sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לא בוצע סיור אוויר לטובת חילות-היבשה על ידי סייר אוויר "ירוק" במטוס קרב . " עוד באותו ערב , אחרי תדרוך עם מפקד חיל האוויר , בני פלד , הוטס שפר לטייסת " הנמרים המעופפים , " טייסת סקייהוק בבסיס בדרום הארץ . שם הוא פגש סייר אוויר נוסף מפיקוד דרום , שהיה גם הוא אמור לבצע טיסות סיור . שפר עבר "הסבה" לטיסה בסקייהוק , שכללה בין היתר , הסבר על נוהלי קשר והפלטה . אחרי תדריך שהתבצע בטייסת , יצא לגיחה הראשונה שלו במטוס קרב , בסקייהוק . " ישבתי במושב האחורי , מקום בו ישב בדרך כלל מדריך או מפקד משימה , איש צוות אוויר בעל שיקול דעת . הדבר הפתיע אותי , אבל הנחתי שהדבר הכרחי מבחינת תפעול המטוס . " ליושב במושב האחורי , מסתירה הכנף חלק מהנעשה על הקרקע . כדי ששפר יוכל להביט כלפי מטה , היה הטייס מטה את המטוס לשמאל או לימין , ובכך איפשר את התצפית . את טיסות התצפית ביצע הסקייהוק במקביל לתעלה . לעיתים התבקשו אנשי הצוות לאמת הימצאות של כוחות ולהעריך את גודלם . לעיתים היו מתארים כוח חדש , שמיקומו לא היה ידוע , ומדווחים עליו לפיקוד . מיום שני , ה8- באוקטובר , ועד יום שבת , ה13- לחודש , ביצע שפר עשר גיחות סיור בגיזרת התעלה . יום שבת , ה13- בחודש , היה יום שיגרתי למדי . אחרי שבוע טיסות , הספיק שפר לטוס עם מספר טייסים , והיה מתורגל במשימה ובנוהלי העבודה במטוס . "התדריך באותו בוקר היה שיגרתי למדי . פגשתי את הטייס , רן עופרי ז"ל , שעבורו זו הייתה הטיסה הראשונה איתי . הוא שאל אותי מה אנחנו אמורים לבצע ומה נצפה לראות . הסברתי לו כיצד מאופיינת תנועת כוחות על הקרקע , ואחר כך קבענו נתיב , וסיכמנו בינינו מספר דברים . " החזרת ציוד שרוף ב 9 : 20- לערך עלו שפר ועופרי למטוס והמריאו . "טסנו כעשרים דקות עד לאיזור התעלה . הכל היה כרגיל , מזג האוויר היה יפה והראות טובה . התחלנו את הסיור בואדי סודר , שמדרום לסואץ . פנינו צפונה לאורך תעלת סואץ , וכשהגענו לג'בל ג'ניפה , איזור האגמים , זיהינו כוחות משוריינים , שחוצים את התעלה ממערב למזרח . באיזור היה מיסוך כבד של עשן , במטרה להכביד על איתור וזיהוי הכוחות ופגיעה בהם , בעת המעבר על גבי הגשרים . כדי לזהות את מהות הכוח ולהעריך את גודלו , ביקשתי מהטייס שיבצע פנייה ימינה , לכיוון מזרח . " איך שהתחלנו לפנות מזרחה , ראיתי שני טילים חולפים משני צידי המטוס , ולפני שהספקתי לשאול את עופרי אם הוא ראה אותם , ספגנו חבטה עזה , מלווה בפיצוץ . הם ירו עלינו שלושה טילים . גל חום אדיר פרץ לתוך התא והמטוס נכנס למצב מוזר ביותר . הטיסה הפכה לבלתי מבוקרת- החרטוס פנה כלפי מעלה , והכנף נשמטה הצידה . אש פרצה בתוך התא , והכל התמלא עשן . כל המערכות בפאנל החלו להשתולל , לצפצף ולהבהב . מדי הגובה והמהירות צנחו במהירות . המטוס נכנס לסחרור חריף . לא ידעתי אם זה סחרור שהטייס מבצע או שזה סחרור כתוצאה מהפגיעה . לקח כמה עשיריות שנייה כדי לראות שהראש של רני שמוט , וכי אין הוא שולט יותר במטוס . " המטוס ספג פגיעה של טיל קרקע-אוויר , אחד מתוך שלושה ששוגרו לעברו . התחקיר שנעשה לאחר-מכן בטייסת , העלה שהיה זה טיל SA-2 שפגע במטוס כשהיה במהלך הפנייה . " כשהשתחררתי מבית-החולים חזרתי לטייסת כדי להחזיר ציוד - סרבל שרוף ונעליים שרופות , וכל היתר . " אחר כך הגיע יהודה ל"בור" ופגש את דדו . שפר רצה לחזור לשטח . דדו נעתר לבקשתו , ועד סוף המלחמה הוא שירת באוגדת סיני . " כשפסקה הלחימה והתייצבה החזית , הלכתי לחפש את המטוס באיזור ההתרסקות . היחידות שהיו שם ראו שברים של המטוס , והוליכו אותי אליהם . המטוס התרסק כשהיה במצב של רחיפה , ושבריו התפזרו על הקרקע . " בסמוך למקום הנפילה הקים שפר גלעד מאולתר לזכרו של רני עופרי ז"ל . שפר סייע לאלמנתו ולהוריו השכולים לטוס לרפידים , ומשם למקום נפילת בנם . שברי המטוס הובאו ארצה , וחלקם נמצאים עד היום במושב אביגדור , ליד בית הוריו של עופרי ז"ל . יהודה שפר המשיך לשרת בחיל-המודיעין בתפקידים שונים , והשתחרר מצה"ל בשנת 1987 בדרגת אלוף משנה . הפרברים הופיעו בחלק האמנותי של הערב

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help