sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

אם תשאלו אותי ... תפקידי המודיעין בעידן של אתגרים מורכבים אל"מ רני * עוד ועוד קמ"נים מרגישים את השינוי בתוכני תפקידם וביעדיו : לא עוד הקצין ה"קלאסי , " המסתפק בהצגה של תמונת יכולות האויב והערכת כוונותיו אלא שותף פעיל בקבלת החלטות , המעורב ככל האפשר במנגנוני ביצוע המדיניות . על התמורות החדשות בתפקידו של המודיעין , ומה בין האחריות לספ ּ ר על האויב ובין השאיפה לתרום לניצחון עליו מחווי דעה או מעצבי דעת ? בשנים האחרונות , יותר מבעבר , בעידן שהחתירה להשפעה ולרלוונטיות נעשו לאבן יסוד בכל תכנית פעולה אסטרטגית של ארגון המכבד את עצמו , שינוי המסתמן בתוכני תפקיד הקמ"ן וביעדיו טורד את מנוחתם של קציני המודיעין . הלכה למעשה , מדובר במידת מעורבותם של הקמ"נים בתהליכי קבלת ההחלטות , לאחר שהציגו כמקובל את תמונת המודיעין ואת הערכת המודיעין . הדברים בולטים בצה"ל ובמערכת הביטחון , שבהם יש למודיעין תפקיד חיוני במגוון תחומי העיסוק ו"לא ניתן לזוז בלעדיו . " זאת , לנוכח עוצמת האתגרים המגוונים הניצבים בפני מדינת ישראל בפתח העשור השביעי לקיומה . מסתבר , כי ההתחבטות בסוגיות אלה לא נולדה אתמול . עוד בסיפור המרגלים ששלח משה למשימת איסוף מל"מ בארץ כנען , עלה כי אנשי המודיעין לא הסתפקו בהבאת הנתונים בשם אומרם . בפועל , הם גם נקטו עמדה באשר למה כדאי לעשות ) או אולי לא לעשות : ) " ויהס כלב את העם אל משה ויאמר עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה ; והאנשים אשר עלו עמו אמרו לא נוכל לעלות אל העם , כי חזק הוא ממנו" . פרשנינו מיהרו להדגיש את העובדה שמשה בחר להשאיר בחיים את אלה שדעתם הייתה כדעתו , ואילו גורל האחרים שהציגו "דעה אחרת , " מר היה . אם כן , מה תפקידו של הקמ"ן ? הדעות בסוגיה זו נחלקות בין " הקלאסיים , " הגורסים כי על קצין המודיעין להתמקד בהצגת יכולות היריב ובהערכת כוונותיו , ובהתאם - לגזור דרכי פעולה אפשריות ) דפ"אות ( של היריב . בשלב הבא מוצפות המשמעויות הנובעות מניתוח היריב - לישראל , לצה"ל ולכל גוף ודרג רלוונטי על פי ההקשר . מנגד , " המודרניסטים" טוענים כי לצד כל אלה על חוקרי המודיעין לקחת חלק פעיל בתהליך קבלת ההחלטות . בתוך כך עליהם להשפיע , לנוכח מומחיותם בתיאור האויב ובהבנתו , גם על ה"מה ואיך עושים" מולו , בשגרה ובחירום . ויש הטוענים שאין בכך כל חידוש וכי מאז ומתמיד מעורבים אנשי המודיעין בתהליכי קבלת ההחלטות , בין השאר בשל מבנה מערכת הביטחון בישראל ודרישות הקברניטים . כך לדוגמה , במסמך שהתקבל במרכז המידע , כתב ) ינואר ) 1954 ממלא מקום ר' אמ"ן סא"ל ) אז ( יהושפט הרכבי לצמרת הצבאית-ביטחונית , מסמך שעסק ביחסי מצרים-ישראל . ברקע הדברים , מתיחות גוברת בין המדינות , בין השאר בשל מניעת חופש השיט לאילת . בסיפא של המסמך , לאחר תיאור תמונת המודיעין , ממליץ הרכבי " לאיים בתנועות צבא , כדי להביא לפריצת ההסגר . " עדות מוחשית לחלחול תפיסת המעורבות המודיעינית בשיח העדכני ניתנת בספר " מלאכת מחשבת , " על 60 שנות עשייה במודיעין הישראלי , שיצא לאור לאחרונה . מי שידפדף בעמודים הראשונים , ייתקל בשקף המתאר את משימות קהילת המודיעין ) נכון ל . ) 2008 במקום הראשון ברמה האסטרטגית-לאומית מוגדרת המשימה : " סיוע בעיצוב וניהול של מדיניות החוץ והביטחון . " משימה זו מלמדת על הגישה המרחיבה בקרב שכבת הבכירים במודיעין , באשר לייעודם ותפקידם . בשנים האחרונות , נוכח התגברות האתגרים והשתנות האיומים ) דגש בסוגיות על קונוונציונליות ותת קונוונציונליות , ) אף התרחבה התפיסה שלפיה על קציני אמ"ן להשתלב ככל האפשר גם במנגנוני ביצוע המדיניות . זאת , בין השאר באמצעות היחידות וגורמי אמ"ן , לרבות בתחומי לוחמת המודיעין , ההסברה , הדיפלומטיה והמאבק על התודעה . במצב דברים זה , נוהגים חלק מגורמי ההערכה לתבל את מסמכי המודיעין בסדרת המלצות לפעולה , על פי מיטב שיפוטם , במצב הנדון . בין הרובד האופרטיבי לאסטרטגי רווחת התחושה שהבעיה מתעצמת ככל שעולה דרג העשייה . בדרג הטקטי-אופרטיבי ) גדוד-פיקוד , ) הדברים נראים ברורים וממוסדים יותר . בהערכת המצב שעושה המפקד , בשנים האחרונות , נוכח התגברות האתגרים והשתנות האיומים , התרחבה התפיסה שלפיה על קציני אמ"ן להשתלב ככל האפשר גם במנגנוני ביצוע המדיניות . זאת , בין השאר באמצעות היחידות וגורמי אמ"ן , לרבות בתחומי לוחמת המודיעין , ההסברה , הדיפלומטיה והמאבק על התודעה . 1 במדבר יג , ל . . 2 עירוב תחומים בין מסמך מודיעיני לבין המלצות בעלות אופי צבאי-מדיני , מרכז המידע למודיעין וטרור במל"מ , 1 במרס . 3 . 2009 מלאכת מחשבת , 60 שנות עשייה מודיעינית , עורכים : אפרים לפיד ועמוס גלבוע , עמ' . 24 * רמ"ח בקרה באמ"ן

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help