sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

ועד כמה המידע רלוונטי בזמן החשיפה . כך , לדוגמה , חלק ניכר מהמידע החשאי המופק בתחומי הפעילות הדיפלומטית והמדינית הופך לנחלת הכלל בטווח של שעות עד שבועות . . 7 העבודה על מידע המאותר במרחב הגלוי פשוטה יותר בשל מגבלות ביטחון מידע מופחתות : ניתן להפיץ את המידע הגולמי ואף את המעובד במערכות אזרחיות ; וחשוב מכך , קל יותר להעביר את מיצוי המידע לחברות אזרחיות ( OUTSOURCING ) הדבר פחות נכון לעבודה בשלושת מעגלי המידע הגלוי הפנימיים ( העוסקים במרחבי ההסתרה של היריב , ( שכן לעתים העיסוק בהם מבוסס על קצות חוט ממידע ממקורות חשאיים , או שהמידע המאותר במקורות גלויים משמש לאחר מכן לפעילות חשאית . . 8 שימושיות המידע - במידע ממקורות גלויים ניתן לעשות שימוש ללא מגבלות או סכנת חשיפה של מקורות רגישים . המידע הגלוי מהווה מרכיב משמעותי במערכות מדיניות ובדיפלומטיה פומבית . החסרונות : . 1 מדובר בכמות אדירה של מידע , המחייבת פיתוח שיטות כרייה , סינון , מיקוד ועיבוד כדי שאנשי המודיעין לא יטבעו במידע לא רלוונטי . . 2 המרחב הגלוי פתוח למניפולציות ולהונאה רבה . זאת בשונה מערוצים חשאיים הנתפסים על ידי היריב כאזור בטוח שבו הוא יכול לתקשר ביתר פתיחות וכנות . דבר זה מגדיל את אתגר האימות וההצלבה . . 3 במרחב הגלוי לא ניתן למצוא באופן שיטתי מידע על " הסודות הגדולים" של היריב . מדינה או ארגון העוסקים באופן שיטתי בהסתרת פרויקט או יכולת קיימת עשויים להצליח במניעת זליגת המידע למקורות גלויים לאורך שנים . חלק ניכר מהמידע הגלוי שכן מתפרסם לגבי מרחבים אלה הוא תוצאה של איסוף מודיעיני חשאי על ידי קהילות מודיעין . כך , למשל , ניכר כי חלק משמעותי מהמידע המתפרסם בדו"חות בינלאומיים ובדיווחי תקשורת על תוכנית הגרעין של איראן מבוסס על מידע מודיעיני רגיש , שנאסף על ידי קהילות המודיעין המערביות ושוחרר לפרסום . . 4 המודיעין איבד את מונופול המידע מול הצרכן שלו . מקבלי ההחלטות בסיוע עוזריהם חשופים כל היום למקורות מידע גלויים . המודיעין לא יכול למעשה לעדכן אותם במידע חדש במרחב הגלוי ג 1 רם שייחשפו לו בעצמם . מצב זה יתר אתגר גדול למודיעין : כיצד להתחרות על קשב מקבל ההחלטות בהעברת תמונת המצב וניתוחה המדויקים והמקצועיים ביותה וזאת בשעה שהוא כבר נחשף לבליל של פרסומים גלויים בסוגיה הנדונה . . 5 יש ציפייה של הצרכנים מהמודיעין לא לעסוק במידע גלוי אלא להפעיל מקורות איכותיים ולהביא את "סודות" האויב . הצרכנים מתקשים לעתים להבין שניטור וניתוח נכונים של כלל המידע , כולל ממקורות גלויים , כדי לבנות תמונת מודיעין מדויקת ורחבה ככל האפשר הם חלק מרכזי מעבודת המודיעין . כפועל יוצא תקציבים המיועדים לאוסינט יהיו נתונים בסימן שאלה נוכח האפשרות שיועברו לתגבור פעילות האיסוף בשיטות חשאיות . . 6 אי יעילות . העובדה שהאינטרנט נגיש לכולם , ונמצא על השולחן של כמעט כל חוקר מודיעין , גורמת לכך שבהרבה מקומות עושים אותן פעולות חיפוש . רק קישוריות בין ארגונית עמוקה יכולה לחסוך חוסר יעילות כזה . . 7 התפוצצות המידע מגדילה את בעיית השפה והתרגום . בימי המלחמה הקרה נדרש מתרגם אחד מקצועי כדי לקרוא את "פרבדה" כל יום ולהבין מה המשטר של ברית המועצות רוצה שאזרחיו ויריביו יידעו עליו . כיום נדרשים עשרות רבות של מומחי שפה כדי לנטר את המידע שעשוי להיות רלוונטי למודיעין בתחום עניין מסוים . . 8 בעיות משפטיות של זכויות יוצרים בנוגע לחלק מהמידע הגלוי . רובן נפתרות כיום באמצעות צביעת החומר הבעייתי מבחינה משפטית כמיועד לשימוש פנים קהילתי בלבד . סיכום המאזן והשפעתו על המודיעין הישראלי : סיכום סך היתרונות והחסרונות מעלה כי בשני המעגלים החיצוניים ( הסיפור ומאחורי הסיפור ) קיים שפע של מידע רלוונטי , שצריך לדעת לכרות אותו ולעבדו בצורה נכונה כדי ליהנות מיתרונותיו ; ובשלושת המעגלים הפנימיים המודיעין הגלוי מאבד חלק מיתרונותיו , ונדרשת השקעה איסופית ולעתים גם מבצעית כדי להשיג מידע ערכי . הבחנה זו מלווה את פעילות המודיעין הגלוי בישראל לאורך כל שנות קיומה של קהילת המודיעין . איסוף מידע ממקורות גלויים היה חלק מבניית תמונת המודיעין עוד בתקופה שטרם הקמת מדינת ישראל . הוא הגיע לשיאו בהקמתה ובפעולתה של יחידה מיוחדת לאיסוף המודיעין הגלוי שכינויה היה "חצב . " עם זאת בעשור האחרון יחידה זו פורקה , ואיסוף המודיעין הגלוי פוזר והוטמע בזירות האיסוף השונות . ברקע לכך , להתרשמות הכותב , ההבנה שבשונה מקהילות מודיעין אחרות בעולם וגופים עסקיים שיכולים להשקיע משאבים רבים מאוד בכריית מידע רלוונטי בעידן של התפוצצות המידע , הרי שקהילת המודיעין הישראלית קטנה מהם בהרבה ולכן היא נדרשת לעשות הרבה מאוד במעט משאבים . המודיעין הגלוי בישראל משולב היום

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help