sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מאויב לשכן 15 שנה להסכם השלום עם ירדן - פרספקטיבה אשר ססר * יחסי ירדן-ישראל נתונים בשפל . כדי שנבין זאת די שנקשיב להתבטאויותיו התכופות של המלך עבדאללה ה . 2- לדברי עבדאללה השלום עם ישראל הוא שלום קר והיחסים בין שתי המדינות מצטננים והולכים . השלום הישראליירדני הוא סיפור של משבר ציפיות הדדי . ישראל ציפתה לשלום חם יותר , וירדן קיוותה לייצוב ביטחונה האזורי לאורך זמן . למן הימים הראשונים שלאחר חתימת הסכם השלום באוקטובר , 1994 ואף לפני כן , היה ברור שיש בירדן מחנה גדול ומשמעותי של גורמים אסלאמיים ופאן-ערביים שמתנגדים לשלום הזה באופן עקרוני ובאופן בלתי תלוי במעשיה או במחדליה של ישראל . משקלם של אלה היה ונשאר חשוב בשורות האינטליגנציה , באיגודים המקצועיים ובעיתונות . עם הזמן הייתה עמדתם השלילית לנחלת הכלל , משנסתבר כי ציפיותיה של ירדן מהשלום עם ישראל לא התממשו . במישור הכלכלי ציפו הירדנים , לא מעט בעידוד שותפיהם הישראלים למשא ומתן , כי השלום ישחרר בדרך נס את ירדן ממצוקותיה הכלכליות . כידוע , זה לא אירע . היום , 15 שנים לאחר חתימת הסכם השלום , סובלת ירדן מאותן בעיות מבניות שסבלה מהן שנים רבות . אולי יש לראות הישג בעובדה שמצבה לא הוחמר , אך אצל הציבור הירדני והנהגתו הפליגו הציפיות הרבה מעבר לכך . האבטלה גואה כבעבר ( כ14- אחוז באופן רשמי ואולי כפול מזה בפועל ) והעוני נרחב . הממשלה מצמצמת את הוצאותיה בהתמדה ופוגעת בכך בעיקר בבני הגדה המזרחית , הירדנים המקוריים , אף על-פי שהם התומכים המסורתיים של המשטר . הם אלה שחיים ממשכורות ממשלתיות וזקוקים לשירותי הסעד הממלכתיים , ועל כן הם גם הנפגעים העיקריים מהקיצוצים בתקציבי הממשלה ומהשינויים המבניים המתחוללים במשק . אף שלא היה בזה כדי לערער עד כה את היציבות , זהו מצב בלתי רצוי ומסוכן בכוח . חשובות יותר מן ההבטחות בתחום הכלכלי , היו הציפיות במישור הפלסטיני . כשירדן חתמה על הסכם השלום עם ישראל היא ראתה לנגד עיניה את המשך תהליך אוסלו עד לכינונה של מדינה פלסטינית עצמאית בינה לבין ישראל . מציאות זו , ש"ירדן היא ירדן" בגדה המזרחית ו"פלסטין היא פלסטין" בגדה המערבית ובעזה , הייתה אמורה לבסס את ביטחונה הלאומי של ירדן לדורות . מבחינתה , ההסדר נועד להסיר מעליה סופית את סיוט " המולדת החלופית" אשר לפיו תיהפך ירדן למדינה הפלסטינית , כפי שגורסים חלקים מהימין הישראלי . הפתרון של שתי מדינות לא נראה עתה באופק , ועבדאללה בביקורתו על ישראל מייצג את החרדה מן הבאות , אם לא יושג הסדר ישראלי-פלסטיני יציב . אם במשך שנים רבות היו ישראל וירדן שותפות אסטרטגיות סמויות , הרי היום רואים הירדנים בישראל גם מקור של סכנה קיומית . להבנתם היעדר הסדר משמר את רעיון " המולדת החלופית" כאיום ריאלי , אשר ינבע במוקדם או במאוחר מפרץ אלימות בין ישראל לפלסטינים ויסתיים בגל הגירה כפויה של המוני פלסטינים מזרחה , לירדן . מכאן תחושת הדחיפות שעבדאללה משדר בכל הזדמנות בקשר לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני . בעשור האחרון חלים שינויים מפליגים במרחב המזרח תיכוני . הערבים כקולקטיב נתונים בתהליך שקיעה מתמשך , ואת החלל ממלאות המעצמות האזוריות הלא-ערביות , איראן , טורקיה וישראל . עוצמתה הגוברת של איראן השיעית , השפעתה הרבה בעיראק , ותמיכתה בגורמים חתרניים במקומות שונים , מדאיגות את ירדן עד מאוד . טורקיה הייתה יכולה לשמש גורם בולם ומאזן לאיראן , אך ממשלתה האסלאמית הנוכחית , שמגבירה עד מאוד את מעורבותה במרחב הערבי , איננה ממלאת תפקיד זה . עמדתה הסלחנית של אנקרה כלפי איראן , וקרבתה לדמשק ולחמאס בוודאי לא מסבות נחת לירדנים . בעבר היותר רחוק , בנסיבות דומות של לחץ אסטרטגי עוין , יכלה ישראל לשמש משענת איתנה לירדן . הירדנים אינם בטוחים בכך היום . מאז ומעולם סבלה ירדן מן המציאות הגאו-אסטרטגית שבה היא מתפקדת . ירדן נתונה במוקד הגאו-פוליטי של המזרח הערבי ( המשרק , ( אך אין ביכולתה לעצב תהליכים אזוריים לפי רצונה , ועליה להתאים את עצמה כל העת לתמורות שיוזמים גורמים אחרים . השלום עם ישראל היה אמור בראייה הירדנית ליצור לראשונה מסד אזורי של יציבות כוללת . זה לא קרה . במקום זאת קיימים מוקדים רבים של חוסר יציבות אפשרית : בזירה הפלסטינית , בין ישראל לאיראן , בהקשר הסורילבנוני , מתימן ועד עיראק . ירדן אינה בשוליים אלא בתווך , ועל כן חוששים הירדנים מצפונות העתיד ומנפולת של משברים ועימותים בסביבתם הקרובה , שהשלכותיהם על ירדן מי ישורן . לממהרים להספיד את ירדן בשל קשייה האמיתיים , יש להזכיר את הסיבות ליציבותה הנמשכת , שמוסיפות להתקיים כבעבר : לממלכה אליטה פוליטית מגובשת בעלת אינטרס לשמור על המדינה כפי שהיא , וזו נתמכת בממסד צבאי-ביטחוני הנאמן לסדר הקיים . ירדן גם זוכה לגיבוי איתן ממעצמות חיצוניות ובראשן ארצות הברית , בשל מרכזיותה הגאו-פוליטית וחשיבותה ליציבות האזורית . אמנם עבדאללה איננו המלך חוסיין , ואין לו הכריזמה והנוכחות המונרכית שהייתה לאביו . אך עבדאללה כבר החל את העשור השני למלכותו . ולמי ששאלו תמיד בנימה ספקנית בעניין ירדן : " מה יהיה אחרי חוסיין " ? הרי התשובה נתונה בהמשכיות המרשימה של ההאשמים , גם בנסיבות לא קלות . * פרופסור להיסטוריה של המזרח התיכון , אוניברסיטת תל אביב ; susser @ post . tau . ac . il

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help