sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

מזור   לתחלואים   החברתיים   והתנפצותה   אל   חוף   המציאות האפורה   -   כל   אלה   יצרו   כלפיו   ספקנות   וציניות   ציבורית , בעיקר   בקרב   הדור   הצעיר .   סקרים   עדכניים   מלמדים   על אי-קיום   או   קיום   חלקי   בלבד   של   מצוות   הדת   על   ידי התושבים   ועל   הדרת   רגליהם   מהמסגדים .   מנגד ,   תופעות של   אימוץ   דפוסים   תרבותיים   מערביים   צוברות   תאוצה . חלק   ניכר   מאנשי   הדת   באיראן   מודע   ורגיש   למעמדו   החברתי המידרדר ,   ואפשר   שיש   במגמה   זו   כדי   לקרב   את   חלקם לגילויי   פרגמטיזם   ורוח   סובלנית ,   מתוך   ניסיון   לבנות   גשרים אל   לב   האוכלוסייה .   לצד   נטייתם   האמורה   של   רבים   להתרחק ממעורבות   פוליטית ,   שתציירם   בעיני   המאמינים   כעושי דברו   של   המשטר ,   ניכרת   גמישות   רעיונית   ומתינות   גם בפסקי   הלכה   מהשנים   האחרונות   בסוגיות   חברה   ותרבות , כגון   הרגלי   המין   והחיזור   של   בני   הנוער   ודילמות   מוסריות שיוצרת   התפתחות   הטכנולוגיה . רבע   מאה   של   מהפכה   אסלאמית מסמנת   אפוא   תמונה   אבסורדית שבה   לכוד   הממסד   הדתי   באיראן : מצד   אחד ,   אנשי   הדת   שבשלטון חולשים   על   מוקדי   עוצמה   שאין להם   תקדים ,   המאיימים   והמסכלים אופוזיציה   לשלטונם .   מצד   אחר , חרף   הפיתויים   והנוחיות   שברכישת תואר   דתי ,   מספר   אנשי   הדת   באיראן לא   גדל   באופן   משמעותי   בשנות המהפכה ,   ונראה   כי   מעולם   לא הייתה   תדמיתה   הציבורית   של   הדת כה   ירודה ,   בעת   שהקשר   האינטימי והכבוד   שרחשו   המאמינים   לחכמי הדת   התחלפו   ברגשות   ספקנות , חוסר   סובלנות ,   ציניות   וייאוש .   כמו להעצים   את   הסתירה ,   איראן   היא המדינה   היחידה   במזרח   התיכון שבה   מתקיימות   הפגנות-ענק   בעד דמוקרטיזציה   ונגד   "רודנות   הדת , " ובמידה   רבה ,   האזרח   האיראני מקיים   אורח   חיים   חילוני   יותר מבכל   מדינה   מוסלמית   אחרת באזור . במאות   השנים   האחרונות   היטיבו אנשי   הדת   להתבונן   מן   הצד במתרחש   ולשרטט   בפני   החברה   את   הראוי   בדמות   אידאלים נשגבים ,   בעת   ביקורת   על   המצוי  ( שייצגו   השלטונות השונים . (   ביום   שחלק   מאנשי   הדת   רתם   לעצמו   את   רסן השלטון   בשם   האל ,   החל   הממסד   הדתי ,   כמייצג   קולקטיבי , לשאת   באחריות   למציאות   מורכבת   ועכורה ,   שכמובן   לא אפשרה   התנהלות   אידאולוגית   גרדא .   הפער   בין   המציאות הקשה   שמחייבת   ראליזם ,   לבין   חזון   אוטופי   ופתרונות טוטליים   שמבטיחים   אנשי   הדת   -   הפער   רק   מחדד   בעיני רוב   הציבור   את   הגיחוך   שבסיטואציה   המהפכנית   ומעורר ציניות   ובוז   כלפי   "פוליטיקאים   תאווי   שררה"   באצטלה דתית .   תחושות   אלה   מחייבות   את   המשטר   הדתי   לנהל מנגנוני   פיקוח ,   ריסון   ודיכוי ,   שבתורם   רק   מגבירים   את מורת   הרוח   כלפיו .   זהו   אפוא   מעין   מעגל   סגור   המוסיף להזין   את   עצמו . תוחלתו   של   הממסד   הדתי   לשוב   ולרכוש   את   לב   ההמון טמונה ,   להבנתי ,   במידה   רבה   ביכולתו   להשתחרר   מעול השלטון   ולשוב   לכהן   כ"מצפן   מוסרי"   לחברה .   אמנם   אין מקום   לצפות   שאנשי   הדת   שבשלטון   יוותרו   עליו   מרצונם , אך   נראה   כי   הבנה   מסוימת   באשר   למעמדם   המעורער חלחלה   לאחרונה   בקרבם ,   בעודם   נסוגים   קמעה   מקדמת הבמה   הפוליטית   ומפקידים   נאמנים   צעירים   ונטולי   תואר דתי   לנהל   מטעמם   את   המדינה  ( יעיד   על   כך   מבט   חטוף בתוצאות   הבחירות   לפרלמנט   בפברואר   . ( 2004   מגמה   זו , גם   אם   מבוקרת   וזהירה ,   עשויה   בטווח   הארוך   לעורר   זליגה של   העוצמה   הפוליטית   למוקדים   שאינם   סרים   לחלוטין למרות   אנשי   הדת   הפוליטיים ,   ולצבוע   ביתר   מתינות ופרגמטיזם   את   אופיו   הכולל   של   המשטר .   לימים ,   ייתכן שדווקא   הנשיא   הרפורמיסטי   ח'אתמי   יתברר   בעיני   השמרנים כפתרון   אידאלי :   לכאורה ,   הוא   מייצג את   רצון   העם   הדורש   שינוי ,   אך בפועל   נכנע   לתכתיבים   ולא   מעוניין לזעזע   את   אושיות   המהפכה .   בתוך כך ,   אפשר   שדווקא   התרגשות   אירוע חיצוני  ( כגון   השלכות   מהזירה הפוליטית   המתגבשת   בעיראק ומעמד   השיעים   בתוכה )  ילבה   את ההסתייגות   הקיימת   כלפי   המשטר מבית   ויזרז   את   השינוי . מאז   כינונו   נאבק   המשטר   האסלאמי על   שרידותו   -   מבית   ומחוץ   -   ברמת חריפות   משתנה .   הנחת   יסוד   גורסת כי   חריגה   לא   זהירה   מערכי   יסוד מהפכניים   והרחבת   החופש   הפוליטי יקרבו   פשיטת   רגל   אידאולוגית . מצד   אחר ,   היצמדות   עיוורת לאידאולוגיה   עלולה   לזמן   למשטר פשיטת   רגל   כלכלית   או   אף   מהלומה צבאית   מבחוץ .   בסקלת   אילוצים זו   משתדל   המשטר   האסלאמי   לנווט את   דרכו .   לפי   שעה   יציבותו מוערכת   כאיתנה ,   בעיקר   בזכות כושר   הכלה   ודיכוי   יעילים   מספיק של   מתנגדים   מבית ,   שימור   כמה מוקדי   נאמנות   באוכלוסייה   ונכונות לגלות   פרגמטיזם   מעת   לעת . כשם   שהממסד   הדתי   הוא   "עמוד   השדרה"   של   המהפכה , כך   הוא   בעת   ובעונה   אחת   "נקודת   שבירתה . "   זאת   משום שכפי   שמרוכזת   בו   מרב   העוצמה ,   נטועים   בו   זרעי   הפוטנציאל לשינוי   מהותי   באיראן .   כיום   -   טעון   מחלוקות   אידאולוגיות , פוליטיות   ואישיות   וחוסר   אהדה   בציבור   -   נלחם   הממסד הדתי   על   שרידותו   בסביבה   שבה   יישום   עקרונות   המהפכה וההתלהבות   ממנה   נתונים   בדעיכה   מובהקת .   מעצם   טבעה , כרכה   המהפכה   האסלאמית   את   גורלה   בזה   של   הממסד הדתי ,   אך   אין   בזאת   כדי   לקבוע   כי   קצה   התאורטי   יימחהו עמה .   הדעת   נותנת   כי   דווקא   הפרדה   כזו   או   אחרת   של   דת ממדינה ,   שתבדיל   את   אנשי   הדת   מתפקידי   "חול" ביורוקרטיים ,   היא   שתעורר   מחדש   את   הקשר   האינטימי בינם   לבין   המאמינים ,   ויוקרתם   כמורי   דרך   בעיני   האוכלוסייה עשויה   לחדש   ימיה   כקדם . מנהיג   המהפכה   האסלאמית   איתאללה   עלי   ח'אמנהי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help