sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

אישים היודעים כיצד להתייחס אל ההערכות המובאות בפניהם . ומכאן שזהו התחום העיקרי בו נדרש המודיעין " ללמד ולחנך" את המדינאי הטרי , הירוק וחסר הניסיון המוקדם . ומכאן באה חובתו של המודיעין להתיחס לקברניט כאל הבן הרביעי בהגדה של פסח בגישה של "את פתח לו . " המודיעין מפיץ ידיעות , מדווח על התפתחויות חדשות , נותן הערכות ולעתים נזקק להציג השערות . יש חשיבות ראשונה במעלה באבחנה בין מסירה והפצה של "ידיעה" לבין הצגת "דעה" בין אם זו "הערכה" או "השערה . " אנו , אנשי המודיעין יודעים היטב מה ההבדל בין השניים : "ידיעה" היא תמיד מידע עובדתי שהתקבל במערכת מאחד ממקורות איסוף המודיעין שלנו . על בסיס היכרותנו עם מקור הידיעה אנו יכולים , ואף חייבים להצביע על מידת האמינות של הידיעה . לא כן הדבר כאשר מדובר בהצגת "דעה , " "הערכה" או "השערה מודיעינית . " זהו ניסיון להשיב על שאלה כאשר אין בידינו מידע אמין ועדכני , ומכאן שזה תמיד תחליף לתשובה עובדתית . " דעה" זו נשענת אמנם על מיטב שיפוטנו , על המידע והנסיון שבידינו ועל יכולתנו להקיש על העשוי לקרות בתנאים מסוימים , אולם זו לעולם ספקולציה המלווה בדרך כלל גם בציון המגדיר את הערכתנו והשערתנו למידת סבירותה של ספקולציה זו . ההגינות האינטלקטואלית והחובה המקצועית מחיבת את איש המודיעין להבהיר ולהדגיש כי ההערכה או ההשערה אותה הצגנו ודרגת סבירותה , איננה " תורה מסיני . " אם ניטול כאן , כדוגמה , את המקרה החמור ביותר בתחום המידע וההערכה המודיעיניים שידעה ישראל , ערב מלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973- הרי המידע שעמד באותה עת לרשות המודיעין היה ברור וחד-משמעי : היה בידי המודיעין פרוט מלא על הפריסה ועל היערכות צבאות סוריה ומצרים לאורך הקו הסורי ברמת הגולן ולאורך תעלת סואץ , בזירת מצרים . לא כן היתה ה"דעה" או ה"הערכה" אותה הציגו ראשי אמ"ן , בנסיונם להסביר ולפרש צעדים אלה . מותר ואף טבעי למודיעין שיטעה בהערכה , אולם אם לא יבהיר לקברניט כי זו דעה בלבד , וכי באין בידו מידע התומך הערכה זו , או אז יהא המודיעין אשם בהטעיה . המידע וההערכה המודיעיניים ממלאים תפקיד נכבד ביותר בכל הדיונים בהם מתקבלות החלטות מדיניות , אולם ראוי לעשות כאן סדר ולהבהיר את ההבדל הדומיננטי בין "הערכת המודיעין" לבין " הערכת המצב . " הערכת המודיעין מתיחסת לשיקולים ולצעדים הצפויים של הצד השני , של היריב או האויב . לכל היותר תתיחס הערכת המודיעין גם למערכת החיצונית לישראל , לרבות לגורמים הבינלאומיים . לא כן "הערכת המצב" - זו נועדה לאפשר קבלת החלטה ישראלית ומכאן חובת מעריך-המצב לבחון את החלופות העומדות בפני ישראל ולעשות זאת על בסיס מכלול כלל הגורמים העשויים להשפיע על ההחלטה , בדגש על הגורמים והשיקולים הפנים-ישראליים : הצבאיים , החברתיים , הכלכליים והאידיאולוגיים-פוליטיים . במסגרת הערכה זו , ממלאת הערכת המודיעין תפקיד נכבד אולם לעולם אין הערכה זו אלא גורם ומרכיב אחד בהערכת-מצב כוללת זו . ומכאן מותר ואף טבעי לקברניט שיקבל החלטה המנוגדת להערכת המודיעין . אילו ידע המודיעין על שיחות דיין - תוהמי אולם כאן נכנסת חובתו של הקברניט . קודם שיקבל החלטה ראוי כי ישמע את המודיעין ואת הערכת המודיעין וישלבם בכל שלבי המחשבה ותהליך ההחלטה : השלב הראשון - שלב החשיבה , ההתלבטות המקדימה את קבלת ההחלטה . על המודיעין להיות שותף מלא לדיונים אלה ואגב , אסור כי ימצא בידי הקברניט מידע " מדיני" רלבנטי שהמודיעין איננו מודע לו , ומכאן שאיננו יכול לשלבו בהערכותיו . ב , 1977- לא התיחס המודיעין לאפשרות של יזמת השלום המצרית ולביקורו הדרמטי של הנשיא סדאת . אפשר , ואף סביר , כי הערכת המודיעין היתה משתנה אילו היה שותף לידיעה על שיחות שר החוץ של ישראל , משה דיין , עם סגן ראש ממשלת מצרים , הד' תוהמי : השלב השני - ראוי כי המודיעין יהא נוכח בעת דיוני הדרג המדיני לצורך קבלת ההחלטה . אך טבעי הוא כי ימצאו תמיד חברים בקבינט אשר יבקשו לשאול , לברר וללבן סוגיה זו או אחרת עם אנשי המודיעין . ומכאן שהמודיעין חייב לא רק להיות נוכח אלא ראוי כי יוכל להתיחס ולהגיב על שאלות ודברים שיאמרו בעת הדיונים . ולבסוף , בשלב השלישי , לאחר שהתקבלו ההחלטות , תפקיד המודיעין לנתח את משמעותן ולהציג את התגובות והתוצאות האפשריות להחלטה שקיבל הדרג המדיני . הקברניט והשמירה על סודות המדינה האינטראקציה מודיעין-קברניט ממוקדת בשני תחומים עיקריים . הראשון - מניעה מראש ולאחר מכן - מעקב שיטתי אחר המערך הגדול של אנשי בטחון ועובדי מדינה החשופים למידע ביטחוני רגיש : והתחום השני - הגנה קפדנית על סודות המדינה ובכלל זה , כמובן , גם על מקורות המודיעין . המודיעין לא יוכל להשיג את מטרתו בשני תחומים אלה ללא שיתוף פעולה הדוק ביותר עם הקברניט החיב להבין ולגבות את הצעדים הננקטים . תפקיד המודיעין למפות את כלל התפקידים במגזר הציבורי ולהגדיר את רמת הסיווג הבטחוני הנדרשת בכל תפקיד כזה . בדרך הטבע - הרוב המכריע של התפקידים ייכללו בקטגוריה של "בלמ"ס" ( הבלתי מסווג , ( מיעוטם - יכללו בדרג של "סודי ביותר" וברמה הגבוהה ביותר . הדרג המדיני חיב לתת גיבוי לסיווג זה , ועם כל רצונם של הפוליטיקאים לשבץ את אנשי שלומם לתפקידי המפתח , חיוני כי גם אלה יהיו כפופים להגדרות הסיווג והמידור הבטחוני המקצועי . אלא שבכך לא הסתימו הדברים - אין די בבדיקה חד-פעמית של אדם לתפקיד . דרושים מעקב ובדיקות חוזרות של כל אדם , לפחות אחת לחמש שנים . הפגישה נשמרה בסוד

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help