sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

המודיעין והקברניט הכימיה בין הקברניט ואיש המודיעין הבכיר הוא תנאי הכרחי להצלחת השניים מאת : אלוף ( מיל ) שלמה גזית אני חייב להבהיר - יחסי הגומלין שבין הקברניט למודיעין אינם אלא פן אחד במסכת הרחבה של עבודת המודיעין . בדומה לקרחון אשר 90 % מנפחו חבויים ואינך רואה אלא את חלקו העליון שמעל פני המים , כן חשוף לתודעת הציבור רק פן זה בעבודת המודיעין , פן האינטראקציה עם הקברניט . לפני זמן לא רב הלך לעולמו איסר הראל , האיש אשר יותר מכל אחד אחר ראוי להיקרא כמניח אבן-היסוד לקהילת המודיעין הישראלית . איסר הראל התפטר מראשות המוסד בשנת 1963 בכך הוא נמנה על תשעת הראשים בשלושת שירותי המודיעין אשר נאלצו להתפטר , או שהודחו מתפקידם , עקב משבר בתפקודם וביחסיהם עם הקברניטים המדיניים שמעליהם . מספר גדול זה של ראשי שירות שסימו תפקידם שלא במועד אינו מקרה . בספטמבר , 1956 כחודש לפני מבצע " קדש , " משהחל תכנון הפעולה הצבאית המשותפת הישראלית- צרפתית - בריטית , נחשפתי לראשונה לאינטראקציה המורכבת שבין מודיעין וקברניטים . ללא התרעה , נקראתי ע"י הרמטכ"ל משה דיין לשמש קצין קישור למשלחת הצרפתית החשאית שביקרה בארץ והפכתי לשותף פעיל בשיחות ובתכנון המבצע . תנאי החשאיות המוחלטים של המבצע מידרו את אנשי המודיעין הצבאי והמדיני הצרפתיים . הערכת המצב בפריז נעשתה על טהרת השיקול הפוליטי-אידיאולוגי , ללא שמיעת חוות דעתם של המומחים ומבלי שנעשה ניתוח כולל של המבצע והשלכותיו הצפויות . במישור המבצעי , היתה התעלמות מוחלטת מהערכת יכולת הלחימה הריאלית של עוצבות השדה המצריות . קציני המטה הצרפתיים התיחסו והעריכו את יכולתן של העוצבות המצריות כאילו היו עוצבות גרמניות של מלחמת העולם , מה שחייבם להקצות יחסי כוחות עודפים של , 1 : 3 וכך גם הגיעו למסקנה שחלילה להם מלצאת למבצע בכוחות עצמם . ואלו במישור המדיני-אסטרטגי-טעו בגדול לגבי תגובתם הצפויה של ארה"ב וברית-המועצות למבצע הצבאי , מה שהביא למפולת המוחלטת של שתי המעצמות למחרת המבצע . המפתח ליחסי גומלין ראויים בין הקברניט לבין המודיעין טמון במערכת יחסי גומלין הדוקה , ובכל אחד מארבעת תחומי האחריות של עבודת המודיעין בתחום האיסופי , בתחום המחקר וההערכה , בתחום ביטחון השדה , ובתחום הלוחמה המודיעינית . זהו תהליך רצוף של תן וקח תהליך של היזון חוזר . תהליך זה לא יוכל להתנהל אלא בתנאים של אמון והערכה מלאים בין שני הצדדים . מילת הסוד בשטח זה היא "כימיה" - ללא קשר לרמתו המקצועית - איש מודיעין שאינו זוכה לאמון מוחלט ( ואני מדגיש שתי מילים אלה - "אמון מוחלט ( " מצד הקברניט - לא יוכל למלא תפקידו כראוי . תחום האחריות הראשון הוא , כאמור , האיסוף המודיעיני . זהו לכאורה תחום המצוי כולו מראש שרות המודיעין למטה ממנו , לכפופים לו . אמרנו "לכאורה" בלבד , ואבהיר דברי בהתיחס לשלוש בעיות , בעלות חשיבות ראשונה במעלה , בהן נדרש תאום הדוק ביותר עם הקברניט . קודם כל קביעת הצי"ח הלאומי ( צי"ח - ראשי תיבות ל"ציון הידיעות החיוניות . ( " הצי"ח הוא המפתח והבסיס לתוכנית העבודה המודיעינית , הוא שקובע את סדר הקדימות לכל המערכת . את הצי"ח אמור לקבוע הקברניט , הוא שחיב להגדיר מה מעניין אותו , מה מציק ומה חסר לו . אלא שכמעט לעולם לא תמצא קברניט שיעשה זאת ( להוציא , כמובן , מקרים של הנחית צי"ח נקודתית כזו או אחרת , ( ומכאן שראש השרות המודיעיני חיב להגדיר צי"ח זה על בסיס היכרותו , יחסיו ההדוקים עם הקברניט ויכולתו "לחלוב" ממנו את קדימויותיו . בעיה שנייה קשורה במבצעי איסוף רגישים . אין מבצע איסוף מודיעין שאיננו עלול להשתבש , וכתוצאה מכך - לסבך ולהביך הן את הקברניט והן את ישראל . ההיסטוריה הקצרה שלנו רצופה פרשיות כאלה . למזלנו - לא כולן זכו לפרסום . והבעיה השלישית - יחודית לנו , בישראל . אני מתכוון למכלול המורכב כל כך של הפעלת יהודי התפוצות לעזרת המודיעין הישראלי . ודי אם נזכיר כאן רק את "עסק הביש" במצרים , באמצע שנות ה50- של המאה שעברה , את גיוסו והפעלתו של ג'ונתן פולארד בארה"ב . שרות המודיעין חייב להיות ער ורגיש לבעיות העלולות להתעורר בשטחים אלה ולהיות מתואם עם הקברניט הממונה בצורה ההדוקה ביותר . ללמד ולחנך את הקברניט תחום האחריות המודיעינית השני הוא המחקר וההערכה המודיעינית . זהו בדרך הטבע הנושא הרגיש ביותר - הערכת המודיעין אמורה למלא תפקיד חשוב , ואולי אף מכריע , בגיבוש מדיניותו של הקברניט ומכאן נדרשת רגישות-יתר מצד המודיעין במידע ובהערות שהוא מציג . רק לעתים נדירות עומדים בראש המערכת הפוליטית אישים בעלי רקע וניסיון מודיעיני מוקדם , ורק לעתים נדירות יעמדו בראש שר הבטחון פנחס לבון , דוגמא ליחסים מעורערים בין הקברניט לאיש המודיעין

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help