sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

הקמ"ן מציג את נתוני השטח והאויב ואת הדפ"אות ומסייע בתכנון תכנית הפעולה לכוחותינו . אגב כך , הוא גם משתתף מוביל בבחירת הדפ"א המסוכנת של האויב , תפקיד המוטל על המפקד . בכל זאת , המציאות מורכבת יותר . ראש אמ"ן וראש חטיבת המחקר , בתפקידם כקמ"ן הצבא , נדרשים ברוב המקרים לא רק לספק הערכה מודיעינית על מבצע או פעולה , או על תהליך בניין הכוח , אלא גם להציג את עמדתם באשר לדרכים הרצויות להוצאתם אל הפועל . כך למשל באירועי " חורף גשום" ) המתיחות עם סוריה בקיץ , ) ' 96 לאחר שהעריכו שאין פני סוריה למתקפה יזומה , נדרשו קציני המודיעין לסוגיה מבצעית קונקרטית . בתוך כך נשאלו , אם למרות הערכתם המרגיעה יחסית ונוכח המתיחות ואי הוודאות , יש בכל זאת לתגבר את הכוחות ברמת הגולן ולגייס מילואים . ברי שהחלטה מעין זו חייבת להיות פרי הערכת מצב , המשקללת כמובן את יכולות כוחותינו . יתר על כן , מרגע שסיפק הערכה מרגיעה על האויב , יתקשה הקמ"ן לנמק המלצה לתגבר את כוחותינו . בה בעת הוא עשוי לבחור דווקא " ללכת על בטוח , " על מנת " לבטח" את הערכתו " ( גם אם טעיתי , לפחות יהיה מענה אג"מי . ) " ברובד האסטרטגי התמונה מורכבת עוד יותר , שכן הצרכנים העיקריים הם גורמים מדינייםפוליטיים . לפיכך נדרשת רגישות רבה מגורמי המודיעין , שמוצא פיהם עשוי לשמש , שלא בכוונת מכוון , לניגוחים בין תפיסות עולם פוליטיות . לשם המחשה , בסוגיית המו"מ לשלום עם סוריה , נטען בשנים האחרונות כי בכירים באמ"ן ממליצים לגשת ברצינות למו"מ בערוץ הסורי , או לפחות לבחון אותו . בכלי התקשורת אף דווח על חילוקי דעות בצמרת אמ"ן בנושא . הדעת נותנת , כי תפקיד המודיעין במקרה זה הוא להביא בפני מקבלי ההחלטות את העמדות הסוריות בנושא ואת מרחבי הגמישות האפשריים לקראת המו"מ ובמהלכו - היה שיתנהל . אז , ובנפרד מ"כובע" המעריך ובעיקר אם נשאלו לדעתם , יכולים אנשי המודיעין , בהיותם קציני מטה , להביע עמדה אם כדאי או לא כדאי למדינת ישראל לנסות להגיע להסכם שלום עם סוריה . עוד דוגמה למורכבות הניצבת בפני אנשי המודיעין ברובד האסטרטגי , היא דרישת מקבלי ההחלטות לליווי מודיעיני של סבבי המו"מ לשלום בזירות השונות . זאת , במינוי קמ"ן לערוץ המו"מ , וזה יהיה עיסוקו המרכזי . החיכוך האינטנסיבי ולעתים האינטימי עם מקבלי ההחלטות מעמיד לקמ"ן העוסק במו"מ אתגרים רבים הקשורים בשימור המקצועיות והאובייקטיביות , גם כשתמונת המודיעין שהוא מספק שונה מזו שהקברניט מקווה לה . בהקשר זה יצוין כי בסבבי המו"מ השונים , זכו אנשי המודיעין להערכה רבה על תרומתם החיונית . מסתבר כי התופעה וההתלבטויות סביבה אינן ייחודיות לישראל . עקב פרסום דוח ) Estimate National Intelligence ( NIE על תכנית הגרעין של איראן , מתח הנרי קיסינג'ר , לשעבר מזכיר המדינה האמריקני , ביקורת חריפה על קהילת המודיעין האמריקנית . לטענתו , אופן הניסוח והסידור של המסקנות העיקריות טשטש את הגבול שבין הערכת המודיעין לבין המלצות מדיניו ֹ ת : למשל , ההערכה שטהרן ניתנת להשפעה באמצעות מדיניות של " מקל וגזר" אינה מודיעינית אלא מדינית . קיסינג'ר קרא לאנשי המודיעין לשוב לאלמוניותם ולקובעי המדיניות לשאת באחריות להחלטותיהם , בלי לרתום את אנשי המודיעין להוכחת צדקתם . אובייקטיביות ? יש חיה כזו ? הטיעון המרכזי היוצא חוצץ נגד תפיסת המודיעין האקטיבי נוגע לצורך של קצין המודיעין להיות חף וטהור בהערכותיו . לפי טיעון זה , אם קצין המודיעין נוקט עמדה או ממליץ על פעולה או מדיניות , כל שכן אם הוא נוטל חלק פעיל ביישומה - גובר החשש שהמלצותיו ישפיעו , גם אם שלא מדעת , על הערכותיו . כלומר , יקשה עליו להתייחס באופן אובייקטיבי למציאות שתתהווה , כי הוא יביט בה דרך המשקפיים של המלצותיו . במיוחד קיימת סכנה שנטייתו האינטואיטיבית תהיה להאדיר מגמת הצלחה ולמזער הופעת כישלון , בהתאם לעמדתו ולהמלצותיו . טיעון נוסף שמעלים המקטרגים נגד מודיעין אקטיבי הוא , שעבודת המודיעין מורכבת דיה ואין להעמיס עליה עוד נדבכים . במיוחד הדברים אמורים בהערכת הכוונות ) שעל בסיסה בסופו של דבר תיקבע המדיניות , ) שממילא גלומה בה מידה רבה של אי ודאות , המחייבת את גורמי אמ"ן לזהירות ולספקנות . רבים רואים בעירוב התחומים שנוצר כאן ) טשטוש הגבולות שבין " אדום" ל"כחול ) " תופעה מסוכנת , בייחוד בשעה שקצין המודיעין , משום רקעו והכשרתו , אינו מצביא ואינו מדינאי , אינו דיפלומט ואינו מפקד . יש שהמלצותיו ניתנות " במעמד צד אחד , " בלי לבחון לעומק את היכולות והאילוצים של כוחותינו . באותה נשימה מודגשת הטענה בדבר היעדר יכולת או תוקף לגיטימי לאיש המודיעין " להיכנס לעורו" של מקבל ההחלטות , ששיקוליו מושפעים מאילוצים מגוונים , שאינם קשורים בממד הביטחוני בלבד . בהקשר זה , מזהיר אלוף ) מיל ) ' יעקב עמידרור , המרבה לעסוק ביחסי מודיעין-קברניט , בספרו " מודיעין - הלכה ומעשה" , כי " יש להיזהר מתחושות חזקות של אנשי מודיעין , הנובעות מאמונתם שהם מבינים את המציאות טוב יותר מאשר מקבלי ההחלטות . בפועל , הם אמורים לדעת רק על חלק אחד של המציאות , זה שבחצר האויב או היריב . על חצרו של מקבל ההחלטות אין להם שום מידע ראש אמ"ן וראש חטיבת המחקר , בתפקידם כקמ"ן הצבא , נדרשים ברוב המקרים לא רק לספק הערכה מודיעינית על מבצע או פעולה , או על תהליך בניין הכוח , אלא גם להציג את עמדתם באשר לדרכים הרצויות להוצאתם אל הפועל . 4 באדיבות רמ"ד מתודולוגיה בחטיבת המחקר , ערן . . 5 מודיעין הלכה ומעשה , יעקב עמידרור , , 2006 עמ' . 96

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help