sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

וכן במלחמת דוד בפלשתים : דוד צפה על מחנה פלשתים ממצודת ציון , והפלשתים עלו לבעל פרצים וצפו על מחנה דוד . גם במערכה של שאול בנחש העמוני שעלה על יבש גלעד היה הדבר כן . שאול צפה מבזק שבגלבוע כדי להתוות לו דרך מסע ליבש גלעד שבבקעת הירדן ( שמואל אי י"א . ( שאול ויהונתן במלחמתם בפלשתים השקיפו מגבע הישראלית על מחנה מכמש הפלשתי ( שמואל אי י "ג : . ( 16 במלחמת עמון ומואב ביהושפט במדבר תקוע צפה צבא יהושפט על מערך האויב מ"המצפה למדבר" והביס אותו ( דברי הימים ב כי : . ( 24-20 " וראיתם את הארץ מה היא" - כדי ללמוד את הגיאוגרפיה שלה ולבחון את תנאיה הפיזיים . " ואת העם ... החזק הוא הרפה" - לבדוק את העוצמה ואת המורל של יושבי הארץ " המעט הוא אם רב" - לאמור את גודל האוכלוסייה ואת צפיפותה . " ומה הארץ ... הטובה היא אם רעה" - בירור מצב הבריאות של תושביה , "טוב " במקרא הוא גם "בריא" ( בראשית י " ח : ; 7 מלכים א" ה . ( 23-22 " : " ומה הערים ... הבמחנים אם במבצרים" - האם הערים פרוזות או מבוצרות . " ומה הארץ השמנה היא אם רזה" - האם האדמה פורייה ומעובדת או דלה ומוזנחת , וללמוד מכך אם העם חרוץ הוא או נרפה . " היש בה עץ אם אין" - להכיר את הצומח הטבעי והתרבות י גם כדי לבחון האם הוא נוח למחבוא ולמסתור . " ולקחתם מפרי הארץ" - גם לשימושם של המרגלים שנשלחו ממדבר פארן השומם בלא מזון לקיומם . מהמשך הפסוקים האלה נראה שהמרגלים נעו משיאי ההרים המיוערים של חבל חברון לאפיקי הנחלים המעובדים בחלקם כדי להסתתר מעיני האויב . סביר להניח שהמרגלים השקיפו על צירי התנועה שלהם בנחלים משיאי ההרים במשך היום ונעו בגאיות בלילה , משום שהמרגלים החלו בפעילותם בנחל אשכול , כנאמר "ויבואו עד נחל אשכול" ( במדבר , ( 23 & ובנחל אשכול גם סיימו את שליחותם לאחר שירדו מן ההר , לאמה "ויפנו ויעלו ההרה , ויבואו עד נחל אשכול וירגלו אותה" ( דברים אי : . ( 24 ראוי להדגיש שמקורות המים העיקריים של הארץ נובעים באפיקים ובעמקי נחלים או מתגלים בהם . כך נאמר על אליהו הגלעדי , שנמלט מפני אחאב לנחל כרית שבשומרון והסתתר בו : "והיה מהנחל תשתה " ( מלכים א י י"ז : . ( 64 נציין לאור מחקרנו שבראשית ימי המקרא - ובייחוד בימי הכנענים - נתוו רוב הדרכים באפיקי הנחלים , ככתוב " מנחל בדרך ישתה" ( תהלים ק"י : . ( 7 מסתבר שנקודת התורפה של דרום הרי יהודה - בדרכם של המרגלים ממדבר פארן , מקום מחנה בני ישראל ומשה - הייתה בנחל אשכול , המתאים לביטוי "ערוות הארץ , " והוא , כנראה , נחל חברון בימינו . נחל זה משמש עד ימינו מוצא ומבוא של הרי יהודה לדרום וגם של הר הנגב לצפון . להערכתנו , המוצא והמבוא של העיר , של החבל או של הארץ היו נקודות החולשה והרפיון הצבאיות שלהם ושימשו יעד מרכזי למרגלים וללוחמים כאחד . שכן בכיבוש בית אל על ידי בית יוסף נאמר על השער שהוא מקום התורפה של העיר : ויראו השומרים איש יוצא מן העיר ויאמרו לו , הראנו נא את מבוא העיר ועשינו עמך חסד . ויראם את מבוא העיר , ויכו את העיר לפי חרב " ( שופעים אי : . ( 25-24 בתי האולפנא של המודיעין הישראלי למודיעין של ממלכת ישראל נבחרו שני סוגים של " כוהנים : " א . הכוהן הפולחני מבית אהרן - עבד בקודש והיה נאמן ביותר למלך ולעם ושימש איש סודו של המלך ומקשרו עם האלוהים . ב . "כוהן" ממונה - אבטח את המלך והממלכה , עסק גם במודיעין וכונה גם "רעה המלך , " כמו זבוד בן נתן וחושי הארכי ( מלכים א י די : ם דברי הימים אי כ "ז : , ( 33 והיה גם יועץ המלך . שמות יישובים רבים בארץ בימי המקרא מעידים לפי מחקרנו על תכונותיהם הגיאוגרפיות , על תנובתם החקלאית ועל עיסוק תושביהם , ובהם : ים המלח - המלוח ; שכם - בין שני הרים , עין גדי - מקום מעיין וגידול צאן , ירקון - חבל ביצתי מוריק ועוד . דומה שבית האולפנא הראשון למודיעין בישראל היה ברגלים שבגלעד , שנוסד כבית ספר למרגלים גם לפי שמו על ידי בני גד ובני מנשה ; ובית הספר השני הוקם כנראה על ידי דוד בעין רגל בירושלים , והשלישי היה במודיעין בשפלה ונוסד באמצע הדרך בין יפו לירושלים , מהלך יום מכל צד , על ידי מתתיהו ובניו בימי בית שני . עין רגל ורגלים נזכרו במאבק בין דוד ואבשלום . כאשר נמלט דוד מירושלים לגלעד מפני אבשלום בנו , הוא נפגש ברעהו חושי הארכי שביקש להצטרף אליו בהר הזיתים . דוד ביקש מחושי הזקן לחזור לירושלים ולהפר את עצת אחיתופל , יועצו לשעבר , שבגד בו ונעשה ליועץ אבשלום ( שמואל ב טיף . ( 34-32 , 12 דוד יעץ לחושי להסתייע בצדוק ובאביתר , כוהניו הנאמנים בירושלים , ובשני בני הכוהנים - אחימעץ ויהונתן ( שמואל ב טיף . ( 36-35 אחר שסיכל חושי את עצת אחיתופל , הוא הודיע לצדוק ולאביתר הכוהנים להזהיר את דוד לבל יתמהמה במדבר יהודה ויימלט מיד דרך הירדן אל הגלעד ( שמואל ב י"ז : , ( 16-15 כדי שלא ייפול בידי אבשלום . צדוק ואביתר שלחו את השפחה לעין רגל להודיע ליהונתן ולאחימעץ , בני הכוהנים , את דברי חושי הארכי , כדי הרועה מסוגל לנהוג את הצאן בכל מצב , בעת שלווה ובזמן חירום ; לתכנן מבצעים אקראיים וגם בעת משבר להחליט החלטות גורליות עצמאיות בנחישות הדעת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help