sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

ההתאבדות   במסורת   האסלאמית קטעים נבחרים ממחקר על המקורות הדתיים והתרבותיים של תופעות ההתאבדות וההקרבה באיסלאם ועד הקרבת הבנים בימינו החומר מובא באדיבותו של ראובן פז , מחבר המחקר "התאבדות וג'יהאד באיסלאם הרדיקלי - הפן הרעיוני" ( הוצאת מרכז דיין אונ' ת"א . ( 1988 היחס באסלאם להתאבדות על רקע של מצוקה אישית ( אנתחאר , ( מכל סוג , הוא שלילי . עם זאת , בראשית התפשטות האסלאם היו גילויים של יחס דו-ערכי לנושא , בעקבות רמזים במסורות על הנביא מחמד שלפיהם היו לו בראשית דרכו הרהורי התאבדות לנוכח הקשיים שעמדו לפניו . הנביא אף התבטא כי "עתידה להגיע תקופה שבה כאשר יעבור אדם ליד קבר יאמר לעצמו הלוואי והייתי במקום הנקבר , וזאת לא מאהבת האל אלא מרוב התלאות שמסביבו . " שמס אל-דין אל-קרטבי בן המאה הי"ד , שהביא מסורות חדית ' אלה , העיר כי אלה סימנים לכך שרוב מחלוקות , תלאות וקשיים המתרגשים על אדם בנפשו , ברכושו ובילדיו - מרחיקים את הדת ממנו וממרבית הציבור . בקראן אין איסור מפורש על התאבדות אלא רק בחדית . ' בימי הביניים ובעקבות כמה מסורות , קיבלו התאולוגים והמשפטנים המוסלמים הסונים את התפיסה האוסרת לחלוטין התאבדות . המתאבד נדון על-פי כל הפרשנויות לאש גיהינום . הפרשנות האסלאמית במאה העשרים ובעיקר במחציתה השנייה , ( שבחלקה הגדול נוטה אל הסלפיה ובעקבותיה לאסכולות המחמירות ביותר באסלאם , ( הדגישה מחדש את האיסור . שירה וספרות בשירה הערבית , הן זו הפרו-אסלאמית והן זו שהתפתחה לאחר הופעת האסלאם , יש דוגמאות רבות לשאיפה למות במלחמה תוך כדי הפגנת אומץ או מתוך קנאת אהבה . מקצת משוררי האהבה היו גם " משוררי המוות" שמתו מתוך אהבה נכזבת . משוררים כמו קיס אבן מלוח וקיס אבן ד'ריח , שרו בשבח המוות בתי שיר מנכסי התרבות הערבית , כגון : " למען מישהי דוגמת לילא הורג אדם את עצמו ואני בשל לילא מתוך ייאוש , חשוב כמת . " חכמי הלכה שיעים בימי הביניים עסקו גם בשאלה האם אין ברצח עלי בן אבי טאלב , נפילת חסין בן עלי ומותו של חסן בן עלי בהרעלה , הכשר עקיף להתאבדות . מאחר שלפי האמונה השיעית היו עלי וצאצאיו , האמאמים , אמורים לדעת את העתיד הם היו אמורים גם לדעת היכן , מתי ובאיזו צורה ימותו . מאחר שלא עשו דבר למנוע את ההתרחשויות , שמא יש כאן חשש להתאבדות . התשובות שסיפקו אנשי הלכה שיעים שללו את הסבר ההתאבדות והדגישו כי הם למעשה נענו לצו האל בדבר ההקרבה העצמית , הנפילה בקרב וההשלמה עם המוות . ואולם בכל המקרים הללו אין א œ זכור למעשה הדומה ל"פיגועי ההתאבדות" המוכרים לנו כיום , שראשיתם בשנות השמונים במסגרת המאבק בישראל בדרום לבנון והמשכם בשנים האחרונות במסגרת מאבקן של קבוצות אסלאמיות פלסטיניות בשטחים . יתר על כן הא œ זכורים הקלושים בהיסטוריה המוסלמית מעידים כי מכוח השפעתו של האסלאם היתה ההתאבדות תופעה נדירה . מקרים כמו אלה שבהם אנו נתקלים כיום אפשר אולי למצוא במאות הי"ב והי"ג בהיסטוריה של הפלג הניזארי של כת החשאשיון שהתפתחה באסלאם השיעי-איסמאעילי . מנהיג פלג הניזארים , חסן צבאח , פיתח שיטה להשגת מטרות פוליטיות וצבאיות באמצעות התנקשויות . הפידאים הניזארים אימצו את השיטה והרגו יריבים של קהילתם לפי הוראות מנהיגיהם . הפידאים הניזארים קידשו את ההקרבה העצמית והתנדבו למשימות " התאבדות . " רוב ההתנקשויות באנשי צבא או מדינה , שהיו באופן טבעי מוקפים שומרים , הוצאו לפועל במסגדים או במקומות ציבוריים אחרים , שכן חלק חשוב מאמינים איסלמים בעת תפילה , אנשי הדת הפלסטנאים הם המעודדים העיקריים של ההתאבדות הנשללת ע"י האיסלם עצמו

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help