sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

מחסומים   לדוגמה )  ומכאן   "מקלה"   על   עברייני   הרכב   לפעול חופשי   יחסית . בין   כך   ובין   כך ,   מבחינת   ממדי   התופעה   ניכרת   בשנת   2004 מגמת   גידול   בתחום   פשיעת   הרכב ;  בשנה   החולפת   נגנבו כ 4 , 600-   כלי   רכב ,   לעומת   כ 30 , 000-   בשנת   -   2003   גידול של   19   אחוז .   על-פי   נתונים   סטטיסטיים   קרוב   לשני   שלישים מהם   אינם   מאותרים . ניתן   לסווג   את   תופעת   פשיעת   הרכב   לכמה   "ענפים : "   גניבה למטרות   חלקי   חילוף "   , זיוף"   כלי   רכב ,   ופשעי   הונאה .   כאמור , תחום   חלפי   הרכב   מונע   מעיקרו   מהרצון   להפיק   רווח   במסחר בחלקי   רכב   גנוב .   עבריינות   הרכב   מתאפיינת   באופרציה מורכבת   הכוללת   יחידים ,   כנופיות   וקבוצות   פשיעה   מאורגנות המתמחות   בתחום   ובהן   "בעלי   מקצוע -   "   מזמין   הגניבה , שפועל   על-פי   הביקוש   ב"שוק"   ואשר   מפעיל   "פורץ"   לביצוע הגניבה ,   ו"מוביל , "   שאחראי   לשנע   את   ה"טובין"   ל"מזמין . " לאלה   נלווה   מערך   "מודיעין / " התרעה   הכולל   "סייענים" המצביעים   על   מיקום   ה"טובין "   , " תצפיתנים"   המוצבים בנקודות   מפתח   לאיסוף   מל"מ   והתרעה "   , פותחי   צירים" שתפקידם   לסרוק   את   צירי   התנועה   לפני   הגניבה   ולאחריה ולאותת   על   נוכחות   כוחות   ביטחון ,   ובעלי   "משחטות"   כלי רכב  ( מוקדי   פירוק   כלי   הרכב   לחלקים )   שאליהן   מובל ה"טובין"   לפירוק . פלילי   בשילוב   פח"ע חשוב   להדגיש   שאין   בהכרח   חלוקה   ברורה  ( דיכוטומית ) של   תפקידים   ולא   בהכרח   יופיעו   כולם .   הרכב   הרצוי   מאותר לפני   פעילות   העבריינים   או   במהלכה ,   נפרץ   ומועבר ל"שחיטה , "   לרוב   בשטחי   איו"ש  ( אם   כי   ידוע   על   קיומן ופעילותן   של   "משחטות"   רבות   בתחומי   הקו   הירוק . (   לאחר מכן ,   החלקים   המפורקים   "מופצים"   חזרה   ל"ספקים"   ולבעלי מוסכים   בתחומי   ישראל .   ראוי   לציין   שמוכרת   תופעת " סחיטה"   שבה   לאחר   גניבת   הרכב   יוצרים   הגנבים   קשר   עם בעל   הרכב   ודורשים   סכום   כספי   תמורת   השבתו . בשל   הצורך   לשנע   את   ה"טובין"   הגנובים ,   התפתח   תחום פלילי   התומך   בסחר   חלקי   המכוניות   והוא   תחום   זיוף   לוחיות זיהוי .   על   הרכב   הגנוב   "מולבשת"   זהות   שאולה   שמאפשרת לו   לנוע   "מוכשר"   בכבישים .   אחד   התחומים   הבעייתיים לגילוי   בתחום   פשיעת   הרכב ,   הוא   תחום   הונאות   הרכב ,   שבו " מועלם"   כלי   הרכב ,   ובעל   הרכב   תובע   את   כספי   הביטוח . עקב   רווחי   פשיעת   הרכב   התפתח   שיתוף   פעולה   "פורה"   בין תשתיות   פליליות   של   פלסטינים   תושבי   איו"ש   ועזה   לאלו של   אזרחי   מדינת   ישראל   יהודים   וערבים .   דווקא   קשרים אלה   היו   הבסיס   לכמה   מפיגועי   הטרור   החמורים   שבוצעו בשטחי   מדינת   ישראל ,   שכן   בחקירת   האירועים   ניכרה מעורבותן   של   התשתיות   הפליליות   בפיגועי   הטרור   בכמה היבטים : א .   נתיבי   החדירה   והיציאה   ו"מומחיותם"   של   הגורמים הפליליים   הבקיאים   בהם ,   אומצו   ונוצלו   בידי   גורמי   הפח"ע כדי   להחדיר   מטענים   ומפגעים . ב .   ארגוני   הפח"ע   השתלבו   בשוק   מסחר   חלקי   הרכב ,   והוא נעשה   חלק   מתשתית   מימון   פעילותם . ג .   כלי   הרכב   הגנובים   משמשים   את   פעילי   הפח"ע   הן לפלטפורמות   למטענים   והן   לנסיעה   יום-יומית . הלקח   מהאמור   לעיל   בולט :   אם   בעבר   הרחוק   נתפס   תחום גניבת   המכוניות   כתחום   פלילי   גרדא   שנזקו   כלכלי   בלבד ( בלא   נזק   נלווה   כמו   אלימות )  ומכאן   תשומות   המשאבים שהוקצו   ללחימה   בתופעה ,   הרי   בשנים   האחרונות   הולך ומסתמן   תחום   פשיעה   זה   כתחום   מרכזי   במעגלים   המשולבים של   פח"ע-פשיעה , תחום   תומך   ומסייע באופן   ישיר   לפעילות הפח"ע ,   בעוד   הגורם הפלילי   מסייע   על-פי רוב   ביודעין   לפעילות הפח"ע .   נקודה   זו מחייבת   את   גורמי הביטחון   להעריך   מחדש   את   סוגיית   התשומות   לטיפול בתשתית   הפלילית ,   כחלק   מהמאבק   המתמשך   בפח"ע . אחת   הנקודות   המעניינות   העולות   לבחינה   היא   השפעת מרחב   מכשול   התפר   ההולך   ומוקם   על   תחום   פשיעה   זה . קו   תפר   זה   נבנה   מתוך   ראייה   ביטחונית   והוכיח   את   יעילותו למול   פעילות   הפח"ע   ברמה   כזו   או   אחרת .   אחת   הקונצפציות הרווחות   הן   שהמכשול   יפחית   בהכרח   את   הפשיעה   בתחום כלי   הרכב   באזורים   שהוא   מוקם   בהם .   אולם   עד   כה ,   במחקרים סטטיסטיים   שניסו   לבחון   סוגיה   זו ,   לא   הסתמנה   מגמה   כזו ( ראה   נתוני   ריבוי   גניבות   רכב   לעיל . (   מעבר   לכך ,   בבחינת מרכיבי   המכשול   נראה   שאין   הוא   בנוי   להתמודד   עם   הממד הפלילי   באופן   כללי .   נוכח   הראייה   המשולבת   של " פח"ע-פלילי , "   ראוי   שתיבחן   סוגיית   יכולת   ההתמודדות עם   המרכיב   הפלילי   לא   פחות   מן   התשומות   שהושקעו בבחינת   מרכיב   הפח"ע ,   שכן   אם   תתגבר   התשתית   הפלילית במרחב   זה   לא   ירחק   הזמן   ותשתית   הפח"ע   תלך   אחריה . משטרת   ישראל   נדרשת להתמודד   עם   המרכיב   הפלילי לא   פחות   מן   התשומות שהושקעו   בבחינת   מרכיב הפח"ע   שוטר   בודק   משחטת   רכב   בשומרון   "  - מעריב , "   צילום   -   יהונתן   שאול

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help