sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

למשל ,   אם   תנשב   בשב"כ   רוח   שמתנחלים   הם   גורם   בעייתי בחברה ,   כי   הם   מתנגדים   להליכים   כאלה   ואחרים ,   כי   הרבנים דנים   בסירוב   פקודה   או   מדברים   על   מרי אזרחי   -   כל   הגורמים   הללו   יכולים   לסמן ציבור   שלם   כציבור   מסוכן   ומסומן .   הדבר בלט   בעצירות   האוטובוסים   שנסעו   להפגנה בשדרות ,   כאשר   עלו   שוטרים   על   אוטובוסים עירוניים   רגילים   והורידו   מהם   אנשים   על-פי חזות   ומראה .   זוהי   פגיעה   מהותית בדמוקרטיה   ובביטחון   של   אזרח   שנאמן למדינתו ,   שחש   שגורמי   השלטון   מפנים   לו עורף ,   שהפכו   אותו   לגורם   מסוכן .   הסכנה היא   שהשב"כ   לא   ידע   לעצור   בקווים   אדומים . החשש   שלי   הוא   גם   מדמוניזציה   של   הציבור הדתי ,   תוך   ניצול   רב-מערכתי   של   גורמי ביטחון :   שב"כ   מוסר   מידע   למשטרה ,   הם מוסרים   מידע   לתקשורת ,   שהיא   קניין   קל מאוד   שמחפש   סקופים   -   לדעתי ,   השב"כ במקרים   כאלה   צריך   להיות   גורם   ממתן .   במובן   זה   אני   חושב שהשב"כ   מסוכן ,   כי   הוא   פועל   מתחת   לסדרים   הגלויים   של החברה   ואי   אפשר   להעמיד   לדין   רבים   ממעשיו .   השב"כ צריך   לעשות   כל   שביכולתו   כדי   שלא   ליצור   דמוניזציה   או פרסום   שיכתים   ציבור   שלם .   אני   מבקש   מהשב"כ   שיראה את   עצמו   כמשרת   הדמוקרטיה . " עופר   דקל "   : במדינה   קיימות   חממות   גידול   במקומות   מסוימים , שמהן   יוצאת   הסתה   בלתי   נסבלת ,   ואם   תיתן   להן   לגדול התוצאה   עלולה   להיות   הרת   אסון .   כל   טיפול   כזה   נהפך   לגלוי מאוד   ופיקנטי   מאוד .   לכן   אני   שותף   לחשש   שהשב"כ ,   מתוך משימתיות   יתר ,   עלול ,   בשוגג   או   ביודעין ,   להיות   מונחה . לכן   רמת   המודעות   לצורך   ריסון   הכוח   גבוהה   כל   כך   בנושא זה .   במחלקה   היהודית   מועסקים   האנשים   הטובים   ביותר , מקפידים   בה   על   פתיחות   ומידור   השימוש   במידע   וכל   הזמן מנסים   לשמור   על   הגבול .   הציבור   צריך   לדעת   שרמת   הפקת הלקחים   גבוהה   וכי   היא   משנה   תורות   עבודה   ונהלים .   לכן קבלת   ההחלטות   היא   בדרגים   גבוהים   מאוד .   מה   שיחליט במגזר   הערבי   ראש   מחלקה ,   יגיע   במגזר   היהודי   לדרגים גבוהים   מאוד ,   ולעתים   קרובות   מאוד   לראש   השירות . " יצחק   דר "   : בהשוואה   למגזר   הערבי ,   שבו   הפגיעה   רחבה יותר   בעשרות   מונים ,   הכלים   והריסונים העצמיים   במגזר   היהודי   הם   כאלה   שהפגיעה היא   מזערית .   יש   ריסונים   של   זמן   -   חיסיון סודי   גבוה ,   מידור   ועוד .   במגזר   היהודי קיימות   גם   מערכות   בקרה   שאינן   קיימות במגזרים   אחרים .   כל   מהלך   שיש   בו   פגיעה מגיע   לבתי   משפט   בארץ .   לדוגמה ,   האנשים שזרקו   'נינג'ות'   בבית   דגן :   הייתה   בקשה לעצור   אותם ,   אך   בג"צ   הורה   לשחררם . מערכות   בקרה   אלו   נוהגות   אחרת   כלפי תושבים   אחרים .   הן   משרות   תרבות   של ריסון   עצמי   ומורות   את   הדרך ,   והיא :   בטרם תנקוט   דרך   שיש   בה   פגיעה   בחופש   של אדם ,   היה   בטוח   שהוא   הוא   האיש . " כרמי   גילון "   : פעולותיו   של   שב"כ   במגזר היהודי ,   שלא   כבמגזר   הערבי ,   נעשו   תמיד בלי   קונסנסוס .   תמיד   היו   גורמים  ( בעיקר   פוליטיים )  שראו בפעילות   שב"כ   בתחום   זה   התערבות   בחופש   הביטוי   והמחאה . כך   למשל ,   חנינת   אסירי   המחתרת   היהודית   בשנות   ה80- נעשתה   בחקיקה   של   הכנסת .   הזיקה   של   שב"כ   למשרד המשפטים  ( היועץ   המשפטי   ופרקליטות   המדינה )  הייתה הדוקה   מאוד .   בתחום   זה   לא   הסתפקו   ביועץ   המשפטי   של הארגון .   הייתה   רגישות   רבה   לערכים   כמו שלטון   החוק ,   חופש   הפרט   ודילמות   של חופש   הביטוי   וביטחון   המדינה . " עופר   דקל :   "אחרי   רצח   רבין ,   כשעמי איילון   וגם   אני   נכנסנו   לתפקיד ,   הוטל עליי   להגדיר   מהי   חתרנות   מדינית .   זו אינה   שאלה   אקדמית ,   אלא   נדרשת   כאן הגדרה   כמו   נייר   לקמוס   -   מטפל   או   לא מטפל .   עשיתי   עבודת   מטה   של   חודשים , עד   שהגעתי   להגדרה   בת   ארבע   שורות . זוהי   הגדרה   דיונית ,   ולפיה   צריך   להביא נושא   לדיון   ולהחליט   אם   לטפל   בו   אם לאו '   : פעילות   יחיד   או   קבוצה ,   חשאית או   גלויה ,   הנובעת   ממניעים   אידאולוגיים ואשר   מטרתה   או   תוצאתה   המסתברת יוצרת   חשש   סביר   לסיכון   ביטחון   המדינה וסדרי   המשטר   הדמוקרטי . '   כל   מקרה   יש   להביא   לדיון   ולבחון אותו   לפי   ההגדרה   הזאת . " פרופסור   ידידיה   שטרן "   : זכויות   האדם ,   כולל   זכויות   קבוצתיות , הן   הסרגל   שעל-פיו   יש   לשפוט   את   פעולות   השירות .   השירות צריך   להיזהר   שלא   להכתים   את   מדינת   ישראל   בהפסקה   של זכויות   האדם   בשם   מטרה   נעלה   כלשהי .   שב"כ   צריך   להתאמץ יותר   כדי   לחדור ,   ואסור   לעשות   קיצורי   דרך   אם   יש   להם מחיר   בזכויות   אדם .   השב"כ   עדיין   נהנה   מרמת   אמון   גבוהה בקרב   הציבור   היהודי . בדמוקרטיות   רבות   נחשבים   הארגונים   החשאיים   לגוף פוליטי ...   צריך   להיזהר   ממניפולציות   שיש   להן   מחירים תרבותיים   ' ) שמפניה'   הוא   דוגמה   טובה . (   ברור   שצריך   לפעול בחומרה   בכל   שאלה   שמתעוררת .   הייעוץ   המשפטי   הוא הכרחי   אך   אינו   התנאי   היחיד .   לא   פחות   חשוב   הוא   ההיבט הציבורי ,   כדי   שיורגש   שהארגון   נקי   משיקולים   זרים .   לאחרונה הופעל   הצבא   כנגד   אזרחים   בתוך   גבולות   המדינה .   השלטון השתמש   בכוח   האלים   המאורגן   כדי   לממש   את   החלטות הממשלה  ( כפר   מימון , (   ואין   זו   דרך   ראויה ,   ומאחר   שהצליחה באופן   פנומנלי   יש   חשש   שישתמשו   בה   בעתיד .   אני   מזהיר את   קהילת   המודיעין   שמדובר   בתקדים   בלתי   ראוי   וכי   אסור להסתמך   עליו   לשם   פריצת   היחסים   בין השלטון   לאזרחים . " שיתוף   הפעולה   בין   השב"כ   לציבור היהודי   וגיוס   סוכנים   דתיים עופר   דקל "   : ברמה   העקרונית ,   איסוף   מידע בחברה   היהודית   אינו   שונה   מזה   שמול הפלסטינים .   מבחינת   מדיניות   מעשית , מדובר   בהבדל   עצום   ורב .   האיומים   מצד היהודים   מסתכמים   במשפט   'סיכון   ביטחון המדינה . '   והסיכונים   הם :   פגישה   באישיות ממלכתית ;  בקודשי   האסלאם   בהר   הבית ; בערבים   על   רקע   גזעני ;  חתרנות   מדינית ; שיבוש   דבר   ציבורי ;  הסתה   וכיוצא   באלה . מבחינה   עקרונית ,   אין   הבדל   בין   יהודים לערבים ,   כי   במשוואת   טרור   יש   ארבעה   מרכיבים :   הסתה , מוטיבציה ,   מימון   ויכולת   מבצעית .   כל   אלה  )  טרור .   ההבדל הוא   שמול   הפלסטינים ,   ברירת   המחדל   היא   שכולם   נחשבים ליריב   ומחפשים   ביניהם   מחבל .   ואילו   בנוגע   ליהודים ,   ברירת פרופסור   ידידיה   שטרן :   "זכויות האדם ...   הן   הסרגל   שעל-פיו   יש לשפוט   את   פעולות   השירות" הרב   אבי   גיסר "   : הסכנה היא   שהשב"כ   לא   ידע לעצור   בקווים   אדומים"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help