sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

לכוחותינו ) מול הנחיות מדיניות , יכולות צבאיות ותכניות קיימות . ) ניתן כמובן להוסיף המלצה , גם אם מובנת מאליה , שהתופעה החדשה מחייבת לבחון מחדש את המענה . . 2 לשוב ולהיעזר באופן סלקטיבי בפורמט המודיעיני הנפרד , שניזום במיוחד למטרה זו . מטרת המסמך להבהיר בנפרד את עמדת אנשי המודיעין סביב מהות הפעולה , הבחינה או העדכון של המענה המבצעי או המדיני . זאת , נוכח השתנות תמונת המודיעין שהציגו . . 3 להיזהר שבעתיים בנקיטת עמדה ובמתן המלצות כשמדובר בסוגיות הנתונות במחלוקת ציבורית ופוליטית עמוקה . . 4 להימנע מלהכריע בין חלופות לפעולה ולהסתפק בהצגתן , בצד הערכת הסבירות להתממשותן וניתוח הסיכונים וההזדמנויות ) בראיית היריב ( מכל אחת . ההחלטה מה טוב יותר לישראל או לצה"ל , תלויה לעתים בעיני המתבונן ולכן יש להשאירה בידי מקבלי ההחלטות לאחר שניתן המצע המודיעיני הנדרש לקבלת ההחלטה . . 5 לנקוט משנה זהירות בהערכת " היום שאחרי" יישום המלצה שגורמי הערכה היו שותפים לה , ולהיות מודעים להטיה המובנית בניסיון להעריך את תוצאות ההמלצה שאנחנו נתנו . לשם כך יש להשתמש במנגנוני סיוע מתודולוגיים ) בקרה , תחקיר ו"צוות אדום . ) " . 6 לייצר מנגנונים לשיח רציף עם גורמי מדיניות , אג"ם ואיסוף , להטמעת תמונת המודיעין , שתאפשר לייצר במשותף תובנות לפעולה . . 7 לנהל שיח פתוח על הסוגיה ) ולא " לטאטא מתחת לשטיח" כאילו אין קושי ( ולשוב ולהבהיר את המדיניות ואת כללי ההתנהגות כ"מורה נבוכים" לרמות העשייה הרלוונטיות . כאן מומלץ לחסוך ככל האפשר את ההתלבטויות מ"גורמי העבודה" ) רמ"דים ומטה ( ולהשאיר את המלאכה בעיקר לדרגים הבכירים . סיכום בשורה התחתונה , דומה כי מעבר לוויכוח ה"אקדמי" בדבר השמירה על " טוהר המודיעין , " שראוי שיישמר כ"עמוד האש" לפני המחנה , המציאות בשטח תמשיך לקבוע במידה רבה את דרכי הפעולה . נוכח שפע האתגרים ומורכבותם ובשל איכותם ומומחיותם של אנשי המודיעין , הם יוסיפו מטבע הדברים להגות רעיונות לפעולה , להחזיק בדעות על הדפ"א הרצויה לכוחותינו , ובמיוחד להידרש על ידי המפקדים והקברניטים להביע את דעתם לא רק על ה"צד האדום , " אלא גם על דרכי הפעולה המומלצות לכוחותינו . עם זאת , על הקמ"נים להפריד הפרדה מובהקת בין מה שחובה עליהם לספק מתוקף תפקידם ובין " הערך המוסף" האישי . עליהם להבהיר היטב למפקדים את מגבלות ההערכה ולפיכך את תקפות ההמלצות , ובתוך כך רצוי שינהגו בשיקול דעת ולא ימהרו לחרוץ עמדה . יש לתת קרדיט לאנשי המודיעין שישכילו לנווט היטב בשדה מכשולים זה . מדובר בקצינים שכבר מראשית הכשרתם מצו ּ וים לערכי מקצועיות , אמינות , שקיפות , בקרה עצמית ואובייקטיביות . המוניטין והיושרה , כמו גם המודעות לאחריות הכבדה המוטלת עליהם , בצד הנחיות ברורות ומנגנוני בקרה מובנים - אמורים להבטיח שקציני המודיעין בכל הרמות ימשיכו גם בעתיד לשמור על הגבול הברור שבין מידע להערכה ולעמדה , ולספק תוצר מודיעיני איכותי , רלוונטי ונקי מכל שיקול חיצוני . . 10 " נייר עמדה" - פורמט לפרסום מודיעיני - " מסמך זה אינו בחזקת מסמך מודיעין . הוא מבטא עמדת אנשי מודיעין מתוקף היותם מעורבים בעבודת המטה הכללי בנושא הנדון . "

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help