sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

לטובת   האחרת ,   הם   מפסידים   גם   שכר   וגם   קידום .   חיוני שבאותן   דיסציפלינות ,   אנשים   יעברו   בין   הארגונים   וחבל שאין   פתיחות   לכך .   למעבר   זה   יש   ערך   מוסף   הרבה   מעבר לחלק   המקצועי   של   המשימה ,   והוא   תורם   לסוגיית   ההיכרות לעומק   ותפירת   האמון   בין   הגופים . איקא   אברבנאל :   בסופו   של   תהליך ,   הכול   תלוי   במי   שממנה את   האנשים .   אם   הוא   חזק   ומחליט   שתהיה   ניידות ,   אז תהיה .   אותו   סיפור   מתרחש   באזרחות   -   אם   יש   מנכ"ל   חזק תהיה   ניידות   בין   גופים ,   ואם   הוא   לא   מתאמץ   אז   לא   תהיה . אפרים   לפיד :   בנוגע   להכשרת   האדם   במודיעין   - האם   המפקדים   רואים   בכך   עניין   שלהם ,   או   זה עניין   של   מחלקת   משאבי   אנוש ? איקא   אברבנאל :   יש   מעט   אקסיומות   בדברים   האלה ,   וזו אחת   מהן :   לעולם   אין   המפקד   אחראי   לכך .   מחלקת   משאבי אנוש   מכינה   לו   את   הקרקע .   אך   מה   שצריך   לזכור   הוא שמחלקת   משאבי   אנוש   אף   פעם   אינה   יכולה   לעשות   את כל   העבודה   בשביל   המפקד ,   שהוא   שמוליך   את   הארגון . בעיות   נוצרות   כשיש   מפקד חלש ,   וקצינים   זוטרים   ממלאים את   תפקידו . משה   שחורי :   אולי   הגיעה   העת להקים   גוף   שיסתכל   בנושא   כוח האדם   בקהילת   המודיעין . שתקום   ועדה   שעניינה   יהיה פיתוח   כוח   אדם   בקהילה ,   גם אם   לא   יקראו   לזה   ועדה . המטרה   היא   שיח   בין   הגופים על   כוח   אדם   בקהילת   המודיעין . חגי   הדס :   חשוב   לציין   כי   בנושא מיקום   המפקד   מבחינת יישום   מסלולי   קידום   וטיפול בפרט   -   זוהי   אחריותו   הישירה ובה   הוא   נמדד .   אבל ,   למשאבי אנוש   יש   תפקיד   משמעותי   של עיצוב   הגדרות   וקביעת   מדיניות , שעל-פיה   בסופו   של   דבר   פועל המפקד .   זה   לא   ו $ או   -   המפקד   או   משאבי   אנוש   -   אלא   גם וגם .   למשאבי   אנוש   ולמפקד   יש   אחריות ,   כל   אחד   בתחומו . מהמודיעין   לאזרחות   "   - שינוי   דיסקט" האם   המערכת   הצבאית   מכינה   את   פורשיה   באופן האולטימטיבי   לפרישה   מחיי   הצבא   וקהילת   המודיעין ולהשתלבות   בחיים   האזרחיים ?  האם   היא   צריכה   בכלל   לדאוג להכנה   ניכרת ?  לאחר   פרישתם ,   חברי   הפאנל   מסתכלים אחורה   ומציעים   הצעות   ייעול   למערכת   הביטחון   בנושא הפרישה   וההשתלבות   בשוק   האזרחי . איקא   אברבנאל :   לפי   דעתי ,   המערכת   נמצאת   במאה   ה18- בכל   הנוגע   להכנת   הפורשים   להשתלבות   במגזר   העסקי . קיימים   כיום   כמה   משפטים   חזקים   בנושא ,   שנוטים   לומר אותם   לפורשים :   "פרשת   מהארגון   שלך   ואתה   מתחיל מחדש "  ; " כל   הרקורד   שלך   טוב   לספר   זיכרונות . "   המשפטים הללו   אינם   נכונים ,   כי   אתה   מביא   אתך   מטען .   עם   זאת , חובת   ההוכחה   היא   עליך . במגזר   האזרחי   מדברים   רק   על   זמן   ביצוע .   אתה   יכול   להיות אדם   בעל   כישורים   נהדרים ,   אבל   אם   נכשלת   בזה   -   אין   כל חסד   לעקומת   למידה .   העובדה   הזאת   גוזרת   על   המערכת להכין   אנשים   נכון   ליציאה   החוצה ,   וזה   לא   קורה   היום .   אני לא   מדבר   על   שני   קורסים   וחצי ,   אלא   על   עבודה   על   "שינוי דיסקט"   ברמת   התודעה ,   שצריכה   להתחיל   שבע-שמונה שנים   לפני   הפרישה .   אנשים   צריכים   לעשות   השלמות   וללמוד קורסים   חשובים ,   שיפור   האנגלית ,   קורסים   נלווים   ועוד . כאן   יש   התנגשות   בקטע   של   המיקוד ,   כי   המפקדים אומרים   -   אני   רוצה   את   האדם   ממוקד   וחושב   על   תא"ל   או על   סא"ל   ולא   על   הפרישה .   זאת   הבעיה ,   והמערכת   מפקירה את   האנשים   שלה ,   כי   למי   שפרש   ללא   ההכשרה ,   אין   כל סיכוי   להשתלב   במערכת   העסקית ,   שהיא   כל   כך   תובענית . מובן   שלא   כל   המערכות   הן   תובעניות   כמו   עולם   העסקים , אבל   כמעט   שאין   העסקת   אנשי   מודיעין   בשוק   האזרחי . חייבים   לשנות   את   השפה   של   אנשי   המודיעין   בנושא . עם   זאת ,   אנשי   מודיעין   הם   אלופים   בעבודת   מטה ,   וזה יתרון   יחסי   בולט .   המתודולוגיות   אנלוגיות   כמעט   לחלוטין למה   שקורה   בשוק   האזרחי ,   כמו   איסוף ,   ניתוח   והערכת מידע .   אם   נעשה   מאזן ,   כרגע   היתרון   היחסי   הוא   שאנשי מודיעין   צריכים   לעשות   את   ההסבה   בזמן . המסר   שאני   רוצה   להעביר   למערכת   הוא :   צריך   לחשוב   על העתיד   של   האנשים ,   ולתת   להם   את   ההכשרה   הנדרשת במנות   קטנות .   אנשים   שלא   היו להם   הכלים   לשילוב ,   אף   שהם אנשים   מעולים ,   לא   השתלבו . וזה   עצוב ,   כי   מדובר   באנשים בשיאם   ופתאום   הם   פורשים . גמלאים . חגי   הדס :   אני   חושב   אחרת . טבעי   שהמערכת   תרצה   לממש באופן   מיטבי   את   הפוטנציאל של   האיש   בקהילה ,   ולא להעסיק   אותו   בכל   מיני לימודים .   לדעתי ,   צריך   להשקיע בהכוונה   להשמה   ולשים   אנשים במקומות   שבהם   יש   להם יתרונות .   חלק   גדול   מהאנשים יוצרים   במהלך   העבודה   מערכת קשרים   מסועפת ,   וזה   נהפך לחלק   מההשמה .   בעניין   הזה הצבא   הוא   הטוב   ביותר   בדאגה לפורשים ,   ואנחנו   רואים   מעורבות   של   שרים   וראשי   ממשלות בסיוע   גדול   לפורשים . אני   רוצה   לראות   היכן   היתרונות   של   האדם ,   ולעזור   לו בהכוונה   למקום   שהוא   צריך   להגיע   אליו .   ראיתי   אנשים מתרסקים   אחרי   הפרישה ,   כי   הם   עשו   דברים   לא   מתאימים . בגיל   50   זה   לא   מה   שאתה   צריך   לעשות .   יש   גם   אנשים שקשה   להם   לצאת   ממערכת   היררכית   החוצה .   גם   פה   יש משברים   לאנשים   שלא   עושים   את   הסוויץ . ' יותר   מטרידה   אותי   הסוגיה   שאנשים   גומרים   את   השירות שחוקים   מאוד   וצריכים   המון   אנרגיות   להתמודד   עם   השינוי . חשוב   ביותר   לתת   להם   הכוונה   נכונה   ועזרה   בפתיחת   דלתות . משה   שחורי :   אחד   הדברים   החשובים   ביותר   עבורנו   היא השאלה   איך   להשאיר   את   האנשים   הטובים   ביותר   אתנו . יש   משהו   שאולי   חבוי   אצלך   שאינך   צריך   להביאו   לידי   ביטוי בעולם   שאתה   פועל   בו   כעת .   אז   הצבא   צריך   לתת   לך   כלים שייתנו   לך   בסופו   של   דבר   את   המקפצה   בדרך   החוצה . המקפצה   הזאת   תביא   לידי   כך   שאנשים   ירצו   להישאר   אצלך עוד   כמה   שנים .   אחרת ,   הם   יעזבו   בגיל   צעיר   יותר . ועוד   לא   דיברנו   פה   על   שכר ,   אבל   המשכורות   של   הקצונה הזוטרה   בצבא   הן   קטסטרופה .   הם   רואים   את   המשכורות בחוץ   ויוצאים   החוצה .   כיוון   שאנחנו   הבנו   שבכסף   לא מושכים   את   האנשים ,   אנחנו   מושכים   אותם   באתגרים , חברים   ומפקדים . משה   שחורי :   השכר   של   קצינים   זוטרים בצה"ל   הוא   קטסטרופה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help