sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

הטח היוצא כי כך הוא יכול לראות מקרוב ולגלות דברים נוספים וחדשים על השטח ועל האויב ממול . המושג דע את 1 האויב צריך להיכנס לאיש המודיעין לדם . כשאתה לוקח את המפה אתה חייב לדעת שהנה , כאן וכאן יש לגרמנים תותחי 88 מ"מ מתנייעים , וגם שיש להם תכונה מגונה - לשלח מטח אחד או שניים ולהתנייע לעמדה אחרת . אני אמור לענות על אש מתותח כזה , ולכן אני מוציא מראש את כל החישובים ומתמקד , על סמך אותו דע את האויב ; בחשיבה איפה הוא היה בוחר להציב את תותחיו . " כיצד הוכשרת לתפקיד זה ? " תהליך ההכשרה המקצועית שלי כאיש מודיעין ביבריגדה היהודית' כלל ארבעה חודשים אינטנסיביים של למידה . הקורס נערך בבסיס הבריגדה בטרמיסו , איטליה . זו הייתה עיירת נופש שהצבא הבריטי התלבש עליה ועל בתי המלון שבה . שם שוכנה הבריגדה , ושם כולנו התאמנו . היינו אז כיתה בת 12-10 איש שאומנה על ידי שני מדריכים מעולים : אריה סימון ולידו הסמל סשה סילברמן סביר . השניים הנחילו לנו כל מה שצריך לדעת על מקצוע המודיעין ברמה הבסיסית : תצלומי אוויר , שטח , סיור , דע את האויב . עשינו הרבה עבודת רגליים ועבודת ראש עד שהכניסו אותנו לקווי החזית , ב , 1945 ברמת ידע של הקורס שלא תמיד הייתה מספקת . " על מה שהיה חסר לו בידע הוא פיצה בכישרון טבעי שלא מלמדים בשום קורס . "הדרגה הגבוהה ביותר שאליה ניתן להגיע במקצוע המודיעין הצבאי היא האמנות , " הוא מסביר . "כמו שקיימת אמנות המלחמה' כן קיימת אמנות המודיעין , ' שהיא גם מולדת וגם נרכשת . מי שלא ניחן בכישרון המולד יכול להתמקצע כאיש מודיעין , אבל לעולם לא יגיע לדרגת אמן . " הלחימה בגרמנים : חיסול נאצים , שיקום יהודים על פעילותו כאיש מודיעין בגדוד החי"ר בחזית מול הגרמנים הוא מספר : "ממפקדת הגדוד לא קיבלתי הנחיות של ממש . מדי בוקר בבוקרו הייתי יוצא ביחמתי לשטח ההפקר בין הקווים , מחפש מחסה תחת עץ או שיח , מבצע תצפיות ורושם בקפדנות ובדייקטת . את ממצאיי הייתי מעביר ללוחמים . הייתי מתאם מראש עם מפקדי המחלקות , שאיתם הסתדרתי מצוין , שיבצעו גירוי אש מכיוונים שונים . כך עשינו איכונים - הם לקחו אזימוגוים וגם אני . כך ידענו לזהות את מיקומם של הכוחות הגרמניים וידעט בדיוק מול מי אנחנו עומדים ואיפה הם ערוכים . הקפדתי לעשות שרטוטים מדויקים ולהעביר אותם במהירות . כשאוספים מידע מדויק על האויב לאורך זמן אפשר לקבל תמונה מצוינת . אף שהייתה הוראה שאיש מודיעין לא יוצא לסיור אלים , לא הפסדתי אף הזדמנות , למרות הסכנות . כך גיליתי שדה מוקשים שלא היה מסומן באף מפה , וכך גם נפל בחלקי לתפוס את השבוי הגרמני הראשון של הגדוד . " במתקפת האביב הגדולה לקראת סוף המלחמה ב 1945 נערכה הבריגדה לחצות את נהר הסניו בצפון מזרח איג 1 ליה , וגיחון מספר על הניסיון שצבר כאיש מודיעין במהלך ההכנות לקראת הצליחה : "משימת הבריגדה הייתה למעשה לצלוח את הנהר ולרתק את דיוויזיית הצנחנים הגרמנית כך שהכוח המנוסה יותר של הבריטים יוכל לבצע איגוף עומק . בלילה נכנסתי לבית שממנו יכולתי לראות אל תוך המערך הגרמני . רשמתי בזיכרוני בדייקנות ובפירוט את כל המידע שראיתי והעברתי אותו לגדוד כדי שיוכל להכין את דרכי הצליחה שלו לאחר שהגעט לגבול איטלק ראוסטח ה , ערב כניעת הנאצים , פגשם את הגל הראשון של העקורים במחנה שהוקם בפאתי העיר . ראינו את תנאי החיים הנוראיים ואת מצבם . באותו לילה עשינו פשיטה על המחנה הגרמני לקחנו תרופות ואוכל והעברט להם . עתה התארגנה אצלנו תנועת תגמול ונקם , ואני צורפתי אליה . במשך שבועות אספתי מידע על הנאצים , על הדגים השמנים ביניהם , אלה שבינתיים נטשו את יחידותיהם , חזרו לאוסטריה ונטמעו באוכלוסייה האזרחית . זכינו לזהות - ולחסל - כמה עשרות : כשהסתיימה המלחמה היה גיחון בן , 23 ובמשך זמן מה עוד השתתף בפעולות לאיתור נאצים , ללכידתם ולחיסולם . אחר כך הופעל בהולנד כנציג "המרכז לגולה" - גוף שהוקם על ידי החיילים היהודים באירופה כדי לסייע בשיקום שארית הפליטה . הוא סייע בהקמת מוסדות קהילה וחינוך , הכשרה לעלייה , הברחת מעפילים , רכש ציוד צבאי והעברתו ארצה מתחת לאפם של הבריטים . "הייתה " התארגנה אצלנו תנועת גמול ונקם , ואני צורפתי אליה . במשך שבועות אספתי מידע על הנאצים , על הדגים השמנים ביניהם , אלה שבינתיים נטש / את יחידותיהם , חזרו לאוססריה ונסמעו באוכלוסייה האזרחית . זכינו לזהות ולחסל כמה עשרות" " איש המודיעין צריך לעמוד על כך שהוא יהיה בליווי הכוח היוצא כי כך הוא יכול לראות מקרוב ולגלות דברים נוספים וחדשים על השטח ועל האויב ממול . המושג ' דע את האויב ' צריך להיכנס לאיש המודיעין לדם"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help