sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

קתדרה   מזרח   תיכונית הממסד   הדתי   באיראן   -   בין   דת   פוליטית   לפוליטיקה   דתית סגן   ערן קצין   מודיעין הממסד   הדתי   באיראן   נתפס   באופן   מסורתי   כעמוד   השדרה   האידאולוגי   ומעוז   התמיכה   העיקרי של   המהפכה   האסלאמית .   עם   זאת ,   חצי   יובל   שנים   של   מהפכה   דתית   פגעו   קשות   בעצמאות חכמי   הדת   באיראן   וזיהו   אותם   בעיני   הציבור   עם   פוליטיקה   מאוסה .   כעת   מתמודדים   חכמי   הדת עם   משבר   רעיוני   עמוק ,   תדמית   רצוצה   ואוכלוסייה   ההולכת   ומתנכרת   לפועלם * בבואנו   לסקור   את   האיום   האיראני   על   ישראל   בהווה ,   לצייר קווים   להתפתחותו   בעתיד   ולאתר   סיכונים   מחד   וסיכויים מאידך ,   חשוב   לעמוד   בקפידה   על   גורמי   כוח   ומרכיבים בתהליכי   קבלת   ההחלטות   באיראן ,   הן   ברמת   המשטר   והן בקרב   העם .   גורם   מסורתי   הנוגע   לכלל   החברה   והמשטר הוא   הממסד   הדתי   השיעי ,   שכונן   את   המהפכה   האסלאמית באיראן   ואשר   נעשה   במסגרתה   לגורם   הדומיננטי   בעיצוב אורחות   החיים   במדינה .   הממסד   הדתי   נתפס   כמתווך   בין העם   לבין   המהפכה   וכעמוד   שדרתה ,   בניסיון   בן   חצי   היובל ליישם   את   הגותו   הפוליטית-דתית   של   איתאללה   רוחאללה ח'מיני ,   בהדגשת   עקרון   "שלטון   חכם   הדת " )  " ולאית   פקיה , ( " המפקיד   בידי   חכם   הדת   הבכיר   את   הנהגת   המדינה   והמחייב את   השתתת   חוקיה   על   האסלאם . ח'מיני   הדגיש   את   חוקיות   מסגרת   המשטר   האסלאמי   כיסוד העיקרי   במשנתו .   על   דרך   הפשט ,   מבחינתו ,   הלגיטימציה לקיומו   של   המשטר   הדתי   נובעת   מרצון   האל   וכמוה   כ"מינוי" רשמי   לתפקיד .   זאת   מתוקף   היותם   של   חכמי   הדת   יחידי הסגולה   הבקיאים   בחוקי   האסלאם   והזכאים   לפרשם .   תפיסה זו   מעוררת   אצל   אנשי   הדת   שבשלטון   תחושת   ייחוד   כבעלי מונופול   על   פרשנות   הדת ,   בתוקף   היותם   יורשיהם   של   12 הנביאים   השיעים ,   שלפי   המסורת   נחשבים   לחסינים   מטעות " ) מ ע צו מ ין . ( " להלכה ,   המשטר   המהפכני   גוזר   את   מדיניותו   על   סמך   פרשנות " ) א ג 'ת ה אד ( "   של   ההלכה   האסלאמית   מימי   הנביא   מחמד " ) ש ר יע ה . ( "   עקרון   הפרשנות   מאפשר   לחכמי   הדת   להפעיל שיקול   דעת   רציונלי ,   על-פי   עקרונות   ומתודיקה   לוגיים " ) א צו ל   אלפ ק ה ( "   שפותחו   במאות   השנים   האחרונות   כדי לפסוק   הלכות   בנושאים   שאין   בהם   תשובה   חד-משמעית במקורות   הכתובים   של   הדת .   לא   פעם   הפרשנות   אף   מתרחבת לפרשנות   על   גבי   פרשנות ,   מותאמת   לצורכי   הזמן   והמקום ומוחלת   על   כל   תחומי   החיים  ( כפי   שעוד   יובהר ,   המהפכה האסלאמית   קידשה   לאורך   חצי   היובל   האחרון   פרשנות המבכרת   אינטרסים   פוליטיים   של   הפרשן ,   ולאו   דווקא   את האדיקות   הדתית . ( על   רקע   זה   רואה   המשטר   האיראני   באנשי   הדת   מקור לגיטימציה   בסיסי   ואבן   הראשה   של   המהפכה ,   ומעודד באמצעים   כספיים   ומנגנוני   תעמולה   את   קיומה   של   מערכת דתית   מסועפת   הנטועה   במבנים   החברתיים-פוליטיים במדינה .   המערכת   הדתית   מורכבת   ממאות   אלפי   אנשי   דת במגוון   דרגות ,   מרשת   מכללות   דת   המכשירות   דורות   של כלי   קודש ,   מאתרי   פולחן ,   ממרכזי   תרבות ,   ממוסדות   הסברה והכוונה   ברוח   האסלאם   ומגופים   ייעודיים  ( לעתים   בעלי צביון   פוליטי   או   כלכלי )  המשמשים ,   מעבר   למטרה   המוצהרת של   הענקת   שירותי   דת ,   מעין   "פס   ייצור"   של   אנשי   דת בשירות   המהפכה ,   שאמורים   להשתלב   במנגנוני   המדינה ולהרחיב   את   מסד   הנאמנות   של   המשטר . מתוקף   תפקודם   החיוני   בליכוד   ובהנהגה   של   גורמי   ההתנגדות לשאה   והצלחתם   לסחוף   את   ההמון   להדחתו ,   התבססו   אנשי הדת   לאחר   תפיסת   השלטון   בעמדות   מפתח   פוליטיות שהקנו   בידם   כוח   שלא   היה   לו   תקדים   ואשר   סייעו   בידם לדחוק   גורמים   אחרים   שהשתתפו   במהפכה ,   אך   לאחר   מכן הציבו   איום   על   ההגמוניה   שלהם   במשטר .   קבוצת   אנשי הדת   שבשלטון   פועלת   כיום   במערכת   מורכבת   למדיי   של מוקדי   כוח   -   המשקפת   את   אופיו   המפולג   של   כלל   הממסד הדתי   -   שאמנם   מכילה   נדבכים   דמוקרטיים   למחצה   העונים באופן   חלקי   לתביעה   למשטר   עממי   " ) פתחי   אוורור"   כמו המוסדות   הנבחרים , (   אך   מנגד ,   היא   מציבה   "בריחים"   איתנים לשימור   כוחו   היחסי   של   הממסד   המהפכני   גם   מול   רוב   בעם ובקרב   אנשי   הדת   באיראן   המתנגד   לו . לב   לבו   הרוחני-למדני   של   הממסד   הדתי   באיראן   שוכן   מאז אמצע   המאה   ה20-   בעיר   הקדושה   קום   100 )   ק"מ   מדרום לטהראן , (   ובה   התנחלו   והתנהלו   בעשורים   האחרונים   רוב חכמי   הדת   הבכירים ,   המכללות   הגדולות ,   הכינוסים   והארגונים הדתיים  ( מרכזים   דתיים   חשובים   יש   גם   בערים   משהד , אצפהאן   וטהראן . (   בהשראתו   של   ח'מיני ,   שקבע   בימי   השאה את   משכנו   בקום ,   נהפכה   העיר   באמצע   שנות   ה60-   למעוז היציאה   של   ההתנגדות   למלוכה   בראשות   חכמי   הדת .   תקופה זו   הכשירה   את   הקרקע   למעורבות   תקדימית   של   אנשי   הדת באיראן   בפוליטיקה   הארצית . בראייה   היסטורית ,   ניתן   להיווכח   כי   הממסד   הדתי   באיראן מעולם   לא   היה   עשוי   מקשה   אחת .   פילוגים   מפילוגים   שונים היו   מאז   ומתמיד   מנת   חלקו ,   ואסכולות   דתיות   שונות שהתחרו   זו   בזו   תרמו   להתפתחות   מבנה   ביזורי   המאופיין בחסויות   אישיות   ורשתות   נאמנות   המתקיימות   בתוך   מבנים שלטוניים   פורמליים   ומחוצה   להם .   גם   בעידן   המהפכה , מערכת   זו   עודנה   מבוססת   בעיקר   על   קשרי   משפחה ,   מוצא הלגיטימציה   לקיומו   של   המשטר   הדתי   נובעת מרצון   האל   וכמוה   כ"מינוי"   רשמי   לתפקיד * תודותיי   לד"ר   מאיר   ליטבק   ממרכז   משה   דיין ללימודי   המזרח   התיכון   ואפריקה   באוניברסיטת תל   אביב ,   על   הערותיו   והארותיו   הנבונות הממסד   הדתי   באירן   -   טלטלה   בין   חזון   למציאות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help