sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

פעילותו האופיינית במשטרים דמוקרטיים הייתה בין השאר זיהוי איומים פנימיים באמצעות כלים מודיעיניים בדרך כלל , ללא סמכויות אכיפה ( מעצר , עיכוב , הבאה לדין וכו ( ' וזאת על מנת להבטיח שיהיה מבוקר על ידי רשויות המדינה . סוף המאה ה20- סוף המאה ה20- הביא שינוי במיקוד ארגוני הממ"ס . התגברות הטרור והפיכתו לאיום מקומי וגלובלי הצריכו התארגנות מתאימה . בד בבד איבד סיכול הריגול חלק ניכר ממשמעותו בשל התפוגגות המתח הבין-גושי . נפילת חומת ברלין והתרסקות הקומוניזם לימדו שהאיום הסובייטי היה קטן בהרבה משהעריכו . ספרי מתח רבים שבמרכזם עמד מאבק המוחות בין מדינות המערב לברית המועצות נעשו רלוונטיים פחות . סופרים מובילים כג'ון לה-קארה נאלצו לחפש לעצמם שדות מרעה חדשים . ואילו איומי הטרור האסלאמי אילצו את הממ"ס לפתח יכולות חדשות , להגביר את שיתוף הפעולה הפנימי והביןלאומי וליזום חקיקה מתאימה . סמכויות גופי האכיפה והממ"ס בתחומי המעצר , החקירה ואיסוף המודיעין הורחבו . במדינות המערב , כגון בריטניה וחלק ממדינות אירופה וארצות הברית , נתקלו השינויים בביקורת ציבורית . המאה ה21- מראשית המאה ה21- הממ"ס במדינות דמוקרטיות עוסק בשלושה תחומים עיקריים : סיכול טרור , סיכול ריגול וסיכול חתרנות מדינית קיצונית . פעילותו נהפכה לממוסדת על-פי תקנות וחוקים שהגדירו לו " גבולות הגזרה . " שיטות הפעולה המודיעיניות נותרו בדרך כלל חסויות . נקבעו גם נוהלי בקרה וביקורת . אם בעבר נהגו ראשי ארגוני ממ"ס בעולם לומר " הדובר שלנו אילם , " הרי בשנים האחרונות פועל הממ"ס מול התקשורת בדומה לארגונים עסקיים וציבוריים . התיחום בין הממ"ס ( ביטחון הפנים ) לבין מודיעין החוץ מבוסס בדרך כלל על הפרדה טריטוריאלית . הממ"ס מופקד על נושאי הפנים , לדוגמה MI 5 בבריטניה , DST בצרפת , BFV בגרמניה , RMCP בקנדה ושב"כ בישראל ; בארצות הברית אין ארגון שמתמחה בתחום המודיעין המסכל ( הFBI- עוסק בו באופן חלקי . ( ואילו מודיעין החוץ , הכולל בדרך כלל ארגון מודיעין אזרחי וארגון מודיעין צבאי , אחראי לפעילות המודיעין מחוץ לארץ האם , לדוגמה MI 6 בבריטניה , CIA בארצות הברית , DGSE בצרפת , BND בגרמניה , והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים ואמ"ן בישראל . במדינות אחדות שורר מצב כמו ברוסיה , שבה הממ"ס , FSB ) יורשו של הקג"ב ) עוסק גם במודיעין חוץ ( נוסף על המודיעין הצבאי . ( ברוב מדינות המערב עוגן התיחום בהחלטות ממשלה ולמרות זאת יש לעתים תחרות וחוסר תיאום . בישראל קיים הסכם לתיחום משנת , 1998 המכונה " מגנה כרטא . " 2 ואולם בשנים 2002 ו , 2004- בעקבות דוח מבקר המדינה משנת , 1999 הוא שוב עלה לדיון ולא סוכם סופית בהחלטה מחייבת המקובלת על כל גורמי המודיעין בגין מחלוקות שהתעוררו . המודיעין המסכל בישראל הראשית שירות הביטחון הכללי ( שב"כ ) הוקם בפברואר 1949 בהשראת המודיעין הבריטי , ובשנים הראשונות הוכשרו עובדיו בקורסים בבריטניה ואחר כך גם בארצות הברית . עד סוף שנות ה50- היה דבר קיומו של השב"כ סוד מדינה , וראש הממשלה דוד בן-גוריון אמר בכנסת ( 1957 ) כי " במדינת ישראל אין שירות ביטחון . " בשנים הראשונות , פעילותו העיקרית של השב"כ הייתה : סיכול פעילות ריגול של ארצות ערב ופעולות טרור שבוצעו בעידוד מדינות ערב . סיכול פעילות חתרנית של ערביי ישראל שנתפסו כ"גיס חמישי" פוטנציאלי , כמו גם גיוס משתפי פעולה ועידוד גורמים פוליטיים מקרב ערביי ישראל . סיכול ריגול מזרח אירופי , בעיקר של ברית המועצות . ראש השירות לשעבר איסר הראל 1952-1948 ) והממונה על השב"כ עד ( 1963 תיאר פרשות סיכול של ריגול סובייטי ושל ריגול מארצות מזרח אירופה האחרות כנגד מדינת ישראל . סיכול של חתרנות מדינית , במיוחד קשרים שבין מפלגות ישראליות לברית המועצות וגרורותיה וגם פעילות ה"פורשים . " פורסמו מקרים שבהם השירות לא פעל כגוף ממלכתי . תפיסת שניים מאנשיו בעת שהטמינו מתקן האזנה במשרדו של מנהיג מפ"ם מאיר יערי עוררה סערה ציבורית רבה . עמוס מנור , לשעבר ראש השירות , ( 1963-1953 ) טען שרק בעת כהונתו החל השב"כ לפעול על-פי אמות מידה ממלכתיות . מלחמת ששת הימים כנקודת מפנה מפנה חד חל בפעילות השב"כ ב , 1967- עם תום מלחמת ששת הימים . סיכול הטרור הפלסטיני ביהודה ושומרון וחבל עזה ( תקופה מסוימת גם בסיני , עד הנסיגה ב ( 1982- נהפך לנושא המרכזי . מדינת ישראל קיבלה החלטה אסטרטגית עקרונית שפעילות הסיכול בשטחים תהיה באחריות השב"כ אף שהשטחים היו תחת שלטון צבאי . בכך פעל השירות , שלא במודע , לפי לקחיה של בריטניה מדיכוי המרד במלאיה בשנות ה : 50- " רצוי ארגון אחד ויחיד האחראי לכל מודיעין ביטחוני-פנימי ? הכוונה לממ"ס , א"ב ... > אין לאפשר לצבא להיות אחראי למודיעין הביטחון הפנימי אלא לארגון אזרחי המתמחה בתחום זה" . כאשר שאל ראש השירות יוסף הרמלין ( 1988-1986 , 1974-1964 ) את גולדה מאיר מהי הצלחת השב"כ בפעילותו בשטחים , השיבה ראש הממשלה שעל השירות לתת למקבלי ההחלטות את השקט כדי לקבל החלטות ללא לחץ של פעולות סיכול ריגול של מדינות עוינות ( ולעתים ידידותיות ) וסיכול פעילות פוליטית קיצונית ו \ או חתרנית שהוערכה כמסוכנת למשטר הדמוקרטי , נהפכו לנושאי עניין מרכזיים של המודיעין המסכל . 11 אבן , ש' וגרנית , ע' . ( 2009 ) קהיליית המודיעין בישראל לאן . המכון למחקרי ביטחון לאומי , אוניברסיטת תל אביב . . 12 org . il / upload /( FILE ) 1237362207 . pdf http : // www . inss . כהן , ה' . ( 2006 ) ערבים טובים - המודיעין הישראלי והערבים בישראל : סוכנים ומפעילים , משת"פים ומורדים , מטרות ושיטות . עברית הוצאה לאור , תל אביב . . 13 הראל , א' . ( 1987 ) ריגול סובייטי , קומוניזם בארץ-ישראל . הוצאת ידיעות אחרונות , תל אביב . . 14 הראל , א' . ( 1989 ) ביטחון ודמוקרטיה . הוצאת עידנים , ידיעות אחרונות , תל אביב . . 15 תומפסון , ר' . ( 1967 ) שלטון ומרדנות : לקחי מלאיה ווייטנאם , פרק . 7 הוצאת מערכות , תל אביב .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help