sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

יחידה   אחת   בפני   האחרות ,   וגם   ואין   כוונה   לפתוח   אותן זו   לזו . אני   אימצתי   את   הסיסמה   ששמעתי   מפי   משה   עזוז :   מורשת •  נתונים   היסטוריים  •  ערכים •  עדיפויות  •  לקחים עדיפויות   דידקטיות   ועזרי   הנחלה .   אני   רואה   במורשת   בראש ובראשונה   כלי   חינוכי   בידי   מפקד   היחידה .   הנחלת   המורשת פירושה   יצירת   החומרים ,   עריכתם ,   הצגתם   והוראתם . בהתחלה   נדרשנו   לעסוק   בכך   בערב   הקמת   צה"ל .   לכן ,   בחלק מהפעילויות   התחלנו   בחשיפת   דברים   מראשית   שנות   המדינה . זה   קשה ,   כי   לא   כל   האנשים   זמינים .   אנו   עושים   מאמץ   רב . הכנו   רשימת   בעלי   תפקידים   עד   לשנת   , 1975   והיום   אנו קרובים   לסיום   הראיונות   עם   כמעט   כל   האישים ,   אך   זה מכסה   עד   30   שנים   אחורה . ערכים   הוא   מונח   נזיל   מאוד .   לרוב   מדברים   עליהם   רק בכותרת ,   ללא   ניתוח המשמעות   של   הנחלת הערך .   אנו   עוסקים   בהמצאה מחדש   של   הנושא :   ניסוח הערכים   הגלומים   בכל   סיפור שעומד   על   הפרק   -   איך מאתרים   אותם   ואיך מנחילים   אותם .   זה   מורכב וקשור   גם   ברקע   של האנשים   המשרתים   כיום . לבניית   פרקי   מורשת   נדרשים עזרים   דידקטיים .   כיום   קיים מגוון   גדול   -   סרטי   וידאו ומצגות ,   פוסטרים   למיניהם , לקטי   מורשת   ועוד . דוגמה   להטמעת   ערך   בעזרים דידקטיים   היא   סרט   שעשינו " ההר   שלא   נכבש , "   על עמידת   מוצב   "ארבל"   של 8200   ברמת   הגולן   במלחמת יום   הכיפורים .   הסרט   משרת אותנו   עד   היום .   אנו   מראים תפקוד   של   חיילים   פשוטים וקצינים   זוטרים   באירועי מלחמה ,   כאשר   המוצב מנותק   ויש   לקבל   החלטות מבצעיות ,   מעשיות ואנושיות .   מעבר   לעיסוק   במלחמה   עצמה ,   קשרנו   את   הסרט סביב   נושא   שקראנו   לו   "הגיבורים   שלנו , "   כי   יחידה   8200 אינה   מאופיינת   לרוב   בצל"שים ,   אך   עצם   תפקוד   האנשים בסיטואציה   ראוי   להערכה   כמסר   חינוכי ,   המדגיש   את   צורך המשרת   להזדהות   עם   תפקידו   ולהירתם   אליו .   בסרט   יש   גם עדות   של   מש"קית   ת"ש   ב -   8200-   על   עבודתה   במלחמת יום   הכיפורים   וסיפור   טיפולה   במשפחות   הנעדרים   -   שגם הוא   נהפך   לפרק   מורשת .   תגובות   החיילים   על   הסרט מדהימות .   המסר   הפשוט   בסרט   הוא   'מלאו   את   תפקידכם כמו   שצריך   ואז   תהיו   בעיני   כל   הסובבים   אתכם   גיבורים של   ממש . ' אפרים   לפיד :   אתה   מטפל   רק   בסיפורי   הצלחות , או   גם   בתקלות   והפעלות   שגויות ? אמנון   בירן :   לדעתי ,   כמעט   בכל   פרק   מורשת   עולה   שאלה של   תקלה .   בשני   פרקי   מורשת   שעשינו   רק   לאחרונה ,   אנו מעלים   את   התקלה   ועוסקים   בסוגיה   ובלקחיה .   אפילו   בסרט " ההר   שלא   נכבש"   יש   אמירה   קשה ,   שאינה   נכונה   במהותה , ואנו   מאוד   מדגישים   אותה   כלקח .   אין   רתיעה   מלעסוק בחומר   בלתי   מושלם . משה   עזוז :   בפברואר   1988   החלנו   ביחידה   8200   בטיפול במורשת   היחידה .   המונח   מורשת   לא   היה   ברור .   נאמר שמורשת   איננה   היסטוריה .   הלכתי   לחפש   בספרות   האקדמית . מצאתי   שהמורשת   מוגדרת   ככלי   ניהולי   שבא   לשמר   ערכים ולקחים   שהיו   בעבר   לדורות   הבאים .   כך   יצרתי   את   המשוואה של   מרכיבי   המורשת . אנו   מנסים   ביחידה   למצוא   אירועים   שבהם   מסתתרים   ערכים סמויים ,   שגם   אם   נספרם   כסמויים ,   המסר   יהיה   חזק   מאוד . אנו   מקיימים   פעולות   בהרצאות   פרונטאליות   של   ותיקים סביב   אירוע   או   מבצע   מסוים ,   וכן   מפרסמים   לקטי   מורשת ועבודות   חקר   תולדות   היחידה   שעשו   צוותים   במגוון   קורסים . חומר   מורשת   רב   מועלה   לאתר   אינטראנט   יחידתי .   בדרך זו   נטמעים   ערכים   סמויים . שלמה   ב : '   כאמור ,   מחלקת   היסטוריה   ב'מוסד'   עוסקת במחקר   תיעודי   בלי   לנקוט   עמדה ,   אך   יש   לכך   השלכות מבחינת   המורשת .   הסרטים   שאנו   עושים   מוצגים   בקורסים השונים .   הספרים   עומדים   לרשות   העובדים . נוסף   על   כך ,   אנו   מקיימים   הרצאות   של   ותיקים .   בתקופה זו   אנו   עומדים   לפני   פרויקט   תיעוד   ראשוני   של   אנשים מבוגרים   שיש   להם   מה   לספר ,   וכמו   כן   אנו   בתהליך   הקמת אתר   אינטראנט   פנימי . יש   דיונים   על   הקמת   מוזאון   של   'המוסד . '   לגוף   כזה   תהיה חשיבות   עצומה   בתחום   הנחלת   המורשת   בארגון . מידור ,   סיווג   ושיתוף מנחה :   האם   המסמכים   פתוחים   לכולם ? יוכי   וינטרויב :   ב'מוסד'   פועלים   "נאמני   היסטוריה"   בכל   אגף . הם   פועלים   בהנחיית   מחלקת   היסטוריה   באיסוף   חומר . המחקרים   ההיסטוריים   פתוחים   לכולם ,   יש   הממודרים   לפי פז"מ   ויש   גם   הגבלות   אחרות .   יש   מחקרים   שבהם   רק   פרק

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help