרואים   רק   את   עצמם בדרך   כלל .   כשבודקים   טעות   מודיעינית ,   אומרים   -   הנה ,   פה טעינו ,   ולא   בודקים   את   המערכת   כולה . דוגמה   טובה   לראייה   בעיניים   של   אנשים   היא   "מסרגה : " בהיעדר   מחקר   המבוסס   על   מסמכים ,   ומכיוון   שמסתמכים על   סיפורי   החברים   "   - מסרגה"   נהפכה   לדבר   מרכזי   בכל מקום .   הראיה   לכך   היא   פינת   "מסרגה"   במוזאון   המל"מ . אפרים   לפיד :   ותיקי   "מסרגה"   הם   חבורה   בעלת   מוטיבציה יוצאת   מן   הכלל .   הם   יזמו   במוזאון   המל"מ   נדבך   שמשקלו הסגולי   גדול   הרבה   יותר   משהיה   משקלה   של   "מסרגה" במציאות .   אני   רואה   בחיוב   טיפוח   מוטיבציה ,   כמו   "ההר שלא   נכבש . "   גם   שם   הייתה   חבורת   יוצאי   מרחב   צפון   של , 8200   שהיה   אכפת   לה   יותר .   רבות   מהיוזמות   באות   מהאנשים ולא   מ"המערכת . "   אין   "טבלת   צדק"   בנושא .   רוב   הנושאים , חוץ   ממקרים   שבהם   נוהגים   בשיטתיות ,   מתפרסמים   ביוזמת בודדים ,   שלעתים   אינם   אובייקטיביים . יגאל   שפי :   אני   חש   שאמ"ן   וגופים   אחרים   מסתפקים   בנתח המורשת   ואין   הם   מנסים   להרחיב   אותו   לנדבכים   נוספים . יוכי   וינטרויב :   ב'מוסד'   אין   אדם   שעובד   ב'תולדות'   שיקיים ריאיון   בלי   שלמד   את   החומר   ועשה   עבודת   הכנה   יסודית . ב'מוסד'   יש   עורכים ,   אקדמאים ,   חלקם   בעלי   השכלה בהיסטוריה ,   שעוברים   על   כל   מחקר   ומטפלים   בו   מכל צדדיו   -   תוכן ,   בניית   המחקר   וכדומה . שלמה   ב : '   יש   שלוש   הנחות   יסוד   בנושא   מחקר   היסטורי : מנהלים   אינם   אוהבים   היסטוריה ;  עובדים   אינם   אוהבים היסטוריה ;  ומנהלים   ועובדים   אינם   יודעים   היסטוריה .   לכן , כדי   שהנושא   הזה   יתקדם ,   חייב   להיות   משוגע   לדבר ,   גם בדרגים   העליונים . המסקנה   השנייה ,   בהנחה   שיש   דברים   אחרים   בשוטף , היא   שיש   להביא   את   המורשת   אליהם .   למשל ,   פוסטרים רבים   במגוון   נושאים   ליד   חדר   האוכל ,   שיהיו   נגישים   וכולם יראו   אותם . מודיעין ,   היסטוריה   ומורשת מבחנו   של   איש   המודיעין   המעריך   מידע   הוא   לכאורה   בצפייה   הנכונה   אל   העתיד ,   בזיהוי   תפניות   מראש   והתרעה   עליהן , בין   שמדובר   בתהליכים   של   התעצמות   והיחלשות ,   התקרבות   והתרחקות ,   ובין   באירועים   כמו   פיגוע ,   מלחמה ,   יציאה מלחימה   או   הליכה   להסדרים .   הקושי   העיקרי   לאיש   המודיעין   המעריך   את   המידע   שברשותו   הוא   הערפל   הנגרם   מפערי המידע   ומשפע   ה"רעשים"   המכוונים   והמקריים ,   שמסתירים   את   המגמה   העיקרית   ואשר   עלולים   להוליכו   לשלל   סמטאות ללא   מוצא . תפקידו   של   ההיסטוריון   הפוך :   מצויד   באקטיביזם   רטרואקטיבי ,   או   חכמה   שלאחר   מעשה ,   הוא   משחזר   את   מה   שאירע , מבודד   אותו   ממה   שהיה   "יכול"   או   "צריך"   להיות   ומן   ה"רעשים"   למיניהם ,   ומזהה   בדיעבד   תהליכים ,   סיבות   ותוצאות   שלא יכלו   להיראות   בשעתם . הניגוד   האונטולוגי   בין   ייעודו   של   איש   המודיעין   לזה   של   ההיסטוריון   אינו   מונע   מן   האחרון   לחקור   את   עבודת   המודיעין , אבל   הוא   מטיל   עליו   מגבלות   חמורות   יותר   של   צניעות   הנובעות   מחוכמתו-בדיעבד .   כמו   בכל   תחום   אחר   של   כתיבת היסטוריה ,   בתחום   המודיעין   ההיסטוריון   יכול   לשחזר   צמיחה   ארגונית ,   פרשות   איסוף   והליכי   הערכה ,   אך   אל   לו   להתחרות בהערכותיהם   של   מושאי   מחקרו   או   לשופטם   על   הערכותיהם ,   שכן   אלו   נעשו   בסביבה   ובמערכת   אילוצים   שונה   לחלוטין מזו   של   המבקר   אותן   כעבור   זמן ,   וללא   חכמתו-בדיעבד   של   המבקר . היסטוריה   היא   ידע ,   ואין   היא   מורשת  ( המבוססת   על   ידיעה . (   תפקידו   של   ההיסטוריון   לבקר   את   הידע   הקיים   ולהוסיף עליו .   ואילו   נקודת   המוצא   של   המורשת   הוא   הידע   הקיים ;  היא   משוכנעת   באמיתותו ,   מקדשת   אותו   ומנסה   להנחיל באמצעותו   ערכים   ולקחים .   ואולם ,   בשורה   התחתונה ,   מורשת   טובה   היא   זו   הנשענת   על   היסטוריה   טובה ,   ולא   זו   המנסה להתחרות   עמה   בשם   "הזיכרון"   או   הידע   האישי ,   שהוא   בהכרח   סובייקטיבי   ובלתי   ביקורתי . פרופסור   יואב   גלבר ,   אוניברסיטת   חיפה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help