sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

לבנות ,   מתוך   שיתוף   פעולה   ביניהם ,   תכניות   אטרקטיביות ומפתות   כדי   שהעולה   הפוטנציאלי   ירצה   לבוא   לכאן . ברמת   ההצהרה   כולם   מדברים   בעד   עלייה .   מה   את חשה   ביחסו   של   הציבור   הישראלי   לעולים   בחיי היום-יום ? יש   משפט   רווח   והוא   ש"הישראלים   אוהבים   את   העלייה , אך   אינם   אוהבים   את   העולים . "   אינני   מאמינה   שיש   במשפט הזה   ממש ,   שהרי   זה   אבסורד   לומר   אותו   במדינה שאוכלוסייתה   מורכבת   בעיקר   מעולים .   אך   בכל   זאת   יש האומרים   זאת   ואני   מקווה   שאין   בכך   הרבה   אמת . ככלל   אני   מאמינה   שיש   נכונות   בציבור   לסייע   לעולים ולקבלם   ויש   הבנה   בסיסית   והכרה   בחשיבותה   של   העלייה . אנו   משתדלים   כל   העת   להעלות   בתודעת   הציבור   את היתרונות   הרבים   של   העלייה   ואת   התרומה   האדירה   שכל עלייה   מביאה   עמה .   אצל   חלק   מהציבור   יש   לעתים   סטיגמות על   עולים   חדשים   והן   מסיטות   את   תשומת   הלב   מהדבר האמיתי . לדוגמה ,   העלייה   הגדולה   של   העשור   האחרון   מחבר   העמים , מדובר   בהצלחה   אדירה   מכל   הבחינות   ובכל   מדד   אפשרי . אנו   משתדלים   להבליט   עובדה   זו ,   כי   היא   החשובה   באמת . אחד   הנושאים   החשובים   שבטיפולך   הוא   עידוד העולים   החדשים   ללמוד   יהדות   לקראת   גיור . במשימה   זו   נפגשת   רבות   עם   עולם   הרבנות ,   איך את   מתקבלת   כאישה   וכמנכ"לית ? מעולם   לא   חשתי   שקיימת   בעיה   בעצם   היותי   אישה ,   על   כן אין   כל   בעיה   בכך   שאני   עובדת   עם   רבנים .   העובדה   שאני חילונית   הרי   גם   היא   עשויה   לעורר   בעיה ,   אלא   שנושא היהדות   חשוב   לי   מאוד   ואני   מאמינה   שכך   הוא   אצל   רוב היהודים   העולים   לארץ ,   גם   אם   הם   חילוניים .   אני   מאמינה שצריך   לתת   לעולים   את   הכלים   להיות   יהודי ,   אך   בלי   לפגוע בדרישות   ההלכה .   בכל   אותם   דברים   שאינם   מחויבי   המציאות , אנו   משתדלים   להקל . האם   את   מרגישה   שבגלל   הרקע   שלך , שינית   משהו   בתרבות   הניהול   של   המשרד   שאת מנהלת   כיום ? אני   באה   ממקום   שמציב   יעדים   ואשר   ברור   לו   שתפקידו " לכבוש"   את   אותם   יעדים .   במקום   שאני   כיום ,   הייתי   צריכה להטמיע   את   ההבנה   שאין   דבר   שאיננו   ניתן   ליישום .   אולי יש   קשיים   בדרך ,   אך   בסופו   של   דבר   היעד   צריך   להיכבש . אני   שמחה   שאינני   לבד   בעניין   זה   -   השרה   ציפי   ליבני   ואנשים אחרים   במשרד   מבינים   שאין   דבר   העומד   בפני   הרצון ; החלטות   צריכות   להתבצע   וגם   אם   קשה   אין   להרים   ידיים ולוותר ,   בסופו   של   דבר   יש   למלא   את   המשימות . יושר ,   אמינות   וטוהר   המידות   במערכת   הביטחון   הם   ערך עליון ,   וכך   מבחינתי   הערכים   גם   כאן .   זוהי   דרכי   גם   בתוך המשרד   וגם   מול   גופים   חיצוניים ;   מילה   שלי   זו   מילה , והתחייבות   זו   התחייבות .   הנורמות   של   יושר   וכנות   הגיעו אתי   לכאן   והושרשו   במשרד . את   עברת   ממקום   שבו   תקציב   כמעט   שלא   היווה מגבלה   בפעילות ,   למשרד   ממשלתי   שיש   בו   מצוקה תקציבית   ומנהל   כספי   מורכב .   איך   חיים   עם   השוני הרב   הזה ? אני   נוהגת   לומר   תמיד   שכבר   זמן   רב   אני   עובדת   מדינה . הסברה   כי   במערכת   הביטחונית-מודיעינית   אין   כלל   בעיה תקציבית   איננה   נכונה .   גם   במשרד   הביטחון   נדרשתי   לעבוד על-פי   תקציבים   וטוב   שכך .   השינוי   המהותי   במעבר   אינו השינוי   התקציבי   אלא   דווקא   היכולת   לבצע   מדיניות   בלי להיות   תלוי   בגורמים   רבים   כל   כך .   בתפקידי   הנוכחי   אני חייבת   לקבל   אישורים   ממשרד   האוצר   לפני   נקיטת   צעדים , וזה   לעתים   מתסכל .   הגישה   במשרד   האוצר   היא   שהם   יודעים תמיד   מה   נכון ,   לעתים   יותר   מאתנו ,   וזוהי   טענה   מגוחכת . ואילו   בנושאים   ביטחוניים   משרד   האוצר   מנוע   מלהתערב . אחד   מתפקידייך בעבר   היה   לראות ולהשוות   בין   מה שקורה   בארץ   למה שקורה   במקומות אחרים   בחו"ל .   איך זה   מתבטא   במשרד לקליטת   העלייה ? נושא   הקליטה   והעלייה הוא   בהחלט   נושא   בר השוואה ,   אך   אני   שמחה לומר   שבזכות   היותו סיפור   הצלחה   אצלנו , רבים   באים   לארץ   מחו"ל כדי   ללמוד   את   הנושא מאתנו .   גם   לנו   כמובן יש   מה   ללמוד   מאחרים , שהרי   ברמת   הפרט   כל עולה   חדש   חווה תהליכים   דומים   מאוד לאלה   של   מהגר   - המדינה ,   השפה , התרבות ,   הכול   חדש   לו . אנו   פתוחים   ונכונים ללמוד   גם   את   מה שקורה   אצל   האחרים , אך   לשמחתי   בדרך   כלל   אנו   משמשים   להם   דוגמה . תפקידייך   ב'מוסד'   היו   בסימן   "שליחות   לאומית . " האם   ניתן   לחוש   כך   גם   במנהל   הציבורי   בארץ ? ברמה   האישית ,   כשבאים   מהתחום   הביטחוני   חושבים   שהוא הדבר   הכי   חשוב   בעולם .   ואולם   כשעוברים   לנושא   של קליטת   עלייה   מגלים   שהוא   חשוב   לא   פחות .   העניין   הביטחוני חשוב   מאוד ,   אך   לא   פחות   חשוב   הוא   הנושא   החברתי . קליטת   עלייה   היא   בהחלט   שליחות   לאומית   וזוהי   התחושה במשרד . הלקוח   תמיד   צודק במהלך   הריאיון ,   כינתה   מיר'לה   גל   מדי   פעם   את העולה   החדש   "לקוח"   ואת   המשרד   לקליטת   עלייה " חברה   עסקית . "   האם   זהו   כיוון   חדש   במדיניות ? " הרעיון   הוא   לתת   לעולים   יחס   דומה   לזה   שחברות עסקיות   מספקות   ללקוחותיהן .   אנו   מכניסים   למשרד אלמנטים   של   עולם   העסקים .   הלקוח   שלנו ,   כלומר העולה ,   הוא   במרכז   ובראש   מעיינינו   ואנו   משתדלים לתת   לו   גם   שירות   כזה .   זה   מתבטא   בהשתדלותנו לספק   לעולה   ייעוץ   אישי   וסיוע   מיועץ   קליטה   שגם ידבר   בשפתו   וגם   יבין   את   תרבותו .   זהו   יחס   אישי וחם   לכל   עולה   ואנו   מודדים   את   הצלחת   הקליטה ברמה   הפרטנית . " הפרויקט   בשיתוף   המשרד   לקליטת עליה   והמרכז   לשלטון   מקומי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help