sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

ולפעולות של הקרבה עצמית . זאת על פי הניתוח המאפיין כל קבוצה או זרם בנפרד , ובמסגרת התפיסה המקובלת של התמודדות במזימה שנרקמה נגד העולם המוסלמי . הן גם אינן נזקקות כלל לפוסקי ההלכה הרשמיים במדינות הערביות , אינן רואות בהם סמכות דתית ולע œ תים אף יוצאות נגדם בחריפות . האמאם מחמד חסין פצ'לאללה , המנהיג הרוחני של תנועת חזבאללה בלבנון , הצהיר בראיונות בשנות השמונים על תמיכתו בפעולות של הקרבה עצמית ושלילת ראייתן כהתאבדות . באוגוסט 1984 אמר בין השאר : "ברור כי פעולות ההתאבדות ( אל-עמליאת אל-אנתחאריה ) נגד כוחות הכיבוש הציוני אינן התאבדות כמו זו של אנשים מיואשים . אם ניקח למשל את פעולת הפריצה המפורסמת למפקדת המושל הצבאי ( של צה"ל ) בצור אנו רואים בביצועה את פסגת œ הג'האד וההקרבה העצמית . . . " " המעשה חייב לבוא מתוך החלטה מודעת לקבל את המוות כצעד לקראת פתרון של בעיה , וכאשר המבצע יודע שפעולתו תתרום להשגת אותו פתרון . " הג'האד נגד היהודים על רקע התפתחות הסכסוך הישראלי-ערבי והתמקדותו בהמשך כסכסוך ישראלי-פלסטיני , גם על בסיס אסלאמי , חל תהליך הקצנה של תנועות אסלאמיות ערביות . לאחר הקמת מדינת ישראל ב- 1948 וביתר שאת לאחר השליטה הישראלית על מסגד אל-אקצא ועל ירושלים כולה מאז , 1967 התעצמה התפיסה האסלאמית של הסכסוך כמאבק חסר פשרות בין כלל העולם הערבי והאסלאמי ובין היהודים והיהדות , בייחוד אצל התנועות האסלאמיות הפלסטיניות . בקרב האחים המוסלמים הפלסטינים והערבים האחרים כאחד , התפיסה הבסיסית היא כי פלסטין היא מרכז העולם האסלאמי ונקודת המפתח לאיחוד העולם האסלאמי . היא ¸ ישראל / מנציחה בכך את הפילוג הקיים בכל רחבי המולדת האסלאמית , ומהווה סכנה לכלל האומה האסלאמית בהיותה חלק חשוב של העריצות העולמית ושומר נאמן של האינטרסים של העריצות נגד המוסלמים והמדוכאים עלי אדמות . היא מוקד המתקפה המערבית והאמצעי החשוב ביותר שלה להרס המ ֵ מד הרוחני של האדם המוסלמי באמצעות הפצת ההתמערבות והדחקת תחושת השייכות האסלאמית . ד"ר יוסף אל קרצ'אוי , מפוסקי ההלכה והוגי הדעות המרכזיים של האחים המוסלמים במצרים ובעולם הערבי , התייחס כמה פעמים ליהודים בדורנו , כאל "רוצחי הנביאים . " בין השאר כתב כי "על היהודים בדורנו מוטבע החותם של פשעי אבותיהם . אולם הם הוסיפו עליהם במהלך ההיסטוריה פשעים רבים נוספים המזעזעים בחומרתם . ודי לנו להזכיר את המעשים הברבריים שעשו בארץ הקדושה . ד"ר בשיר מוסא נאפע , אחד האידאולוגים המרכזיים של הג'האד האסלאמי הפלסטיני , הגדיר את העימות האסלאמי הנוכחי עם ישראל כחוליה במאבק במתקפות " הצלבניות" ובכיבוש האימפריאליסטי . ישראל מבטאת לדבריו גם סכנה מוחשית ישירה ויום-יומית לעם הפלסטיני המוסלמי מאז שהוקמה על אדמתו ויצאה ממנה להתפשטות באדמה מוסלמית נוספת . תעשיית המוות טיפוח "השאיפה למוות שבהקרבה עצמית" ( טלב אל-שהאדה , ( היה מזמן לנחלתן של תנועות אסלאמיות מבית מדרשם של האחים המוסלמים . חסן אל-בנא , מייסד התנועה במצרים , ייחד לכך מאמר עוד ב ,-1948 בהקשר למאבק ביהודים בפלסטין . אל-בנא הגדיר את ההקרבה תוך שטבע את המושג "תעשיית המוות" ( צנאעת אל-מות : ( המוות הוא אכן תעשייה ככל התעשיות . יש בין האנשים מי שמיטיב לעשותה ויודע כיצד למות בכבוד ולבחור למות בזירה המכובדת ובזמן המתאים . הוא מוכר את טיפות דמו במחיר היקר ביותר ומרוויח באמצעותו את הרווח הגדול ביותר שאדם יכול לתאר לעצמו ... פלסטין היא קו ההגנה הראשון . היא אינה בעיה של ארץ ערבית ואינה בעייתה של האומה הערבית . היא בעיה של האסלאם והמוסלמים כולם . התפתחו גם "שירת ההתנגדות" ( שער אל-מקאומה ) ו"ספרות ההתנגדות" ( אדב אל-מקאומה . ( זו הייתה ספרות שנעדרו מרובה סממנים אסלאמיים מובהקים , שכן נושאי הדגל שלה היו בעיקר משוררים שנמנו % עם הזרמים החילוניים ואף המרקסיסטיים של התנועה הפלסטינית הלאומית . בשירה זו מילאו המוות והשאיפה למוות במסגרת המאבק בישראל תפקיד מרכזי , מתוך תחושות של מצוקה אישית וקיבוצית , מחנק , גירוש , השפלה , איבוד הכבוד ותפיסת שחרור המולדת בכוח כפ œ סגת שאיפותיהם של הפלסטינים . במסגרת זו נכתבה שירה שבלטה בה השאיפה למ e ת , אם כדי להיחלץ מהמצוקה ואם להחזיר לפרט ולציבור את כבודם הנגזל , כדוגמת בתי השיר של המשורר מחמד אל-קיסי : נעץ את הסכין בלבי והנח לי למות אנחה בעקבות אנחה בין קפלי השדות ובצל הבתים שים על פני תכריך והניחני על טל העשבים אהיה לגזרים , ואחיה ואשוב . שייך יאסין בבי"ד צבאי ישראלי , האידיאולוג של טרור המתאבדים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help