sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

יכולים להיכנס בו . אבל יקרה שיהודי מישראל שבא ועמד לפני הפתח ואמר ' עובדיה , עובדיה , ישראלי הנני , פתח שעריך ותנני לבוא אל ביתך , ' ותיפתח הדלת מאליה ( אף כי נעולה על מנעול היא ) ויבוא האיש בתוכה . דבר שכיח מאוד הוא לפי דברי יהודי מוסול . " בעקרה , שלדבריו הייתה קרויה בפי חלק מתושביה היהודים " עקרון , " מצא שילוח 130 משפחות ובסך הכול כ800- נפש . גם כאן רוב היהודים עסקו במלאכת אריגת הבדים וצביעתם , והאחרים עסקו במסחר . מחוץ לעקרה חיו עוד 40 או 50 משפחות יהודיות שעסקו בחקלאות . שילוח ידע לספר כי האורגים מכרו מכנסיים לכורדים ב 2 . 5- רופיות בעוד עלות ייצורם 1 . 5 רופיה . עוד סיפר , כי לבית הכנסת יש " ווקף" ( הקדש ) בדמות כרמים , וכן גניזה גדולה מאוד . גם כאן ציין שילוח כי " שאיפת יהודי עקרה לעלות לארץ . " בארביל מצא שילוח הרבה יהודים דוברי עברית . את ראש הקהילה תיאר כציוני וסיפר שהוא מתרים לטובת " קרן היסוד" וכי בשנת הקונגרס הציוני הי"ז ( 1929 ) נמכרו בארביל 500 שקלים ציוניים , יותר ממספר השקלים שנמכרו בעיראק כולה . בקרב יהודי ארביל הוא גילה בקיאות גדולה בכל שאלות הציונות והמפלגות הציוניות וגם הערצה לחיים וייצמן . בכל אחד מבתי הכנסת בארביל מצא שילוח קופסה של הקרן הקיימת לישראל , ו"אם יבוא מורה עברי מהארץ לארביל , מוכנה הקהילה להשתתף בהחזקתו ב40-30- רופיות לחודש . " לדבריו יש בארביל " ילדים שנקראו בשמות מנהיגי הציונות : וייצמן , הרצל , אחד העם , מונטיפיורי וכו . "' בארביל התגוררו יהודים , כורדים , ערבים ומעט נוצרים , ושילוח העיר כי ראש הקהילה , שהיה חבר גם בהנהלת המחוז , " משתדל להכניס ריב ומדנים בין הקורדים והמוסלמים ( כי הקורדים ידידים הם ליהודים , ולא כן הישמעאלים . " ( בדאהוכ חיו בעת ביקורו כ200- משפחות . שילוח סיפר כי " ראש הקהילה - המוח'תאר - הוא סנדלר אך גם בעל נחלאות . " על עמאדיה סיפר שילוח כי יש בה בסך הכול 50 משפחות , אבל " הקהילה מחולקת לשניים ( זה שנה אחת ) כנהוג בישראל . מחלוקת שפרצה בעניין > ... ? שהיה שייך לאישה אחת וכו . "' גם כאן שני שלישים מן המשפחות מתפרנסות מאריגה ; ל20- מהמשפחות " נחלות , שדות וגנים ; " יהודים אחרים הם רוכלים , ו"לעשירי הקהילה 600-500 פונט . " שילוח ניסה לאסוף פרטים על קהילות יהודיות , קטנות ככל שיהיו . כך , בעת ביקורו בעקרה , בדק גם מה עלה בגורל יהודי הכפר הסמוך שושה , ודיווח ש40-20- שנה לפני ביקורו " האדון חנו , איש עקרה , בעיניו ראה 120 בית שם . " בעת ביקורו של שילוח בשושה נותרו שם רק עשר משפחות יהודיות . שילוח ציין כי חשיבותו של הכפר שושה בכך שקבור בו עלפי המסורת אוריה החתי , וכי בכל שנה בחג הסוכות עולים יהודי עקרה לקבר אוריה . בכפר נוסף , ברזאן , חיו 42 שנה קודם שהגיע לשם כ60- משפחות , אחר כך פחת מספרן ל, 20- ובעת ביקורו יהודי ברזאן " מתארחים" בעקרה . הגדרת יהודי ברזאן כאורחים בעקרה באה , כנראה , להעיד שהמשיכו לשמור על ייחודם כקהילה ולא נטמעו בקרב יהודי עקרה . באותה הזדמנות גם סיפר שילוח כי חמש משפחות שמוצאן בברזאן עלו ארצה . כפר אחר שביקר בו , בית אל-נור , היה מיושב כולו ביהודים 15 - משפחות . שילוח התייחס בדוח שלו גם לבני הארץ הלא-יהודים . כך , למשל , סיפר כי בעת מסעו מעקרה למוסול עבר גם בכפר סינג'ר , שרוב תושביו " יזידים עובדי השטן" החובשים כובעים אדומים ואשר " אינם יורקים בשום פנים ואופן כי בזה פוגעים הם בכבוד השטן . " בעמאדיה שמע שילוח גם על רפואה עממית : " כורדי כי יכאב ראשו הולך אצל סייד ( ממשפחת הנביא ) וזה מניח את ידו על ראשו הכואב ויעבור הכאב . " מטרת השליחות הייתה לדווח למוסדות היישוב על מצב יהודי עיראק , וכן על היערכות הבריטים והעיראקים נוכח ההתפתחויות בארץ בדוח שהעביר לארץ הוא נדרש למצבן הסוציו-אקונומי של הקהילות ; ליחסים בתוכן ובינן לבין האוכלוסייה הערבית והכורדית ; וליחסן לציונות יהודי עיראק בשנות ה , 30- חברי תזמורת בגדדית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help