sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

    נביאי   שקר   ונביאי   אמת יגאל   ורדי * הישרדותו   של   האדם   אינה   מתאפיינת   רק   במאבק   באילוצי   השעה   אלא   גם   בניסיון   לחזות   את   המחר   כדי להיערך   לקראתו .   נביאי   שקר   נבדלו   מנביאי   אמת   בנסותם   לנבא   מה   אמור   לקרות   באמת ;  ואילו   נביאי   אמת ניסו   לנבא   רק   מה   שראוי   שיהיה .   השאלה   היא   ל מה   מכוון   המונח   'ראוי ; '   האם   ראוי   מבחינה   אתית   או מבחינה   אחרת .   תחזית   רציונלית   של   מודיעין   מפרשת   את   המונח   'ראוי'   בבחינת   מגמת   ההתפתחות   של האירועים   על-פי   אילוצים   מערכתיים נאמר   שמאז   חרב   בית   המקדש   ניתנה   הנבואה   לשוטים .   אך אין   זו   לדעתנו   האמת ,   שכן   האדם   הוא   מטבעו   יצור   "עתידני . " האדם   פועל   בכל   רגע   לפי   אין-ספור   תחזיות ,   גם   בדברים הקטנים   של   היום-יום   וגם   בתכנוני-מקרו   של   חייו   ושל תחומי   עשייתו .   אמנם   נכון ,   האדם   מתבסס   ונשען   על   זיכרון העבר ,   אך   בה   בעת   הוא   פועל   על-פי   השערות   לעבר   המחר . תפקידו   של   המודיעין   לחזות   את   כוונות   האויב   ואת   האופן והתזמון   של   הוצאת   תכניותיו   אל   הפועל .   הפילוסוף   קרל פופר   טוען   שאי   אפשר   לחזות   את   ההליך   ההיסטורי   בגלל ריבוי   הווקטורים   המשפיעים   בכל   רגע   ורגע .   יהיה   לנו   קשה לאתר   את   כל   הסיבות   המשפיעות ,   למדוד   אותן   וגם   להבין את   שקלולן   לפי   יחסי   הגומלין   ביניהן .   ובכל   זאת   אנו מתעקשים   שניתן   לנסות   לשפר   את   המתודולוגיה   של   פעולת המודיעין   במתן   תחזיות ,   באמצעות   הצגת   מודל   חשיבה אחר . ניתן   להשוות   את   המתודולוגיה   של   המודיעין לאבחון   רפואי .   האבחון   והתחזית   המודיעינית מבוססים   על   שלוש   נקודות   מבט : א .   כמו   ברפואה ,   האבחון   מתחיל   בתצפית קלינית ,   בזיהוי   התסמינים  ( תלונות   הפציינט ) והסימנים  ( מה   שהרופא   רואה )  במהלך   הזמן . כך   גם   המודיעין   מפעיל   אמצעים   אנושיים וטכניים   כדי   לאתר   ולמדוד   את   התופעות של   המציאות   הנחקרת .   זהו   מידע   המכונה פנומנולוגי . ב .   כמו   ברפואה ,   הרופא   עושה   אנמנזה   וחוקר את   החולה   על   אודות   עברו   ומפנה   את הפציינט   גם   לבדיקות   מעבדה .   כך   גם   במודיעין נעזרים   בהיסטוריונים ,   במזרחנים , בסוציולוגים ,   בכלכלנים ,   בפסיכולוגים   -   כדי שיציגו   את   תמונת   הרקע   הסמויה   מן   העין של   תהליכים   סוציו-פוליטיים ,   כלכליים   ופסיכולוגיים . המערכת   הנחקרת   מתאפיינת   גם   בתופעות   הנגלות   לעין   אך גם   בהיסטוריה   שיצרה   אותה   ובמידע   הוליסטי   שמאפיין את   זהותה .   זהו   המידע   המכונה   אונטולוגי ,   החוקר   את   האופי הכולל   של   אותה   ישות . ג .   כמו   ברפואה ,   הרופא   משווה   בין   התמונה   הקלינית   של תסמינים   וסימנים   במהלך   הזמן ,   האנמנזה   ובדיקות   המעבדה , ובין   הקלסיפיקציה   המגדירה   את   המחלות   השונות   במסגרת צ בר   של   תסמינים   המכונה   תסמונת  ( סינדרום . (   כך   גם במודיעין   אנו   נדרשים   להציג   לא   רק   קונצפציה   אחת   של מה   "שעשוי   לקרות"   אלא   מגוון   של   חלופות ,   כלומר   ערב-רב של   קונצפציות   מן   הקצה   אל   הקצה   כולל   דרגות   האמצע שברצף . הכלל   בתורת   ההכרה   הוא   שאין   עובדות   בלי   פרשנות  ( פרשנות יכולה   להיות   השערה ,   ניחוש ,   תאוריה ,   דעה   קדומה ,   קונצפציה ) לדוגמה :   אסקימוסים   מסוגלים   לזהות   כ50-   סוגי   שלגים , ואנו   מזהים   רק   סוג   שלג   אחד .   זאת   מכיוון   שאין   לנו הקלסיפיקציה   שיש   להם .   גשש   מזהה   עקבות   באדמה   ויודע לפרש   אותן ,   ואילו   אנו   נזהה   בקושי   את   העקבות ,   ובוודאי נתקשה   לפענחן . הקונצפציות   השונות   מהוות   נקודות   ייחוס   שעל-פיהן   נפרש גם   את   התופעות   הנמדדות   וגם   את   המידע   ההוליסטי   של הארגון   הנחקר . בדרך   כלל   אין   הלימה   ואין   תיאום   בין   העובדות   לקלסיפיקציה ( הקונצפציות . (   הגישה   הביקורתית   של   הפילוסוף   קרל   פופר נותנת   משקל   יתר   לעובדות   על   פני   התאוריה .   אם   התאוריה לא   תואמת   את   העובדות   אזי   היא   מופרכת .   לעומתו   הפילוסוף תומס   קון   נותן   משקל   יתר   לתאוריה   וגורס   שהיא   איננה מופרכת   בנקל   ויש   לה   עמידות   רבה   בפני   ביקורת   העובדות . השאלה   הפרגמטית   היא ,   כיצד   על   המודיעין   לבחור   בקונצפציה הנכונה   וההולמת   יותר   את   תמונת   המציאות   הנחקרת .   אנו ממליצים   על   פיתוח   שיטה   המבוססת   על   שילוב   בין   עץ קבלת   ההחלטות   של   "מערכת   מומחה"   לבין   תורת   המערכות . מערכת   מומחה   מנסה   לחקות   את   צורת   החשיבה   של המומחה .   אך   בדרך   כלל   המומחים   מדווחים על   70   אחוז   מחשיבתם   הרציונלית   שניתנת לשחזור ,   ו30-   אחוז   נשארים   בגדר   אינטואיציה שאי   אפשר   להבין   את   הלוגיקה   שלה . האינטואיציה   היא   היכולת   שמאפשרת למומחה ,   רב-הניסיון ,   לשקלל   נכון   את   המידע שברשותו ,   והיא   גם   מסייעת   לו   להבין   את " השלם   כיותר   מסכום   חלקיו . "   לשם   כך   אנו נעזרים   גם   בתורת   המערכות ,   המבוססת   בין השאר   על   תורת   התבנית  ( גשטאלט , (   המנסה להבחין   בין   תווי   היכר   דומיננטיים   ובין   טפלים של   המציאות   הנחקרת . כמו   כן ,   מומלץ   שהמודיעין   יאמץ   את   הטכניקה המכונה   סיעור   מוחות ,   המאפשרת   לחוקרים ולמקבלי   החלטות   לעבוד   יחד   בשלושה שלבים :   הצגת   חלופה   של   קונצפציות   במ רב התעוזה   והיצירתיות ;  בדיקה   ביקורתית   מחמירה   של   היתכנותן של   אותן   קונצפציות ;  הכרעה   סטטיסטית   בבדיקת   הק רבה של   קונצפציה   אחת ,   מאותן   חלופות ,   לתמונת   המציאות שתוארה   מבחינה   פנומנולוגית   ואונטולוגית . איש   המודיעין   איננו   נביא   שקר   שמנסה   לחזות   מה   יקרה , אלא   הוא   נביא   אמת   המנסה   להבין   מה   ראוי   שיהיה   בבחינת מגמת   ההתפתחות   של   האירועים . נביא   אמת   איננו   יודע   מה   ילד   יום ,   אך   הוא   מבין   שהתחזית היא   הכרח   הישרדותי   וכי   עלינו   לנסות   לשפר   את   המתודה כדי   להבין   את   מגמת   התפתחות   המציאות   הנחקרת   לעבר המחר .   המציאות   מתהווה   מכוחות   מקרו-כלכליים ,   חברתיים , פוליטיים   ותרבותיים ,   אך   גם   מהשפעות   פסיכולוגיות   בדרגות חופש   גבוהות   של   החלטות   המנהיגים .   הנחת   העבודה   היא שהמציאות   מתארגנת   לפי   תבנית-על   שמציג   המודיעין בתיאור   מגוון   הקונצפציות   -   היא   הכוח   המארגן   שמשפיע על   מגמת   ההתפתחות .   אם   נדע   לנחש   אותה   באמצעות המתודה   המשולבת   כנ"ל ,   נשפר   במעט   את   כושר   התחזית של   המודיעין . גרפולוג ,   פסיכולוג   וצייר   שפרסם   חמישה   ספרים   בתחומי   הפסיכולוגיה   והאמנות , vardi 7 @ zahav . net . il אליהו   -   נביא   אמיתי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help