sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

שליחותו של ראובן שילוח כל הדרך שעשה ראובן שילוח בערי עיראק בכיסוי של מורה לעברית יוכי וינטרויב בשנת 1932 נשלח ראובן שילוח לעיראק , בכיסוי של מורה לעברית וסטודנט למדעי המזרח באוניברסיטת בגדד . מטרת השליחות הייתה לדווח למוסדות היישוב על מצב יהודי עיראק , וכן על היערכות הבריטים והעיראקים נוכח ההתפתחויות בארץ . בספטמבר אותה שנה יצא שילוח לסיור בצפון עיראק . הקהילות שביקר בהן : מוסול ; ארביל ; עמאדיה ; דאהוכ ; סנדוכ ; בעקובה ; זאכו ; עקרה ; וקהילות קטנות יותר מסביב להן ( תעתיק השמות הערביים , על-פי אופן כתיבתם בידי שילוח . ( בדוח שהעביר לארץ נדרש שילוח למצבן הסוציו-אקונומי של הקהילות ; ליחסים בתוכן ובינן לבין האוכלוסייה הערבית והכורדית ; וליחסן לציונות . את המידע שאב מפגישות עם ראשי הקהילות השונות , שאת שמותיהם ציין בפתח הדוח . העיר הראשונה שהגיע אליה במסעו הייתה מוסול . מספר היהודים בקהילה , כולל כפרי הסביבה , . 1 , 700 המקצועות שעסקו בהם : אריגה , צביעת בדים , מסחר וחקלאות . שילוח דיווח כי - " אין עשירים בין יהודי מוסול , " והוסיף כי יהודי במוסול מרוויח בממוצע 20 עד 50 רופיות לחודש . על-פי הדוח אמנם פעל בית ספר של " אליאנס" במוסול , אך שילוח ציין את הבורות בקרב היהודים החיים בכפרים שמסביב . הוא הדגיש שקיימת אצל יהודי מוסול " חיבה גדולה לארץישראל . " שילוח סיפר כי יהודי מוסול גאים מאוד בעובדה שהנוסע בן המאה ה , 12- בנימין מטודלה , הזכיר בספר מסעותיו את עירם ואת בית הכנסת העתיק עובדיה . בעת ביקורו של שילוח כבר הפכו המוסלמים את בית הכנסת למסגד , ושילוח הביא אגדה עממית הקשורה בו : " יהודים אינם . 1 תודתנו לארכיון הציוני שהעמיד לרשותנו את המידע שעליו נשענת כתבה זו , ולגברת בתיה לשם על סיועה . . 2 תיקי ראובן שילוח , תיק מכתבים מיהודי עיראק ורשימות , . 25 S \ 22631-1 עד היום את הבסיס המוצק של ' המוסד' ושל קהילת המודיעין . אמונתו של שילוח כי פריסתו ודרכי פעולתו של ' המוסד' חייבות להיגזר ממצבה הייחודי של מדינת ישראל במזרח התיכון העוין ומהאחריות לגורל העם היהודי , מאפיינת את מבנהו ופעילותו של ' המוסד' עד היום הזה . ' המוסד , ' על-פי חזונו של ראובן שילוח , הוא גוף בעל פריסה עולמית המסוגל לתת מענה רחב ומגוון בזירות שבהן יש למדינת ישראל אינטרסים מודיעיניים , מדיניים , ביטחוניים ואחרים . ראובן שילוח היה איש שטח ממוקד במשימתו אך לא פחות מכך - אדם בעל ראייה כוללת . היצירתיות הרבה שניחן בה , השכלתו הרחבה והניסיון המקצועי הרב שרכש במגעיו עם זרועות המודיעין הבריטי - אלה , בצד שליחויותיו וגיחותיו ללב העולם הערבי והכרתו המעמיקה את האויב שלצדו ובקרבו נגזר עלינו לחיות - כל אלה יחד הניעו באורח בלתי נמנע את התהליך של התגבשות ראייה רחבה ואסטרטגית של מושג המודיעין ומהותו . שילוח לא ראה במודיעין יעד בפני עצמו אלא מכשיר ואמצעי להשגת מטרות ויעדים לאומיים . בתוך כך ראה חשיבות רבה ביכולת לנצל את המודיעין שנאסף ואת הקשרים שנרקמו כדי לקדם את השגת המטרות הללו . בהקשר זה ראוי לציין כי שילוח האמין שלצד הצורך להגן על המדינה מפני הסכנות האורבות לה , קיימת חובה מתמדת לאתר וליצור ערוצי הידברות עם האויב . התרעה על סכנות מפני מלחמה , בצד תשומת הלב לזיהוי סיכויים לשלום - זו תמצית תורתו של ראובן שילוח , והיא שעמדה ביסוד פעילותו הנמרצת למצוא וליצור נתיבי הידברות עם מצרים וירדן , לנצל קשרי מודיעין חשאיים ולהפכם לנכסים דיפלומטיים חובקי אזור ועולם . בהקשר זה פעל שילוח לניצול צינורות מודיעין כדי לקדם קשרים גם עם מדינות ברחבי תבל שאינן מקיימות קשרים ממוסדים עם ישראל . בד בבד מילא שילוח תפקיד מרכזי בגיבוש תפיסת הפריפריה של ישראל ובמימושה . מאחר שישראל הייתה מוקפת מדינות עוינות , הוא האמין שיש לנסות לפתח קשרים עם מדינות המעגל החיצוני הלא-ערביות הגובלות במדינות ערב , כמו טורקיה ואיראן המוסלמיות ואתיופיה , ולהשיג שיתוף פעולה עמן . על בסיס אותה ראייה אסטרטגית , ראה שילוח חשיבות בשימור ובפיתוח של קשרי ישראל גם עם חלקי העם היהודי שמעבר למסך הברזל , ופעל להקמת ארגון "נתיב . " חזון רעיוני וארגוני , קסם אישי , יצירתיות מבצעית ויכולת לראות מעבר לאופק , לזהות צרכים וליצור גשרים - בעזרת כל אלה תרם ראובן שילוח את תרומותיו הייחודיות למודיעין הישראלי בכלל ול'מוסד' בפרט , והם שזיכוהו בתואר " אבי המודיעין הישראלי . " כאחראי על הקשר עם זרועות המודיעין הבריטי השונות , הניח שילוח את היסודות לקשר ולחילופי מידע חשאיים עם שירותי מודיעין זרים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help