sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

שישיגו את דוד וימסרו לו את דבריו , וכך היה . כאן נרמז שעין רגל היה בית אולפנא למודיעין , שכנראה ניהל אותו חושי הארכי רעה דוד" בתמיכת צדוק ואביתר הכוהנים , והשפחה שנשלחה על ידי הכוהנים לעין רגל הייתה , מתברר , שותפה למודיעין של דוד . דוד ואנשיו התקבלו במחניים שבגלעד על ידי ברזילי הגלעדי מן העיר רגלים . נציין שגם ברזילי הגלעדי היה " כוהן" ממונה , שנאמר "ומבני הכוהנים בני חביה בני הקוץ בני ברזילי , אשר לקח מבנות ברזילי הגלעדי אישה וייקרא על שמם . אלה ביקשו כתבם המתייחשים ולא נמצאו , ויגואלו מן הכהונה " ( עזרא ב י ; 62-61 : נחמיה זי : . ( 64-63 משמעות "יגואלו " היא סולקו ונדחו , משום שלא היו כוהנים מבית אהרן . ומכיוון שברזילי מרגלים הוא שקיבל את דוד ואירח אותו ואת אנשיו בכבוד , יש מקום להניח שגם ברגלים היה בית אולפנא למודיעין של שבטי עבר הירדן המזרחי בראשות ברזילי הזקן . דומה שאנשי המודיעין של ברזילי סייעו לשאול ולדוד בכיבושיהם בעמון , במואב , באדום ובדמשק . לאחר המלחמה הטראגית של הבן באביו , ולאחר מות אבשלום ופרידת דוד מברזילי הגלעדי בדרכו לירושלים , נזכרו כל בעלי התפקידים בממשלת דוד לאמר "ויואב אל כל הצבא ישראל , ובניה בן יהוידע על הכרתי והפלתי . ואדורם על המס ויהושפט בן אחילוד המזכיר , וגם עירא היאירי היה כוהן לדוד" ( שמואל ב כ . ( 26-23 : " מכאן שעירא היאירי היה מבני יאיר הגלעדי והיה "כוהן" ממונה של דוד ואחראי כנראה , לאולפנא בעין רגל במקום חושי הזקן . וכך נאמר גם במלכים על רשימת שרי שלמה "ובניה בן יהוידע על הצבא וצדוק ואביתר כוהנים . ועזריהו בן נתן על הניצבים , וזבוד בן נתן כוהן רעה המלך " ( מלכים א' די : , ( 5-4 שהיה כנראה יועץ לענייני מודיעין . השבטים החלוצים השילוב בין המרעה ובין החקלאות בקרב שבטי ישראל החל בעבר הירדן המזרחי על ידי ראובן , גד וחצי המנשה , ששכנו בערי מבצר . שלושת השבטים האלה היו סיירים וחלוצים בכיבוש עבר הירדן המזרחי ועבר הירדן המערבי כאחד , ונאמר עליהם לפני התנחלותם "ואנחנו נחלץ חושים לפני בני ישראל עד אשר הביאנום אל מקומם , וישב טפנו בערי המבצר מפני יושבי הארץ ... נחנו נעבור חלוצים לפי הי ארץ כנען , ואתנו אחוזת נחלתנו בעבר לירדך . ואף משה ציווה לבני ראובן , גד וחצי המנשה לסייע להתנרולותם של שאר tpm ^ n במערב הירדן ואמה ... " חלוצים תעברו לפני אחיכם בני ישראל כל בני חיל ... עד אשר יניח הי לאחיכם ככם , וירשו גם הם את הארץ אשר ה אלוהיכם נותן להם בעבר הירדן , ושבתם איש לירושתו אשר נתתי לכם" ( דברים ג ; י . ( 20 , 18 על שבט גד העשוי לבלי חת , שחי בכוננות מתמדת בספר של ארץ ישראל , בגבול העז ביותר שלה - בין ארם דמשק מצפון לבין ממלכת אדום בדרום - נאמר שהוא עסק גם בגידול מקנה והתיישב בשמונה ערים בצורות שכונו "ערי מבצר וגדרות צאן" ( במדבר ל"ב : . ( 36 התצפית , הסיירות , הריגול והמודיעין של שבט גד , היושב בספר המסוכן , עמדו לשירות ממלכות שאול ודוד . אנשי יבש גלעד הנועזים חטפו את גוויות שאול ובניו מבית שאן לאחר שהלכו כל הלילה מרחק ארבעים ושישה קילומטר : " ויקומו כל איש חיל וילכו כל הלילה וייקחו את גוויית שאול ואת גוויות בניו מחומת בית שן ויבואו יבשה " ... ( שמואל אי ל"א : . ( 12 בני גד באו לעזרת דוד בבורחו מפני שאול במדבר יהודה ובבורחו מפני אבשלום אל ברזילי בגלעד . על פעילותם ותעוזתם של בני גד אנו למדים מברכת יעקב לשבט גד : " גד גדוד יגודנו והוא יגוד עקב" ( בראשית מ"ט ;( 19 . משמעות "יגוד" היא יתקוף , והסיומת "עקב" מרמזת ששבט גד עסק , כנראה , גם בסיירות ובמודיעין . ואילו בברכת משה לגד נאמר "ברוך מרחיב גד כלביא שכן וטרף זרוע אף קדקוד" ( דברים ל"ג : , ( 20 ויש בדברים עדות לעוז רוחו כמוהו כלביא וכאריה . הרועה המרגל הוא אידיאליסט שאיננו נלאה , בעל שאר רוח וחזון , כל ימיו הוא צופה מן המצפים של מבצרי הספר . הצופה - לפי ישעיה המתאר את בבל , קידר ישמעאל וערב , המקיפים את נחלות שבטי עבר הירדן המזרחי - צופה זה הוא המתריע והמעורר הלאומי , הוא המסמל את ערנותו של העם : "כי כה אמר אלי ה ; לך העמד המצפה אשר יראה יגיד ... ויקרא אריה , על מצפה X אנוכי עומד תמיד יומם ועל משמרתי אנוכי ניצב כל הלילות . " על עוז רוחם וזריזותם של בני גד , הרועים הסיירים החלוצים המסמלים את האריה בעם , שסייעו לדוד במצדה שבמדבר יהודה , נאמר "ומן הגדי נבדלו אל דוד למצד מדברה גיבורי החיל אנשי צבא למלחמה , עורכי צינה ורומח ופני אריה פניהם וכצבאים על ההרים למהר" ( דברי הימים אי י"ב : . ( 8 דומה שבית האולפנא הראשון למודיעין בישראל היה ברגלים שבגלעד , שנוסד כבית ספר למרגלים , גם לפי שמו , על ידי בני גד ובני מנשה כל אורחות חייו של / 71 // 7 / 7 "ni צאנו במדבר הם תוצאה של נדודים בין המזרע לישימון ושל מאבק ומלחמת קיום מתמידים בין חיים ומוות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help