sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

כתיבה איכותית ראשית נשאלת השאלה למה לכתוב . התשובה היא שאם מפקד כותב את אשר קרה לו ואת הרהוריו בנושא , אחרים הנמצאים באותו מצב שבו הוא היה יכולים לקרוא את הדברים ולהימנע מביצוע שגיאות זהות לאלה שעשה . מעטים האנשים המצליחים לכתוב בצורה איכותית בניסיונם הראשון . לידל הארט ( 1985 ) מציין כי "כתיבה קשה" מאפשרת קריאה שוטפת . לדבריו , קשה הרבה יותר לתמצת עובדות בבהירות מאשר לבטא אותן בצורה מעורפלת ( עמי , ( 27 ולכן מובן שהוא ייחס ערך רב לדיוק ולבהירות הביטוי . מוסיף על כך אבנרי : ( 1980 ) "כתיבה ראויה לשמה הינה התבוננות מעמיקה , ניסיון לשקול דברים פעם נוספת לפני חתימתם ... המוותר על כתיבה מסתכן בוויתור על מחשבה מעמיקה . " הבעיה היא , לעתים , שכותב המאמר אינו שואל את עצמו , כנראה , מיהו קהל היעד שלו ומהם אפיוניו . כאשר קהל הקוראים הוא אנשי קהילת המודיעין לא צריך להסביר , אולי , מהו 'מישלש ; אך כאשר המאמר מתפרסם בכתב העת "מערכות ; אסור להניח שהמילה מוכרת לכל קהל הקוראים . כך , לדוגמה , מאמר שהופיע במערכות" - " ביצתן וחדירה ארוכת טווח : מסעות וינגייט בבורמה כבסיס לתפיסה אחרת של מרחב אופרטיבי" ( גרייצר , - ( 2003 כלל מילים לא מוכרות ומשפטים מורכבים מאוד אשר גרמו לי להיזכר במשפט מפורסם של "הגשש החיוור : " "דוקטור , אם הבנתי נכון , הבנתי שלא הבנתי , הבנתי נכון " ? המאמר זכה למאמר תגובה אשר כותרתו "וינגייט לא היה מבין את זה" ( אלטמן , , ( 2005 ובו מציין המחבר : "אעיד על עצמי כי הקדשתי לקריאת המאמר מאמץ וזמן חריגים בהיקפם כדי לפענחו ( ואני מורגל בקריאה ובמחקר . " ( סגנון תחבירי מורכב ושימוש במילים נדירות ולא מוכרות גורמים לקורא תסכול והתנגדות עד כדי הפסקת הקריאה . עמידרור ( 2005 ) משלים את אלטמן ( 2005 ) במאמר אשר כותרתו : המהלומה כפרדיגמה קוגניטיבית של אפקטים . " משפט אחד לדוגמה מתוך המאמת "יש לאתר את המתחים הפנימיים הללו בדרך של גישור פונקציונלי ושימוש בהיטל רב זוויתי , כמו גם על ידי מיתון הגורמים שמעצבים בדרך התחומה על ידי מיטב הטרמינולוגיה הטטולוגית בדרך לעומק המשוקלל , המשוכלל והמתוכלל . " אתה הבנת את זה , ברוך ? אלבק ( 2007 ) מתייחס לבעיית ההגדרה המדויקת של מושגים בכובד ראש ומציין כי "במושגים של מטרה , משימה , רעיון מרכזי ושיטה - יש עמימות וחפיפה , " וזכורות היטב הטענות במלחמת לבנון השנייה על אי בהירות הפקודות על משמעויותיה המסוכנות . ברור כי ספרי עיון ומאמרים צריכים להיות כתובים בצורה איכותית מחד וקלים להבנה מאידך . לצורך כך יש בנמצא ספרי הדרכה רבים המסייעים בכתיבה קומוניקטיבית ואפקטיבית הן באזרחות ( כץ ( 1995 , והן בצה"ל ( מדריך לכתיבה , . ( 1988 ה"מהיר" שגובה אי למידה מדוע איננו לומדים מההיסטוריה "? שואל לידל הארט , ( 1985 ) אך בטרם אשיב על השאלה הרי ארבע דוגמאות ל"מחירים" שמשלמים על אי למידה מההיסטוריה . . 1 הדוגמה הראשונה היא הסכמי פריז , . 1919 מן המפורסמות היא כי משא ומתן חייב להסתיים בשביעות רצונם של כל הצדדים המעורבים , משום שאם לא יסתיים כך אזי טמונים בהסכם זרעי הפרתו . אולם הסכמים אלה עוררו תחושה של חוסר צדק הן בקרב המנוצחים והן בקרב המדינאים וחלקים מהציבור של המדינות המנצחות . כפי שנכתב באנציקלופדיה העברית , "הסדרי השלום הפכו להקדמה למלחמת העולם הבאה " ( כרך כ " ח . ( אילו קראו מנהיגי מדינות ההסכמה את אשר כתב ההיסטוריון פוליביוס על היחס של סקיפיו אפריקנוס לאלה שנוצחו , ייתכן שההסכם היה שונה . ועל כך כותב לידל הארט : ( 1964 ) "שנת 202 לפני הספירה - שנת 1919 לספירה . איזו מתינות לעומת תנאי השלום של ורסאי . הרי זו אסטרטגיה רבתי אמיתית . לא נזרעו כאן שום זרעי נקם ... שלום שהקרתגים קיימוהו ללא דופי " . 2 . הדוגמה השנייה מתייחסת לצה"ל . "ללחימה נגד גרילה , " כותב תמיר , ( 2005 ) "מוקדש מקום רב בספרות הצבאית המפורסמת בעולם . לא הכרנו את התורה הזו והסתמכנו בהתמודדות עם חזבאללה על הניסיון הרב שצבר בצה"ל בלחימה ארוכת השנים בארגונים הפלסטיניים" ( עמי . ( 16 על הקורס במכללה לפיקוד ומטה הוא מציין : " כשהתחלתי לנבור בספרות המקצועית העוסקת בלחימה נגד גרילה רותקתי והתביישתי באותה עת . אפילו נושאים בסיסיים כמו כיצד יש להציב מארב התבהרו לפתע . עיון קצר בספרות המקצועית הרבה העוסקת בתחום הזה הבהיר , למשל , מדוע נכשלנו פעם אחר פעם במארב הכוכב המפורסם ... הבעיה שעמדה לפנינו הייתה כיצד להנחיל ליחידות המתחלפות את הידע הזה . תשלום שכר הלימודי של יחידה חדשה היה לעתים גבוה , ומטרתנו הייתה להפחיתו ככל האפשרי ( עמי . ( 44 3 ומה בתחום הפיננסי ? האם בו לומדים מההיסטוריה ? נראה שלא . פרקר ( 2009 ) טוען : "אילו למדו בנקאים את ההיסטוריה הפיננסית של התעשייה שלהם , ולו רק על אירועים מהזמן האחרון ( שלא לדבר על התמוטטות הבורסה ב - 1929 ג"ג , ( אולי לא היה פוקד אותנו המשבר הנוכחי ( משבר המשכנתאות . ( אחרי ככלות הכול היו לנו מספיק חזרות גנרליות בשני העשורים האחרונים" ( עמי . ( 290 לידל הארס ( 1 985 ) שואל : מדוע לא למדו ראשי המסות הכלליים ממלחמות קודמות ? ותשובתו : "כי עיניהם היו מסנוורות על ידי האינטרסים המקצועיים שלהם ורגשותיהם "

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help