sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

בדרגים נמוכים יותר . גם רווחה ההנחה שהמערכת הסובייטית היא מונוליטית , ולא יוחסה חשיבות רבה למחלוקות בין אישים וארגונים . התמונה שמצטיירת מעדויות המרואיינים הסובייטיים שונה . המנגנון הרשמי לקבלת החלטות בתחום הביטחון היה מועצת ההגנה , שנמנו בה עשרה חברים . בפועל , ההחלטות התקבלו על ידי חמישה אנשים ( שהיו חברים גם במועצת ההגנה : ( מזכיר המפלגה הקומוניסטית ברז'נייב , רה"מ גרומיקו , ראש הקג"ב אנדרופוב , שר החוץ ורסילוב , והממונה על תעשיות הביטחון ולאחר מכן שר ההגנה יוסטינוב . המרואיינים חושפים , בעיקר בהנהגת ברז'נייב , ( 1982-1964 ) מצב של חוסר החלטיות , חתירה לקונסנסוס , ומהמחצית השנייה של שנות ה - 70- חוסר תפקוד בצמרת . מצב זה העניק לאישים בדרגת השרים ובדרגות נמוכות יותר ( טכנוקרטים , אנשי צבא ) השפעה רבה על קבלת ההחלטות . אחד הבולטים שבהם היה פרופ' מסטיסלב קלידש , נשיא האקדמיה למדעים , שכמעט לא היה מוכר במערב אך למעשה ייצג את ברז'נייב בכל הדיונים החשובים והשפיע השפעה רבה על החלטות בתחום האסטרטגיה הגרעינית . השפעה רבה הייתה גם לאנשי תעשיות הביטחון . בין השאר בהשפעתם הוגבר ייצור הטילים ומערכות נשק נוספות , והגברת הייצור פורשה בארצות הברית פירוש מוטעה כביטוי לרצון הצבא וההנהגה להוציא אל הפועל כוונות תוקפניות . ממשטר דיקטטורי ואידאולוגי כברית המועצות הייתה ציפייה לריכוזיות , אחידות ושליטה הדוקה של ההנהגה בתחום רגיש כמו האסטרטגיה הגרעינית . ואולם עדויות הבכירים הסובייטיים חושפות מחלוקות בין אנשי הצבא להנהגה האזרחית , פערים ואף סתירות שהתקיימו הלכה למעשה בין האסטרטגיה הרשמית ( הרתעה , העיקרון שלא להיות הראשונים להפעיל נשק גרעיני , התנגדות למלחמה מוגבלת ) ובין הדוקטרינה האופרטיבית של הצבא ( מכה מקדימה , ובתקופה מאוחרת יותר - שיגור תחת מתקפה , הכנת אפשרויות של מלחמה מוגבלת . ( מקבלי ההחלטות והמודיעין מקבלי ההחלטות האמריקניים שרואיינו במסגרת המחקר ציינו שהיו להם הערכות והשקפות משלהם באשר לכוונות הסובייטיות . הערכות אלו נתגלו בחלק מהמקרים כמדויקות יותר מהערכות ארגוני המודיעין . מקבלי ההחלטות קיבלו באופן בררני הערכות שהוצגו להם , בדקו נתונים והתייעצו עם מומחים . עם זאת , היו גם מקרים שבכירים אמריקניים השמיעו הערכות בלתי מבוססות ואף לחצו על גורמי המודיעין לשנות את הערכותיהם . חשוב להזכיר שארצות הברית וברית המועצות קיימו בכל שנות המלחמה הקרה יחסים דיפלומטיים ; היו מפגשי פסגה ותקשורת בין המנהיגים , ומסוף שנות ה - 60- שיחות בקרת נשק והסכמים שמטרתם לשמר את היציבות האסטרטגית . מגעים אלה אפשרו למקבלי החלטות להתרשם באופן בלתי אמצעי מהמנהיגים הסובייטיים ולהעביר מסרים ומידע , כך שהמודיעין לא היה הצינור היחיד לקבלת מידע על ברית המועצות . סיכום בראייה לאחור מצטיירת ברית המועצות כמי שלאחר תקופת למידה מסוימת , פעלה כשחקן גרעיני זהיר ואחראי . המודיעין האמריקני גיבש הערכה נכונה באשר לעיקרי האסטרטגיה הגרעינית הסובייטית - קרי , התבססות על הרתעה גרעינית . אולם לאורך התקופה הנסקרת במחקר היו גם פערים חשובים ומשגים בהערכה : התמקדות ביכולות הגרעיניות , הערכת יתר של היכולות ושל פיתוח יכולות עתידיות ( בעיקר דיוק הטילים ) והסקה מוטעית מכך על כוונות תוקפניות . ייחוס חשיבות יתר מצד פרופ' ריצ'רד פייפס לאידאולוגיה כגורם הקובע את הכוונות הסובייטיות , והערכה מוטעית שברית המועצות מתכוונת להילחם ולנצח במלחמה גרעינית . הערכת חסר באשר למידת החשש והרתיעה של ברית המועצות מהפעלת נשק גרעיני ( כפי שעולה מהתרגיל שבו השתתף ברז'נייב ומספקות אנשי הצבא באשר ליכולות הסובייטיות . ( הערכת חסר שברית המועצות מקבלת מצב של שוויון אסטרטגי ואת גישת MAD במלואה ( בפועל , בשנות ה70- חתרה ברית המועצות לעליונות אסטרטגית ואף שהתבססה על הרתעה לא קיבלה את כל המרכיבים של . ( MAD התמקדות במקבלי החלטות מועטים בצמרת הסובייטית בלבד והתעלמות מהשפעה אפשרית של אישים וגופים נוספים על קבלת ההחלטות . אחד הלקחים החשובים שעולים מניתוח האסטרטגיה הגרעינית הסובייטית הוא קיומם של מתחים ואף סתירות בין רמות שונות של המדיניות הגרעינית ( אסטרטגיה של הרתעה לצד דוקטרינה אופרטיבית של מכה מקדימה ואחר כך שיגור תחת מתקפה ; פער בין בניין הכוח לאסטרטגיה הגרעינית . ( כאשר המודיעין היה ער למתחים וסתירות אלה הוא דייק בהערכה ( למשל בסוגיית המלחמה המוגבלת ;( כשהמודיעין התעלם ממתחים באסטרטגיה הסובייטית , הוא נכשל . ומילה עלינו . השיח הישראלי בנושא האיום האיראני נע בין הערכה קטסטרופלית שאיראן היא מדינה לא רציונלית שלא תהסס להפעיל נשק גרעיני נגד ישראל , ובין הערכה מרגיעה שאיראן ניתנת להרתעה ואפשר לקיים מצב יציב של MAD בין ישראל לאיראן . כמו כן שיח זה מתאפיין בהתמקדות בדמותם של הנשיא אחמדינג'ד והמנהיג הרוחני חמנאי ; בהתייחסות לאידאולוגיה הדתית הקיצונית כגורם הקובע את המדיניות האיראנית ; בייחוס למשטר האיראני עמדה אחידה בנושא הנשק הגרעיני . לא יהיה זה נכון , כמובן , להסיק מתוך האסטרטגיה הגרעינית הסובייטית במלחמה הקרה על אסטרטגיה גרעינית איראנית עתידית , אם וכאשר תשיג איראן נשק גרעיני . אולם בחינת הטעויות של המודיעין האמריקני בהערכת האיום הגרעיני הסובייטי וניתוח הגורמים לטעויות ולהצלחות ההערכה , עשויים להיות רלוונטיים גם להתמודדות המודיעין הישראלי והמערבי עם איראן גרעינית , ובעיקר הם מדגישים את הצורך התמידי לבחון את ההנחות והקונצפציות שעליהן מתבססת הערכת האסטרטגיה הגרעינית האיראנית . . 8 מקבלי ההחלטות שרואיינו : שר ההגנה בממשל פורד , שר ההגנה והיועץ לביטחון לאומי בממשל קרטר , תת-שר ההגנה בממשלת רייגן ועוד . . 9 על האתגר המודיעיני שמציבה איראן גרעינית בפני ישראל , ראו : אפרים קם , " גרעין של סיכון - איראן והגרעין כאתגר מודיעיני , " בתוך : אפרים לפיד ועמוס גלבוע ( עורכים , ( מלאכת מחשבת : 60 שנות מודיעין ישראלי - מבט מבפנים , הוצאת ידיעות אחרונות , , 2009 ע"ע . 135-130 הצבא הסובייטי בחן מגוון תרחישים של מלחמה גרעינית מוגבלת , אך כשאפשרות זו הוצגה להנהגה הסובייטית היא דחתה אותה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help