sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

הפתוחים של המדבר ההררי , שאין בהם מחסום ומכשול מלאכותי ( בתים ומבנים אחרים , עצי נוי ועוד . ( עיניו של הרועה עוקבות תמיד , והוא מהלך בשדה לפי העקבות של הצאן האובדות ( ירמיה ני : ( 6 ובאומץ לב לא רגיל הוא עומד בפני שודדים ( איוב כ"ד : ( 2 ובפני חיות טרף ( ישעיה ל"א : ; 4 יחזקאל ל"ד : ; 8 , 5 עמוס גי : ; 12 מיכה הי : . ( 7 אוזניו של הרועה קשובות לצלילים ולקולות של בעלי כנף דורסים ושל רמשים וזוחלים מסוכנים ולנהימותיהן של חיות טרף . הוא חייב להיות ערני בכל שעות היום ועומד הכן לבדו גם בשעות הלילה . בסבלנות אינסופית הוא חשוף דרך קבע ללהט השמש ביום ולקור העז בלילה כדברי יעקב ללבך "הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה ותידד שנתי מעיני" ( בראשית ל"א : . ( 40 הרועה מגלה שדות מרעה חדשים ומקורות מים נסתרים , שלעתים עליו לריב בגללם עם רועים זרים ( בראשית כיו : . ( 20-19 הוא מוצא מחסה ומסתור ללילה בקביעות , בבקיאות ובכישרון ואף בונה מכלאות צאן ( צפניה בי : . ( 6 הרועה הוא בעל תושייה עילאית , ובעוד הוא מטפל בעדר צאן בן כ 200 ראש בריאות , פצועות וחולות ובוולדותיהן , אין לו , לרועה המבודד עצמו , פנאי לחלות ולהתפנק . הרועה נודד עם צאנו במרחב ההררי והמדברי של הארץ , בתורו אחר שדות מרעה לפי עונות השנה : בחורף הוא יורד עם מקנהו לעמקים ולבקעות , ובקיץ הוא מטפס לשיאי ההרים על הרועים היה לנדוד מחבל לחבל גם בשנות הבצורת התכופות של הארץ , שגרמו לתמותת הצאן ( ירמיה י "ד : , 6-1 עמוס אי : . ( 2 כזה היה מקרהו של יעקב , אבי האומה , שנדד מחרן לארץ כנען דרך ארם דמשק והגלעד , לאורך כאלף קילומטר ( בראשית לי-ל"ג . ( כמוהו גם המנהיג משה , רועה צאן יתרו במדין , שנדד עם צאנו עד הר האלוהים בסיני ( שמות גי . ( הוא ברח למדין מפני פרעה לבדו וחזר משם למצרים עם משפחתו , מרחק כ 800 קילומטר ( שמות ד . ( 2 : " גם דוד המלך שרעה את צאן אביו בבית לחם ( שמואל אי י"ז : ( 15 הכיר היטב את כל המרחב , ממדבר יהודה במזרח ועד השפלה במערב ( שמואל אי י"ז : . ( 19-17 הרועה מסוגל לנהוג את הצאן בכל מצב , בעת שלווה ובזמן חירום,- לתכנן מבצעים אקראיים וגם בעת משבר להחליט החלטות גורליות עצמאיות בנחישות הדעת ( מלכים א י כ"ב : . ( 17 בין רגל וריגול מעל לכול , גדולה יציבותו הפיזית והרוחנית של הרועה , והוא נחשב ליצור טבע מופלא ולשדאי מושלם . הרועים הם הקבוצה היחידה בין החברות התרבותיות בארץ החיים בדד במשך כל השנה , כל שעות היממה , ועומדים על רגליהם בשדה . להליכה מתמדת ברגל השפעות פיזיות , נפשיות ורוחניות , ויש לה קשר שורשי למילה ריגול : הפועל "לרגל" בא משם העצם "רגל . " ראוי לציין שהמונחים " ריגול" רמרגל" במשמעות הליכה ברגל קיימים בלשון העברית בלבד ואינם מצויים בלשונות אחרות , ואף לא בשפות השמיות האחרות כמו ארמית וערבית . מכאן שהריגול המוצלח של הקדמונים נעשה בהליכה ברגל , שכן אז נעשה הכול במתינות , בשיקול דעת וביציבות הנפש , בשלמות וביסודיות . ראוי להדגיש שעם ישראל , גם לאחר שהתיישב בארץ , שילב במשקיו החקלאיים גידול צאן ועבודת אדמה , שנאמר "וישבו בה יהודה וכל עריו יחדיו , אכרים ונסעו בעדר" ( ירמיה ל"א : . ( 23 לכן התמידו יושבי הארץ בריגול , ורועי הצאן שימשו עתודה קבועה של מרגלים לממלכה . כל אורחות חייו של הרועה וחיי צאנו במדבר הם תוצאה של נדודים בין המזרע לישימון ושל מאבק ומלחמת קיום מתמידים בין חיים ומוות . את תכונות רועי הצאן ואת אופיים למדתי מניסיוני כרועה צאן בימי המנדט הבריטי חשוב להזכיר חמישה מנהיגים רועים בתולדות העם , שכולם מוצאם מן המדבר : א . משה , שרעה את צאן יתרו במדין , היה המנהיג המופתי הראשון של שבטי ישראל במדבר . ב . יהושע , בן המדבר , היה רועה במדבר סיני והנגב וגם מנהיג נערץ ולוחם . ג . דוד היה רועה במדבר יהודה , מלך דגול ולוחם נועז בישראל . ד . יואב , שהיה כנראה רועה ונקבר "בביתו במדבר" ( מלכים א י ב י , ( 34 : היה מצביא גדול . ה . מתתיהו החשמונאי שמוצאו מחשמון שבמדבר ( יהושע ט"ו : , ( 27 היה כוהן , רועה ומנהיג גדול . מכאן שבית האולפנא הטבעי של מנהיגי ישראל היה התצפית , הסיירות , הריגול והמודיעין של שבס גד , היושב בספר המסוכן , עמדו לשירות ממלכות שאול ודוד . אנשי 'בש גלעד הנועזים חספו את גוויות שאול ובניו מבית שאן לארור שהלכו כל הלילה מרחק 46 קילומסר ואיש מודיעין טיפ / סי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help