sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

של המדיניות היה להטיל אימה על אויבים אחרים . פרטים מעטים ידועים על דרכי גיוסם ואימונם . הם זכו לשבחים על גבורתם מצד אנשי הדת שמסביבם . בזמננו : אימוץ הג'יהאד החמאס היא תנועה אסלאמית מבית מדרשם של האחים המוסלמים . אחת התרומות העיקריות של האחים לתחייה האסלאמית של הדורות האחרונים הייתה פיתוח התפיסה של האיום התרבותי הנשקף לעולם המוסלמי מן המערב " הצלבני . " על-פי תפיסה זו נתון העולם המוסלמי במצור ובסכנה קיומית . הפתרון טמון בתחייתה של המדינה האסלאמית הגדולה שתוכל להתמודד באיום התרבותי המערבי בהיותה מושתתת על שלטונה הבלעדי של ההלכה . האחים המוסלמים פיתחו גישה שלפיה המאבק האסטרטגי להקמתה מחדש של המדינה האסלאמית משולב בהגנה עצמית מפני המלחמה המנוהלת באסלאם על ידי המערב ונושאי דגלו . הוגי דעות ומנהיגים של רוב התנועות האסלאמיות הערביות העלו על נס את הג'האד בניסיון לדמות את פעילותם להתפשטות המדינה האסלאמית הראשונה מימי הנביא , ותוך כדי ראיית הג'האד של הנביא כדגם לחיקוי בימינו . יש תנועות שאף מאפיינות את מציאות החיים הנוכחית של העולם הערבי והמוסלמי כשקיעה לתוך תקופת "הבערות" ( ג'אהליה ) בדומה לתקופה שלפני האסלאם : "הבערות של המאה העשרים" ( ג'אהלית אל-קרן אל-עשרין . ( במציאות הפוליטית-חברתית בעולם הערבי בדורנו נעשה הג'האד למאבק שאינו מבוצע על ידי מדינות אלא על ידי תנועות אסלאמיות עממיות . מרביתן רואות במאבק בשליטים או במשטרים " מוסלמיים , " אך לא "אסלאמיים" כהגדרתן - ג'האד לכל דבר . אך כולן רואות במאבק ג'האד כאשר הוא מכוון נגד "הכופרים , " בין שהם בני התרבות המערבית בכלל ובין שהם אותו החלק ממנה המוגדר כתוקפן כלפי העולם המוסלמי . על אחת כמה וכמה המאבק בישראל , כמדינה יהודית , כחזית הקדמית של התרבות המערבית " הכופרת , " או כמי ש"כובשת אדמה מוסלמית מקודשת , מגרשת מוסלמים מאדמתם ועושקת את הנשארים בה . " הטרור פיסגת הג'יהאד אפשר לקבוע כי אחת ההצלחות הגדולות ביותר של התנועות האסלאמיות בדורנו היא בניתוב מרבית החוזרים בתשובה לתפיסתן הדתית הייחודית . דבקותן של כמה מן התנועות הערביות הסוניות הרדיקליות - כגון קבוצת הג'האד האסלאמי הפלסטינית או ארגון אל-תוחיד אל-אסלאמי בלבנון - ברעיונות שמקורם במהפכה האסלאמית באיראן , חיזקה גם היא את נטייתן להכריז על ג'האד שאיננו בהכרח על-פי כל הכללים שהיו נהוגים באסלאם הסוני האורתודוקסי , ואיננו מותנה בקיומה של מדינה אסלאמית שבראשה ח'ליפה . בראשית 1988 דנה הנהגת האחים המוסלמים בסוריה , כנראה לראשונה , בשאלה אם להתיר התאבדות למען מטרות פוליטיות . בפרסום חשאי שהפיצה התנועה לאחר דיונים של מורי הלכה נכתב : ההלכה האסלאמית שוללת מיסודה את ההתאבדות . חכמי ההלכה לא דנו בעבר בנושא ההתאבדות משום שלא התעורר צורך בכך . ואולם תנועות חשאיות הסוטות מדרך האסלאם דנו בנושא והתירו אותו מחמת הנסיבות , מאחר שהמוסלמים בארצותיהם ניצבו לפני סוגיה זו שעלתה על סדר יומם . לאחר חילופי דעות בין אנשי דת בכירים הם גיבשו חוות דעת שלפיה אם למוסלם ישנם סודות מסוכנים ונפילתם בידי האויב עלולה לסכל את תכניות המוסלמים או לגרום למותם , אזי מותר למוסלם להתאבד . ברם , אם אין לו סודות אל לו לשלוח יד בנפשו . ביטאון הג'האד האסלאמי הפלסטיני אל-אסלאם ופלסטין מספטמבר 1988 נועד לשמש כחומר הדרכה לעצורים ולנחקרים אסלאמיים בחקירה של המודיעין הישראלי כיצד לעמוד בחקירה ולא להישבר ולהסגיר את סודות הארגון . בין השאר נכתב בו : כיצד נוכל לזעזע את יסודות היהירות היהודית בישראל אם המג'אהד הכבול והמוכה בשוטים לא יירק את שיניו ואת דמו בפני האויב ? כיצד נחדיר ללב האויב את האימה מן האסלאם והמוסלמים בדורנו , אם לא יראה אותנו מבקשים את המוות במערכות כמו בשירת העינויים ? רק אם הוא יתקשט ברוח ההקרבה העצמית למען אללה ולא יחפש תחת העינויים דבר כלשהו מענייני העולם הזה זולת ההגעה אל הקבר כשסודותיו עמו . רק זה יאפשר לו לעמוד בגבורה , לא לברוח ולנצח את רצון האויב . לקבוצות אסלאמיות רדיקליות אין ולא הייתה בעיה לספק לעצמן הכשר אסלאמי הלכתי או רעיוני לפעילותן האלימה מסרים על קירות בתים בכפר פלסטינאי , הנוער מתחנך לראות במתאבדים סמל לחיקוי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help