sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

דעה פרטית דיסוננס קוגנטיבי והאמונה במיתוס השלום מאת : יוסי צין בשנות החמישים קמה בארה"ב כת שחבריה האמינו בקשר עם "חיי-זרים" ועולמות נוספים ולדעתם עומד העולם להגיע לקצו בתאריך ידוע מראש . חברי הכת האמינו כי בתאריך הקבוע יגיעו לכדור הארץ צלחות מעופפות עם " חיי-זרים" שיחלצו את חברי הכת מהתופת . קבוצת פסיכולוגים אמריקנים ( פסטינגר שכטר ורייקן ) החליטו להצטרף לחברי הכת אשר התכנסו באחד האולמות בעיר סינסנטי ולהמצא במחיצתם כאשר יגיע יום הדין . ראוי לציין כי חברי הכת לא היו חבורה מהשוק או מהרחוב , אלא קבוצת אישים מכובדים בעלי עמדות בממשל , בשרות הציבורי , ובחברות פרטיות . בעלי השכלה רחבה בנושאים רבים ואין להטיל דופי בהבנתם את הוויות העולם . לכן התנהגותם ענינה מאוד חוקרים - בעיקר סוציולוגים ופסיכולוגים . ואכן , באחד מימי אפריל - 1957 חברי הכת המתינו כל הלילה , וכפי שידוע לנו - העולם לא הגיע לקצו . חברי הכת עברו בשלב זה תהליך שהוליד מושג חשוב בפסיכולוגיה המודרנית : , דיסוננס קוגניטיבי" ההגדרה של "דיסוננס קוגנטיבי , " היא מצב ריגושי הנוצר כאשר שתי עמדות או הכרות המתקימות בו-זמנית אינן מתישבות זו עם זו , כאשר קים קונפליקט בין האמונה לבין ההתנהגות כלפי חוץ . כלומר "דיסוננס קוגניטיבי" הינו מצב של מבוכה , הנוצר בעת שיש סתירה בין עמדות ואמונות לבין המציאות . אדם השרוי במצב זה מחפש למצוא דרך להיחלץ ממנה אם ע"י שינוי עמדותיו או אמונותיו , ואם ע"י מתן הסבר שיתאים את האמונה למציאות . כאשר מדובר בחסידים שוטים או דוגמתיים כמו במקרה של אנשי כת המאמינים ב"חיי-זרים , " לא משנים המאמינים את עמדותיהם . הם מוצאים דרך לחיזוק אמונתם על ידי הסבר המתאים עצמו למציאות שנחשפה . אנשי הכת פתרו את הקונפליקט הפנימי שלהם - בכך שפיתחו תיאוריה חדשה לפיה חורבן העולם נמנע תודות להם . אמונתם היא שהביאה לבטול הגזירה , ומכאן והילך אמונתם לא רק שלא קטנה , אלא הם אף יצאו מחוזקים באמונתם . הם פנו לאמצעי התקשורת וגייסו מאמינים חדשים . הליכה לקראת הטרוריסטים תהליך דומה פועל כאשר בתוך חברה יוצרים טרוריסטים או קבוצות מיליטנטיות או בעלי תפיסה דוגמטית , מהלך שניתן לכנותו כ"גלגול חדש" של "תסמונת שטוקהולם , " בעזרת כלי התקשורת ובעיקר הטלוויזיה . מטרתם היא לגרום לציבור המסומן כמטרה - לסגת לתוך חשיבה של משאלות לב , ולומר לעצמו דברים כמו : "אולי אם נקשיב לדרישות שלהם - יפסיקו ,, "אולי הבעיה היא האופן שבו אנו מטפלים במשבר הזה , " , אולי אנחנו תוקפניים מדי , " " אולי אפשר לקיים עמם משא ומתן רציונלי . " אולי עלינו להפסיק לירות ולתת הזדמנות לשלום . האזרחים הופכים יותר יותר פאסיביים , נבוכים , ומוכנים לפייס את הטרוריסט או לחליפין : להסכים עם פעילים שהיו בתוכם ודגלו בהליכה לקראת פעילי הטרור מתוך מניעים נפשיים של אמונה דוגמטית . מבוכה זו מקבלת ביטוי בכל פעם שמי מאלה אשר מינו עצמם למומחים , ללמד זכות על הטרוריסטים ומביע את הדעה שהטרור נוצר על ידי משהו מופשט , המכונה "מעגל של אלימות , " המציג שוויון מוסרי בין הטרוריסט לבין קורבנותיו . שוויון זה מוחק את הברבריות הלא אנושית ממעשיהם , כוונה יפה לחיות בעולם של מושגים מופשטים , מאשר בעולם בו מצויים אנשים דוגמת ערפאת , צאדם חוסיין , ובן-לאדן . זה היה אחד הגורמים בעטיו התעלמו הישראלים מן השכל הישר והחליטו להיכנע לאשלית אוסלו , דהיינו : לחשוב שאפשר לתת אמון בערפאת ומנהיגי מדינות ערב . " הדיסוננס הקוגנטיבי" חוגג בימים אלה אצל מאמיני השלום הישראליים , שלנגד עיניהם הלכה ונחרבה אמונתם״כל עולמם . כי הרי מה צריך יותר - כדי להוכיח שהערבים הם אותם ערבים והים אותו הים ? אולם , אם ניסיתם לדבר עם אותם מאמינים - תמצאו כי לאחר המבוכה הראשונית , הם התחזקו באמונתם . ה"חיי-זרים" אומנם לא הגיעו , הערבים אינם חובבי ציון - אך יש הסבר לכל , ועכשיו הם בטוחים באמונתם : "כי אין מנוס מתהליך השלום . " פלסטינאיות על רקע טנק ישראלי בגדה , האם נכנענו לאשליות ?

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help