sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

או אלה של המשוררת בת שכם , פדוא טוקאן : עץ האלמוגים אשר פרס ענפיו לצידי הדרכים אני משתוקק למות במערכות ההקרבה העצמית והמות . אני משתוקק למות תחת צילך האדום מדם , הטובע . 72 עלמות שחורות עין מוטיב נוסף שהיה מאז שנות השמונים למרכזי בספרות העוסקת בג'האד נגד ישראל והיהודים הן בקרב הפלסטינים והן בלבנון ובמצרים , הוא דימוי ההקרבה העצמית לחתונה : ערס אל-שהאדה . מוטיב זה לא קיים בספרות ובהיסטוריה האסלאמית של ימי הביניים והוא התפתח במקביל לטיפוח הג'האד אצל תנועות אסלאמיות בדורנו . במהלך האנתפאדה הוא התפשט , בשילוב עם דמות השהיד , לחברה הפלסטינית כולה . מטבע הדברים השימוש במוטיב זה התקשר בעיקר לחללים U ווקים שטרם זכו לנישואים אמ œ תיים ואשר עתידים היו להינשא בגן העדן לשבעים ושתיים עלמות שחורות עין ( חור . ( יוקרה בציבור הפלסטיני למתאבדים בכרוז מאוקטובר 1990 תחת הכותרת "זה אל-אקצא שלנו ולא בית המקדש שלכם , " כבר מופיע שינוי לקראת נוסח אקטיבי יותר של הקרבה עצמית במטרה להרוג באויב היהודי . בפתיחתו נכתב : בכל יום מוכיחים היהודים כי הם אותם היהודים , מוצצי דמה של האנושות , הזורעים את זרעי המחלוקת והרשע בכל דור ודור , הזוממים נגד האנושות ונלחמים נגד כל דת ועדה ... איתרע מזלם של היהודים ואויבם כיום הוא ציבור מאמין ולוחם , המיטיב להכיר את אמנות המוות ושואף להקריב עצמו . הוא שוקד על המוות כשם שהם שוקדים על החיים , ומאמין שגזירתו המוחלטת של אללה על השמדת היהודים ככתוב בקראן , קרובה לבוא . קיימת ביקורת ציבורית על התבונה המדינית שבפיגועים , ולנוכח הסבל הרב הנגרם לקהל הרחב בעקבות תגובות הסגר של ישראל . עם זאת , תפיסת החמאס באשר לדרכי המאבק , מקובלת על חלקים רחבים למדי בציבור הפלסטיני . הפיגועים המכונים "פיגועי ההתאבדות" זכו אם כן ליוקרה בציבור הפלסטיני ברובו הגדול ולהכשר אסלאמי בלתי מעורער בקרב אנשי הדת הפלסטיניים . במצב הנוכחי של העולם האסלאמי אין סמכות-על המסוגלת לכפות את פסיקתה על כלל המוסלמים , או אף על רובם . כך שולטות בכיפה פסיקותיהן של התנועות האסלאמיות מסוגה של חמאס , בייחוד כאשר מדובר בתנועה בעלת בסיס ציבורי רחב , שיש לה , בעיני עצמה , הלגיטימיות לפעול על דעתה בלבד . אנשי התנועות האסלאמיות יכולים לשאוב גם עידוד מההיסטוריה המוסלמית , אשר על-אף שאסרה על התאבדות במובנה המקובל , סללה את הדרך , ולא רק במחצית השניה של המאה העשרים , להכשרת ההקרבה העצמית כג'האד למען אללה . ניתוח מאלף של התופעה אפשר למצוא בדבריה של ד"ר הדא זכאריא , חוקרת בחוג לסוציולוגיה באוניברסיטת זקאזיק במצרים , אחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ זו : " מדובר בצעירים אשר נמצאים בגיל של יצירתיות פורה אך תחת לחצים רבים הדוחפים אותם לפעילות . לפיכך קל לנצלם ולארגנם כחיילים בקבוצה שהיא חלופה לקבוצה הישנה כגון המשפחה והחברה שמסביבם . למבצע הפעולה מוצע להרוג או להיהרג כשהמוות מוצג כהקרבה עצמית המביאה ל N רבה לאללה . מי שמחדיר רעיונות כאלה לבחור צעיר הופך אותו לתותח , לאחר שאישיותו עוצבה מחדש בהתאם לצורכי הקבוצה החברתית החדשה שלו והאינטרסים ההרסניים שלה . הקבוצה מתכנתת אותו כך שיוכל להתפוצץ בכל רגע כאילו הוא מופעל בשלט רחוק . " שלילה ומציאות בשאלות המופנות לאנשי דת כדי לקבל פסקי הלכה וכחלק מן הניסיון לסכל פיגועים כאלה , הועלו הצעות על ידי מגוון של גורמים בממסד הפוליטי והדתי , גם בישראל וגם בעולם הערבי , כדי להניע אנשי דת אסלאמיים לפרסם פסקי הלכה שישללו את תופעת ההתאבדות האסורה לחלוטין באסלאם . כמה אנשי דת אף נענו לקריאה ופרסמו הצהרות , אך לא פסקי הלכה בגנות התופעה . המופתי לשעבר של מצרים , מחמד סייד טנטאוי , שמונה באפריל 1996 לתפקיד שיח , ' אל אזהר גינה את התופעה בנאום שנשא ב31- במרס . 1996 הוא חזר על הגינוי בנימוק שפיגועים אלה מכוונים נגד אזרחים חפים מפשע שלא הכריזו מלחמה על האסלאם , ויצא בכך נגד כמה מעמיתיו באל-אזהר . ואולם דבריו של טנטאוי , עם קבלת התפקיד האסלאמי הבכיר במצרים , אינם מתקבלים בהכרח כבעלי סמכות בעולם המוסלמי . אדרבא , הם אף נתפסו אצל תנועות אסלאמיות ערביות רדיקליות כחלק מהמאבק שמנהל המשטר המצרי בטרור האסלאמי בארצו , תוך כדי גיוס אנשי דת "הקשורים בטבורם לשלטון , " המגונים לעתים œ כ"אנשי הדת של השלטון" ( עלמא אל-סלאטין . ( קודמיו של טנטאוי לא נהגו כמוהו . מקצתם אף פרסמו פסקי הלכה או הצהרות שגם אם לא הכשירו במפורש את ההתאבדות לצורכי המאבק האסלאמי , נתנו לקבוצות אסלאמיות כר נרחב דיו לפרשנות כדי להצדיק התאבדות על רקע של מאבק . המאבק האסלאמי האלים בשני העשורים האחרונים בכמה מקומות ובהם מצרים , אפגניסטאן , אלג'יריה , ישראל , בוסניה , לבנון ועוד , לבש אופי של מלחמת מצווה צודקת , בעיקר כמלחמת הגנה נגד האיום התרבותי-פוליטי המערבי "הצלבנות" החדשה . במלחמה כזו יש הכשר דתי אסלאמי לכל צורות הלחימה . הכשר זה קיים הן במאבק במשטרים חילוניים ועל אחת כמה וכמה במאבק ב"כופרים . " למגמה זו בעולם הערבי הסוני , שעוצבה בידי פעילים והוגי דעות אסלאמיים רדיקליים , הצטרף לאחר המהפכה האסלאמית באיראן גם רוב העולם השיעי , בעיקר במלחמת איראן-עראק והמאבק השיעי בלבנון . הפגת תמיכה בטרור בעזה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help