sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מי שמת משפעת החזירים הוא שהיד" שגיא פולקה * התואר " שהיד" המוענק למת הוא תואר כבוד שמקורו בדת האסלאם , אך במקרים רבים הוא איבד את משמעותו הדתית המקורית . עיון במונח "שהיד" באסלאם " שהיד" ( ברבים : שהדאא ( ' הוא אחד מאותם מונחים בתרבות ששמים לאל כל ניסיון לתרגמם . למונח מרחב משמעויות בדת האסלאם , והדבר אף הולך ומסתעף במרוצת הזמן . השורש ש . ה . ד , שממנו גזור המונח שהיד , מציין נוכחות , ידע ועדות . המילה מופיעה בקוראן בשלוש משמעויות : עד ; אחד מתאריו של אללה ; ומרטיר . מרטיר הוא מונח נוצרי המציין אדם שמת למען אמונתו הדתית , ולעתים נוהגים להרחיב את ההגדרה ולכלול בה אנשים שמתו למען מטרה נאצלת כמו מוות למען הגנה על המולדת . המילונים העבריים לשפה הערבית תרגמו את המונח "שהיד" כמי שמת על קידוש השם . דוד שגיב תרגם את המונח לפי אחת מהוראותיו כמתאבד בפיגוע . בכך משקף שגיב את ההוראה הרווחת של המונח , שהשתרשה בציבור הישראלי . האסלאם לא יוכל לקבל הגדרה זו , שכן השהיד אינו מתאבד ( מנתחר , ( וההתאבדות ( אנתחאר ) אסורה באסלאם . סוגי שהידים באסלאם קיימים באסלאם שני סוגים עיקריים של שהידים : . 1 " שהידים של המערכה" ( שהדאא' אל-מערכה , ( הידועים גם כ"שהידים של העולם הזה והעולם הבא" ( שהדאא' אל-דניא ואל-אא'ח'רה . ( לדעת כל אסכולות ההלכה באסלאם , מוסלמי שנהרג במערכה נגד הכופרים נחשב לשהיד מהסוג הנעלה ביותר . שהידים אלה זוכים לטקסי קבורה ייחודיים , שכן אין לטהר את גופתם . הם נקברים על בגדיהם , המהווים תכריכים , ויש אסכולות שסוברות כי אין להתפלל עליהם תפילת אשכבה . יש לציין שהתנאי החשוב ביותר להיחשב לשהיד מסוג זה הוא הכוונה ( ניה ) שבלב ; שהיד מסוג זה יוצא לקרב כדי ש"דבר האל יהיה הוא העליון" ( צירוף המבוסס על הנאמר בקוראן : . ( 40 , 9 שהיד זה נהרג "למען אללה" ( פי סביל אללה . ( הנביא מוחמד העלה על נס את השהידים האלה והגדירם , במסגרת אחת המסורות , כמי שמבקשים להרוג באויב ולהיהרג , כלומר מבקשים למות מות קדושים ( טלב אל-שהאדה . ( . 2 " שהידים של העולם הבא" ( שהדאא' אל-אא'ח'רה ) - מיתות רבות מזכות את המת בהן לתואר שהיד . שהיד מסוג זה יזכה ביום תחיית המתים לשכר דומה לזה של שהיד המערכה , אך בשונה ממנו - בעולם הזה לאחר מותו הוא יטוהר ויתפללו עליו תפילת אשכבה . מיתות אלה הן רבות , ולפיכך נמנה את הסוגים העיקריים המעוגנים בספרות המסורות : מת בגלל מגפת הדבר ( מטעון , ( מחלת מעיים ( מבטון ) או כאבי בטן ושלשול , וכן מי שמת בטביעה או עקב התמוטטות קיר . מיתות נוספות המזכות בתואר זה הן מוות בשרפה , אישה שמתה כשבבטנה עובר , או מוות בשל הגנה על הדת , המשפחה , הנפש והרכוש . פוסקי הלכה מוסלמים לומדים היקש מן המקרים שעליהם דיבר הנביא מוחמד לעניין קטגוריה זו , ומכלילים בה גורמי תמותה נוספים . לדוגמה , השיח' אחמד אבו יוסף , ראש המחלקה להדרכה דתית במשרד ההקדשים המצרי , קבע שמי שמת ממחלת האיידס הוא שהיד . הוא פסק זאת בהסתמך על קביעת הנביא שמי שמת מכאבי בטן הוא שהיד . לאחרונה פסק השיח' עבד אלמחסן אל-עביכאן , היועץ המשפטי של משרד המשפטים בסעודיה , כי מי שמת משפעת החזירים הוא שהיד , שכן מדובר במגפה , בדומה לדבר . גם מי שמת בתאונת דרכים או בהתהפכות רכבו יכול להיחשב שהיד , שכן ניתן להקיש זאת ממקרה התמוטטות של קיר . פוליטיזציה של הדת התואר " שהיד" הוא אפוא תואר כבוד בעל משמעות רבה - פוליטית וחברתית . נראה כי בתקופתנו הענקתו למת או שלילתו ממנו יכולות לנבוע משיקולים פוליטיים ואחרים . כך למשל , שיח' אל-אזהר , מחמד סיד טנטאוי , קבע כי המפגעים של ה11- בספטמבר אינם שהידים אלא תוקפים ועושקים שייענשו בידי אללה . אין ספק שבכך יוצא טנטאוי נגד ארגון אל-קאעדה , שביקש להעניק למבצעים את תואר הכבוד " שהידים . " יש להניח שטנטאוי מבטא בקביעתו את עמדת מצרים כלפי פיגועים אלה . מקרה מעניין הוא מעמדם של ההרוגים בעימותים ( פתנה ) בין פתח לחמאס . עכרמה צברי , המופתי לשעבר של ירושלים , פסק שההרוגים האלה אינם שהידים כל עוד הם הורגים את אחיהם הפלסטינים , דבר האסור בתכלית האיסור באסלאם . לעומת זאת , יוסף אל-קרצ'אוי פסק כי במלחמה זו , בין פתח לחמאס , הנתקף הוא שהיד ומקומו בגן עדן , ואילו דינו של התוקף גיהינום . סיכום התואר " שהיד" המוענק למת הוא תואר כבוד שמקורו בדת האסלאם , אך במקרים רבים הוא איבד את משמעותו הדתית המקורית . המונח רווח לא רק בתנועת פתח , שיש לה שורשים אסלאמיים , אלא גם בקרב הארגונים המרקסיסטיים שבמסגרת אש"ף ואף בפרסומי המפלגות הקומוניסטיות - הפלסטינית והישראלית . לתואר זה זכו אפילו הנוצרים הבודדים שנהרגו במהלך האינתיפאדה . בצד תופעה זו , של ריקון המונח " שהיד" מתוכנו האסלאמי וההלכתי ואולי אף חילונו לגמרי , מבקשות תנועות בעלות אידאולוגיה אסלאמית , כמו חמאס , לקבוע שמי שנהרג בפעולת אסתשהאד הוא השהיד מן הסוג הנעלה ביותר , שמייחל להרוג ולהיהרג . התואר "שהיד" הוא תואר כבוד בעל משמעות רבה - פוליטית וחברתית * ד"ר , חוקר בתחום השפה הערבית והאסלאם , מלמד ערבית ואסלאם

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help