sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

סייר מודיעין צונח מעל סיני בוקר של שבת , ה13- באוקטובר , 1973 יומה השביעי של מלחמת יום הכיפורים . מטוס סקייהוק דו-מושבי בודד , משייט בגובה 30 אלף רגל בטיסת סיור בגזרת תעלת סואץ . במטוס היו טייס וסייר אוויר מחיל המודיעין . המטוס החל לבצע פנייה כדי להשקיף על כוח שריון שנראה חוצה את התעלה . לפתע , חלפו שני טילים משני צידי המטוס , ולפני שהטייס הספיק להגיב , פגע בו הטיל השלישי - טיל קרקע-אוויר מצרי . המטוס ספג חבטה עזה , מלווה בפיצוץ , ונכנס לסחרור . כל המערכות יצאו מכלל פעולה , והקשר נותק . כשהוא בוער כולו , צלל המטוס בסחרור לעבר הקרקע . הטייס איבד ככל הנראה את ההכרה , ובגובה 25 אלף רגל משך סייר האוויר בידית ההפלטה , ושני אנשי הצוות הופלטו בזה אחר זה . "הועפתי בבעיטה מהמטוס לתוך מה שנראה כחומה אדירה של בטון , " אומר אל"מ ( מיל ( ' יהודה שפר , הסייר איש המודיעין . "התנועה כלפי מעלה נעצרה , והתחלתי ליפול נפילה חופשית . מהתא המדוחס של הסקייהוק יצאתי לאוויר הדליל בחוץ . היה קור אימים . הכל נראה שחור . " מלחמת יום הכיפורים תפסה את קצין המודיעין , רס"ן יהודה שפר , כשהיה חניך בבית ספר לפיקוד ומטה ( פו"ם . ( ב6- באוקטובר , כשפרצה המלחמה , הופסק הקורס והחניכים נקראו ליחידותיהם . הקצינים שלא היה להם מינוי חירום , או יחידות לחזור אליהן , ושפר ביניהם , נשארו בביה"ס , והיו אמורים להוות מיפקדה מאולתרת , למשימה שעדיין לא הוגדרה . " ניתנה לנו פקודה להקים מיפקדה עיקרית , ועד למחרת בערב הצטיידנו בזחל"מים , אמצעי לחימה ומפות . ניסינו ללמוד ולאסוף חומר על הנעשה בשתי החזיתות : הסורית והמצרית . בתחילת המלחמה שרר בלבול מוחלט . תמונות המצב שקיבלנו היו מאוד מעורפלות . הערכנו שאנחנו עשויים לקבל בשלב מסוים פיקוד על כוחות , אולם לא ידענו על מי בדיוק , ומתי . " בערב יום ראשון , ה7- באוקטובר , הגיע שליח מלשכת מפקד פו"מ וחיפש את שפר . "השליח אמר לי"קח את עצמך ל"בור , " הרמטכ"ל מבקש אותך . " ואתה אומר לעצמך במהלך המבוכה הכללית של המלחמה , רמטכ"ל מבקש לדבר עם איזה רס"ן , זו היתה הפתעה אדירה . " עד שהגיע אליו , חשש שפר מבשורת איוב , כיוון שקרוב משפחה שלו לחם באחת החזיתות . דדו מטיל משימה את דוד אלעזר ( דדו , ( הרמטכ"ל , הכיר שפר כשהיה קצין מודיעין בפיקוד צפון בשנות השישים , שנים בהם עשו הסורים מאמץ להפריע ולמנוע עיבוד חלקות שהיו קרובות לגבול , וכן ניסו להטות את מי הירדן . "כשדדו היה אלוף הפיקוד , טסנו פעמים רבות יחד . לעיתים הוא ביקש לטוס מעל חלקה כדי לצפות בעיבודה , או , ערב מבצע לשיבוש הטיית מי הירדן על-ידי הסורים , כדי לצפות על השטח ולהתעדכן בהיערכות הסורית . " כקצין מודיעין השתתף שפר , שהיה גם סייר אוויר , בטיסות סיור רבות , שיצאו בעיקר כשהיו מתפתחות תקריות אש בין צה"ל לבין הסורים . אלו פרצו בתגובה לנסיון ישראלי לעבד את השטחים החקלאיים ממזרח לכנרת באיזור תל קציר , ובאזורים המפורזים , שמצפון לכנרת ולאורך הירדן . במהלך הטיסות האלו היה מדווח על תנועת הסורים , מתריע על ירי ארטילרי ומתקן את ירי כוחותינו . " כשהובאתי ל"בור , " נלקחתי אל חדרו של ראש אמ"ן ומשם , ללא הסברים מיותרים , אל לשכת הרמטכ"ל , שם פגשתי את דדו . ושם , בנוכחות ראש אמ"ן , מפקדי - האלוף אלי זעירא , וראש אג"ם , האלוף טל ( טליק , ( הוא לחץ את ידי ואמר לי " יהודה , אין לי מודיעין . המודיעין קרס . " מסביב התרוצצו עשרות אנשים עם גלילי מפות . אנשים הציגו תמונות מצב , ובאותה נשימה , סתרו את ההערכות של עצמם . ובתוך כל התוהו הזה דדו אמר לי - לקצין זוטר , בנוכחות מפקדי , שאין לו מודיעין . הייתי נבוך מאוד . " דדו הטיל על שפר לבצע טיסות סיור בגיזרת התעלה , במטרה לקבל מודיעין ענייני בזמן אמיתי . "הוא רצה שאאתר ואציין לו את הריכוזים של העוצבות המשוריינות של הצבא המצרי , ושאעריך את עוצמתן . היום , כאל"מ במיל , ' אני מבין מה עמד מאחורי הבקשה : השאלה הגדולה הייתה : כמה זמן אפשר להחזיק בסיני עפ"י סדר הכוחות , על-פי תכנית המגננה הקבועה של פיקוד דרום . או במילים אחרות , כמה זמן ניתן להחזיק בסיני בכוחות מינימליים , ובאותו זמן להמשיך לתגבר את רמת הגולן , שעמדה על סף נפילה . " את טיסות הסיור שביקש דדו לא ניתן היה לבצע ממטוס קל , ולצורך המשימה הוחלט להשתמש במטוס קרב , בסקייהוק דו-מושבי . "עד המלחמה , " אומר שפר , שפר : "דדו אמר לי המודיעין קרס"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help