sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

החלטות ממשלה שעסקו בארגון מערך האבטחה בחו"ל , ( מכוח תקנות וחוקים ספציפיים כגון חוק האזנת סתר , ( 1979 ) חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים , ( 1981 ) חוק הגנת הפרטיות , ( 1981 ) ובעיקר מכוח תקדימים שנוצרו במהלך השנים . בשנת , 2002 במהלך תקדימי בתולדות המודיעין בישראל , נחקק חוק השב"כ ובו נקבעו תפקידיו , מבנהו , סמכויותיו ודרכי הפיקוח על פעילותו . זהו ארגון המודיעין היחיד בישראל שנחקק לו חוק , דבר שהוציאו ; סופית מאלמוניותו . החוק אושר בכנסת בעיצומה של האינתיפאדה השנייה ולא זכה לדיון ציבורי בדבר האיזון הנכון בין ההגנה על הדמוקרטיה ובין הצורך להגן על מי שחי בה . החוק נסמך בעיקר על החוק האנגלי המקביל . חוקים דומים שנחקקו בארצות הברית , קנדה , אוסטרליה ובמדינות אחרות , עברו תהליך בחינה וביקורת ציבורית במהלך החקיקה ולאחריה . נייר עמדה של המכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא חוק השב"כ מציין שאחד הסעיפים הבעייתיים בחוק הוא הגדרת ייעוד השירות ותפקידיו . בחוק נאמר : " השירות מופקד על שמירת ביטחון המדינה , סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו , מפני איומי טרור , חבלה , חתרנות , ריגול וחשיפת סודות המדינה , וכן יפעל השירות לשמירה ולקידום אינטרסים ממלכתיים חיוניים אחרים לביטחון הלאומי של המדינה , והכול כפי שתקבע הממשלה ובכפוף לכל דין . " נייר העמדה מציין כי " רמת העמימות , שבהגדרה זאת היא ללא אח ורע , אפילו לא באנגליה , מפקיעה את המשמעות המגדירה והמגבילה של הוראות בדבר תפקיד השירות וייעודו . " בנייר העמדה נמתחת ביקורת גם על המשמעות המעשית של האחריות המיניסטריאלית על השירות , על סמכויות חקירה מיוחדות וכן על הגדרת תפקידיו וסמכויותיו של מבקר השירות , שהן מוגבלות בהשוואה לעמיתו במדינות אחרות . בהמשך נדרש המסמך לסוגיות נוספות ומציין : " מאפיין משותף לאנגליה ולישראל , שאיננו קיים במדינות אחרות : תפקיד השירות להגן על ביטחון המדינה ללא דגש על איסוף אינפורמציה . במקרה שלנו מגדיל החוק עשות וקובע את תפקיד השירות כשמירה וקידום של אינטרסים ממלכתיים חיוניים של המדינה . הגדרה כזו עלולה לגרום לעודף פעלתנות של השירות . " דבר זה , על-פי המסמך , איננו קיים בחוק האנגלי הדומה , הנחשב למרחיק לכת יחסית . מקובל כי הממ"ס מתמקד באיסוף המודיעין בתחומים שעליהם הוא מופקד ולא מעבר לכך . יתר על כן , מלבד העמימות העלה החוק את הבעיה של סמכויות השב"כ בנושאים הנתפסים פוליטיים . בשנת 2007 העלתה האגודה לזכויות האזרח את הסוגיה בפני היועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיגדיר את גבולות סמכויותיו של השב"כ בנושאים פוליטיים . במכתב תשובה של ראש השב"כ ליועץ המשפטי לממשלה באה לידי ביטוי גישת השב"כ בעניין זה , ולפיה : " הארגון ? השב"כ > מופקד על קידום ערכי היסוד של המדינה כיהודית ודמוקרטית ורשאי לבצע מעקבים והאזנות סתר נגד אלה הפועלים לשינויים תוך ' מאפיינים חשאיים , ' גם אם הם פועלים כחוק ; עם זאת , כשאין חשד לעברה , לא יבוצעו מעצרים , חיפושים ותשאולים ... . השב"כ הוא ארגון שיש לו תפקיד חיוני במציאות החיים בישראל , ולשם כך ניתנו לו כוחות וסמכויות רחבי היקף . הפעלתם באופן נכון וראוי חשובה לדמוקרטיה הישראלית , לשירות עצמו כדי לשמר את הלגיטימציה הציבורית החיונית לפעולתו , וכמובן חשובה לכל אזרח . " ברור שנוסח התשובה מעורר כמה שאלות סביב חופש הפרט וחופש הביטוי , אך אלה אינם מעניינו של מאמר זה . נקודה מעניינת נוספת הנוגעת לאזרח : בחוק השב"כ יש פרק שנדרש לסיווג הביטחוני " ) התאמה ביטחונית ( " ולפיו השב"כ אחראי על בדיקות הביטחון לתפקידים מסווגים בישראל . הדבר איננו קיים בחוקים דומים העוסקים בסמכויות ארגוני ממ"ס בעולם המערבי . החוק מאפשר למי שנפסלה מועמדותו ( בשפת החוק "מי שרואה עצמו נפגע מהחלטה בדבר אי-התאמתו הביטחונית למשרה ( " להגיש ערער לוועדה שבראשה שופט בדימוס . לא ברור עד כמה מועמדים לעבודה מסווגת מודעים לאפשרות העומדת בפניהם . כמה הערות לעתיד דיון בתפקידיו של הממ"ס במשטר דמוקרטי איננו צריך להישאר נחלת מעטים יודעי סוד . גם מצבה הביטחוני המיוחד של מדינת ישראל איננו צריך למנוע דיון וחשיבה בעניין זה . תרומה נכבדה לשיח ציבורי בנושא עשויה לבוא מן האקדמיה . הממ"ס טומן בחובו סוגיות אזרחיות וביטחוניות ודילמות מגוונות בתחומים אקדמיים שונים : מדע המדינה , משפטים , לימודי מידע , פסיכולוגיה , סוציולוגיה , יחסים ביןלאומיים וממשל . נושאים כמו השוואה בין חוק השב"כ לחוקים דומים במדינות דמוקרטיות , ההיסטוריה של הממ"ס , תחומי הפעולה והאחריות שלו , יחסי גומלין עם רשויות אחרות , האיזון בין דרישות הביטחון ובין זכויות האזרח , חוקים ותקנות בארץ ובעולם - ממש מחכים למחקר אקדמי . בארצות הברית ובמדינות אירופה נושא המודיעין המסכל נעשה לתחום לימוד ממוסד במסגרת לימודי המודיעין ובמסגרות אחרות . בישראל , הוראת המודיעין המסכל טרם מצאה לה אכסניה אקדמית . תהליך גלובלי שהחל בשנות ה90- לא פסח על מדינת ישראל : עלה כוחם של ארגוני זכויות האדם והחקיקה שנועדה להגן על הפרט מפני השלטון , והחלו להישמע בעולם קריאות להסדרת מקומו של המודיעין המסכל עד סוף שנות ה50- היה דבר קיומו של השב"כ סוד מדינה , וראש הממשלה דוד בן-גוריון אמר בכנסת ( 1957 ) כי " במדינת ישראל אין שירות ביטחון" . 21 ראו : חוק השב"כ באתר השב"כ : http : // www . haaretz . co . il / hasite / spages / 861580 . html ? more = 1 . 24 . http : // www . idi . org . il / PublicationsCatalog / Pages / PP–3 / Publications–Catalog–2003 . aspx . 23 . http : // www . idi . org . il / PublicationsCatalog / Pages / PP–3 / Publications–Catalog–2003 . aspx . 22 . http : // www . shabak . gov . il מ21- במאי . http : // www . ia fi e . org . 25 . 2007

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help