sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

לשלום . זאת בשונה מהערכות אמץ באותה התקופה שהופרכו חודשים ספורים לאחר מכן בהגעת הנשיא המצרי לביקור בישראל ופתיחת תהליך השלום בין המדינות . דוגמה נוספת לאבחנה אקדמית שמשפיעה על הערכות המודיעין הינה זו של פרופ' אשר ססר , שהושמעה בדיונים סביב המערכה האמריקאית בעיראק ב , 2003 אשר קבע שהכוחות הלא ערביים במזרח התיכון , איראן וטורקיה , מתחזקים על חשבון העולם הערבי . המעגל השלישי - מה שלא ניתן להסתיר ברשתות המידע הגלויות קיים כיום מידע שמשטרים היו שמחים לו היה נשאר ברשותם , אך נאלצים לחשוף אותו או להשלים בלית ברירה עם עובדת חשיפתו . מידע זה טומן בחובו נתונים ערכיים ביותר עבור חוקרי המודיעין . במסגרת זו יצוינו : . 1 מידע עסקי . גופים כלכליים גדולים , ובהם , לדוגמה , תאגידים העוסקים בפיתוח ובמכירת אמל"ח , חושפים מידע רב מטעמים עסקיים כמו תמהיל האחזקות בהם , מאזנים , עסקאות מרכזיות ונתוני יסוד על מערכות האמל"ח שהם מציעים למכירה כך , לדוגמה , אחת הסוגיות המעניינות ביותר בתקופת המלחמה הקרה - זהות מערכות הנשק של היריב , כמותן ותכונותיהן הבסיסיות - מקבלת כיום תשובה , לפחות חלקית , באמצעות מעקב אחר שוק הנשק הבינלאומי . . 2 מידע רשמי מפורסם במסגרת שקיפות לציבור . ממשלות של מדינות המעוניינות להתחבר לשווקים בינלאומיים מפרסמות כיום מידע רב מתוך אינטרסים כלכליים מובהקים או רצון להעלות את דירוג השקיפות שלהן . כך , לדוגמה , ניתן ללמוד על סטטוס של פרויקטים לאומיים קיימים או מתוכננים , על מכרזים , כולל בתחומים ביטחוניים מובהקים , או לקבל נתונים מאקרו כלכליים אמינים יחסית . . 3 מידע על נתיבי תנועה . פעילות תובלה ושינוע , בעיקר באוויר ובים , נעשית כיום בצורה גלויה יחסית . באמצעות מעקב אחר נתונים גלויים על אודות נתיבי שיט ומסלולי טיסה ניתן לזהות מרחבים פוטנציאליים לפעילות חשודה של גורמים בלתי לגיטימיים ( מדינות סוררות , ארגוני טרור ורשתות פשע ) ולמקד את הזרקור של מקורות המודיעין האיכותיים בהם . לדוגמה , במאגרי מידע נגישים ניתן למצוא מידע על זהות כלי השיט החשוד ועל תצורתו באופן המשרת פעילות מבצעית . . 4 מידע אקדמי . דרך רשתות המחקר האקדמיות ניתן ללמוד על תחומי העניין של np 1 n D ושל ארגונים במדינות היעד , כמו איראן או עיראק בתקופת צדאם חוסיין . חלק מהמחקר האקדמי הלגיטימי הנעשה במדינות היעד או תוך כדי שהות אנשי האקדמיה בלימודים מחוץ למדינות עשוי להעיד על כוונות נסתרות של היריבים בתחום המו"פ . לחוקרים ולמוסדות אין ברירה אלא לחשוף חלק ניכר מפעילותם כבסיס לקבלת קרדיטיזציה אקדמית הנדרשת עבור תגמולים כספיים ואחרים . . 5 מידע גיאוגרפי . במרחב הגלוי ניתן כיום להגיע למידע ממערכות מידע גיאוגרפיות ( GIS ) ולתצלומי לוויין , GOOGLE EARTH ) אתרים לרכש הדמאות לוויין . ( נגישות זו חושפת מידע רלוונטי רב עבור חוקרי המודיעין תוך חיסכון בזמן ובמשאבים . בחלק מהמקרים גם מה שלא מפורסם במסגרת מאגרים אלה " ) החורים השחורים ( " הינו קצה חוט לאיסוף מודיעיני איכותי יותר . . 6 ארגונים רשתיים בגלל הלחץ הבינלאומי על ארגוני טרור והקושי הגובר של פעילי טרור לנוע בחופשיות בין מדינות הם נאלצו להעביר חלק מהפעילות שלהם למרחב הקיברנטי . ההתנהלות שלהם במרחב זה טומנת עבורם יתרונות גדולים מאוד : חשיפה , קישוריות , גמישות פעולה ועוד . עם זאת פעילותם במרחב הזה גם חושפת אותם ואת תומכיהם למעקב של ממשלות . האתרים האלה מאפשרים לנתח כוונות , אך יותר מכך לזהות שיטות פעולה ולאתר תומכים אפשריים . המעגל הרביעי - מה שזולג ממרחב ההסתרה בשנות ה 90 התקיים תרגיל צבאי גדול באחת ממדינות ערב . חוקרי המודיעין הישראלי התחבטו בנוגע לכמה שאלות הקשורות במתווה התרגיל והתקשו להגיע להערכה מוסכמת . הפתרון הגיע בדמות ריאיון טלוויזיוני עם אחד המפקדים הבכירים של הצבא המתאמן . טעויות ביטחון מידע קורות גם במשטרים המקפידים על חשאיות . ככל שיש יותר ערוצי חשיפה , גובר הפוטנציאל לזליגת מידע מסוג זה . הטבע האנושי טומן בתוכו רצון עז להוקרה ולהערכה . אנשים רוצים להתגאות במעשה ידיהם , גם אם אין ביכולתם לפרסם אותו במלואו , ובמעשיהם פותחים בידי ארגוני מודיעין צוהר למידע ערכי במרחב הגלוי שממשלות היו רוצות שלא יתפרסם . בעשור האחרון התרחבה מאוד תופעת הרשתות החברתיות באינטרנט - הצטים , הבלוגים , , TWITTER , FACEBOOK עיון בספרי הדרכה לתיירים מאפשר ללמוד פרטים רבים על הארץ , על החברה , על התרבות ועל הכלכלה באופן שמסייע להבין ביתר שאת את המידע המודיעיני השוטף חלק ניכר מהמערכות המדיניות והפומביות מתרחש באמצעי התקשורת באמצעות העברת מסרים בין הצדדים הנצים . אלה יכולים להיות מילוליים או מעשיים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help