sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

הטוב של המילה . מי שחי תחת שלטון זר , כמו שאני חייתי תחת המנדט הבריטי יידע להבין בהקשר רחב יותר את המדיניות של היוונים או של הרומים ולהבין מה המהות של שלטון זר . כחוקר אתה חייב להבין שאין דבר כזה אובייקטיבי אבל השאיפה שלך צריכה להיות לאפשר תמיד לאחרים להשמיע דעות אחרות , להתייחס אליהן ולהסביר את נימוקיך שלך . זו מידת האובייקטיביות שאתה צריך ויכול לשאוף אליה ; מירושלים לצריפי המסכ"ל ברמת גן " בקיץ , 1949 כאשר הוחלט על פירוקה של חטיבה , 6 התייצבו בפתח ביתי בירושלים סגן ראש אג"ם ממץ בנימין גבלי ואיסר הראל " ) הקטן ( " ושכנעו אותי לקבל עליי את הקמת מחקר המודיעין הצבאי במטכ"ל . לאחר שעשיתי חשבון נפש נעניתי הגעתי למסקנה שהמשך המאמץ המודיעיני ושילובם של קמ"נים בעלי כישורים וניסיון כמוני נחוצים למדינת ישראל וחשובים יותר מאשר להמשיך בלימודי ארכיאולוגיה באוניברסיטה ולעסוק בחקר עתיקות . " בתחילה הוצע לי מעין תפקיד ביניים , ראשות מדור גי - המדור הירדני - כנראה משום שהקמת ענף המחקר לא אושרה עדיין פורמלית . הגעתי אל המטכ"ל - ששכן בשיפולי גבעה הסמוכה לרחוב הראיה ברמת גן . באותם ימים פעלו ארבעה מדורים שהוקמו על ידי אריה סימון - מפקדי הנערץ בגדוד הראשון בבריגדה . סימון שימש למעשה בתפקיד הקמץ של יגאל ידין - מי שהיה באותם ימים קצין המבצעים הראשי וסגן הרמטכ"ל . סימון היה זה שסיפק לידין את המודיעין הדרוש . הוא ניסה לארגן את המודיעין הקרבי , כתב את חוברת ההדרכה הראשונה והקים גוף שמנה כמה עשרות אנשים אשר חולקו לארבע חוליות ( שהפכו אחר כך למדורים : ( חוליה שעסקה בסוריה ובלבנון , חוליה שעסקה בעיראק , חוליה שעסקה בירדן וחוליה שעסקה במצרים . בעזרתן ניתח סימון את החומר המודיעיני שקיבל והסיק מסקנות לגבי משמעויותיו . " לשם מה נדרש מחקר צבאי באותם ימים ? " לפי מיטב הבנתי , התגבשה במפקדת מחלקת המודיעין ובחיל המודיעין ההכרה שהמידע המודיעיני מגיע גולמי , ויש לעבדו ולנתחו לפי מידת מהימנותו ולפי צורכי הצבא . " מדוע בחרו בך ? " הסתבר שהעבודה שעשיתי כקמ"ן בירושלים , ובמיוחד הניתוחים והסקירות הגיאוגרפיות שכתבתי מהשטח , היו המניע להצעה שקיבלתי . הייתי כנראה הקמץ היחיד שניסה להשיג מידע על האויב ולשלבו בנתונים אלה . הערכות השטח שכתבתי נשלחו למטכ"ל והגיעו אל פרופ" רייפנברג , שהיה אחראי לנושא מחקר השטח והמפות . הוא התלהב מאוד מעבודתי והמליץ למנות אותי לתפקיד . " מי היו האנשים שגויסו ? " היו כמה מיוצאי הצבא הבריטי , והיו בעיקר כאלה שהיו בעלי רקע אוניברסיטאי אקדמי מובהק . לדוגמה ראש המדור הכלכלי יעקב בר , שאחר כך חזר לאוניברסיטה העברית . והיה וולך שהיה קמץ בצבא הסובייטי ועסק בהאזנה המעניין הוא ששיעור לא מבוטל מהמשרתים בענף היו ממוצא יקי . עד כדי כך שאחר כך היו שבאו אליי וג 1 ענו שבחרתי דווקא את היקים . זה היה שיקול שלא העליתי על דעתי . מקובל היה לחשוב שהיקים מרובעים , וגם אני חטאתי בדעה זו על עצמנו . למשל , היה לי רעיון יפה לגבי מינוי מי שיהיה ראש המדור הטכנולוגי . הצעתי את סגרה , שהיה מדען איטלקי שנתקלתי בו בירושלים . הוא עבר מיונים , אבל הוחלט בסוף שאינו מתאים . הגיע אלינו גם רב סמל בשם תיטה מהנדס יצירתי בוגר הטכניון שעזב את הצבא ואת משרד הביטחון ועסק במודיעין טכנולוגי . התרשמתי ממנו בצורה מאוד חיובית והמלצתי לגייסו . עלייתו הייתה מסחררת למדי , כמו זו של ביבר ( זאב בר לביא . '( בניית המחקר ממסד עד טפחות " הש"י אומנם עשה עבודה נהדרת , אבל התשתית בתחום המחקר הצבאי לא הייתה קיימת כלל . עם מינויי לראש ענף מחקר ניגשתי מיד למלאכה : יצירת יש מאין . לא היה חומר רקע , לא היו בנמצא הנחיות או הדרכה , וגם לא היה גורם חיצוני שאיתו אפשר היה להתייעץ . הדבר הראשון שנדרשתי אליו היה החלטה איך לנתח את המידע שהגיע : לפי בסיס רגיונלי ( כלומר במסגרת המדורים העוסקים בחקר המדינות וצבאותיהן ) או על בסיס נושאי פונקציונלי ( גיאוגרפיה ומחקר שטח , כלכלה , טכנולוגיה , נשק וחימוש ) תוך חלוקה לתת מדורים רגיונליים בתוך כל אחד מהתחומים הנושאיים הללו . לכל אחת מהגישות הללו היו יתרונות . אני החלטתי לאחוז במקל בשני קצותיו : כל החומר הגיע למדורים הנוגעים בדבר - סוריה ולבנון , עיראק , ירדן , מצרים והמעצמות במזרח התיכון . במקביל הגיע החומר הנושאי למדור כלכלי טכני , גיאוגרפי ובין ערבי . למשל , אם התקבלה ידיעה שהצביעה על כך שהמצרים החלו בבניית מערך טילים באמצעות מומחים גרמנים - התחום הטכני נדרש לתת למדור המצרי מענה על שאלות כמו הטווחים של הטילים , מה היעדים העיקריים , מהן נקודות החוזק והתורפה זו גורמי המחקר משלימים זה את זה ומרכיבים תמונה מודיעינית שלמה , אחת . " ועוד בעניין מבנה המחקר - לימים , בגלל אילוצים תקציביים וסדר קדימויות , נוספו לתחום האחריות " כאשר ניתחנו את המשמעויות של המודיעין שהפקנו , ציינו את כל האפשרויות שנראו לנו הגיוניות , אך חרגנו אותן לפי סדר מנומק של הסתברויות . כאשר הצסיירו בפנינו כמה מגמות וכיווני פעולה , הצגנו אותם באופן מפורש "

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help