sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

מחבר   האיגרות   לא   הסתפק   בתיאור   ייסוריהם   ומצוקותיהם של   יהודי   ברית-המועצות   בצל   המשטר   הסובייטי .   את כתיבתו ,   שבדרך   כלל   ניתן   להגדירה   כ"פעילות   ציבורית תרבותית , "   הגדירו   השלטונות   העוינים   כ"תעמולה אנטי-סובייטית . " הכותב   נטל   סיכונים   רבים .   באחד   הימים   נסע   למוסקבה וקיווה   לפגוש   שם   את   אחד   הישראלים   שהגיעו   לבירה .   אם יאיר   לו   המזל ,   חשב ,   אולי   יצליח   להשיג   גיליון   ישן   של עיתון   ישראלי ,   ואולי   אפילו   מילון   עברי   שהוא   זקוק   לו לעבודתו .   בדרך   לא   דרך ,   הגיע   לידו   עיתון   ישראלי   וכתב עת   בלתי   חשוב ,   ולא   היה   קץ   לאושרו .   רבים   מבני   עירו כמהו   לראות   צורת   אות   עברית !  ואכן ,   העיתון   עבר   מיד ליד   והחדשות   -   מפה   לאוזן .   אף   שהסתכן   וסיכן   אחרים , הוא   התעודד   ובתוך   כך   התגבר   הדחף   להמשיך   בכתיבה . בסוף   שנת   1955   הגיע   למדינת   ישראל   צרור   האיגרות הראשון .   בפברואר   1956   החלו   איגרותיו   להתפרסם   בעיתון ' דבר , '   בהמשכים ,   בכותרת "   : אל   אחיי   במדינת   ישראל , " מאת   "יהודי   סובייטי   אלמוני . "   בקיץ   של   אותה   שנה   שודרו כמה   קטעים   ב'קול   ציון   לגולה , '   בהמשכים ,   אחת   בשבוע . ליל   י"ז   בתמוז   היה   לילה   מאושר   בחייו .   בערב   ראש   השנה תשי"ז   כתב   באיגרת   שיועדה   למנהיגי   ישראל ,   לנשיא   בן צבי   ולראש   הממשלה   בן   גוריון "   : יום   אחד   ניגשתי   אל מקלט   הרדיו   בשעה   הקבועה   וכוננתיו   אל   הגלים   הקצרים ולפתע   אין   אני   מאמין   למשמע   אוזניי !  הלוא   את   קול   דבריי אני   שומע . " !!!   ובהמשך   כתב :   "כשש   פעמים   כמדומני התענגתי   בכל   יום   ב'   בערב ,   לשמוע   מפי   רדיו   ישראל   את פרי   עטי .   האזנתי   והרהרתי :   מה   רבים   החסדים   שההשגחה העליונה   עושה   עמדי .   המציאות   גדולה   פי   מאה   ממיטב חלומותיי   על   גורל   כתביי . " ... הבולשת   הסובייטית   ניסתה   לגלות   את   זהות   היהודי   האלמוני שהעז   לכתוב   ספרות   "אנטי-סובייטית , "   ולא   זו   בלבד   אלא גם   הבריח   את   החומר   לישראל .   אולם   הדבר   לא   עלה   בידה . אמנם   "עוונו   הכבד"   לא   נודע   לשלטונות   עד   יום   מותו ,   אך קשריו   עם   עובדי   ישראל   נתגלו .   עקב   כך   החלו   בלשי   קג"ב לבלוש   אחריו   ואחר   ידידיו .   רק   כעבור   עשר   שנים ,   לאחר מותו ,   נתפרסם   שמו   לראשונה .   הרי   הוא   ברוך   וייסמן   מקייב . בחיפוש   שנערך   בדירתו   נמצא   "חומר   מפליל : "   עיתון מישראל ,   חוברת   באידיש   'מיט   פעלקער   גלייך )  ' ככל   העמים ) ועוד   כמה   ספרים .   כתב   היד   שלו   לא   נמצא ,   וזה   היה   מזלו הגדול . ביולי   1959   נידון   וייסמן   לחמש   שנות   מאסר   ועבודת   פרך , עם   שלושה   מחבריו :   מאיר   דראזנין   נידון   לעשר   שנות מאסר ;  צבי   רמניק   נידון   לשמונה   שנות   מאסר ;  יצחק   פרידמן נידון   לחמש   שנות   מאסר . וייסמן   הועבר   לאחד   ממחנות   ההסגר   שברפובליקה המורדובית '   , דוברובלאג 400   , '   ק"מ   ממזרח   למוסקבה .   חלוש וחולני   כבר   היה   בהגיעו   לשם .   מיותר   לומר   שתנאים   במחנה כזה   היו   עלולים   לקצר   את   חייו   של   אדם   בגילו .   אך   מרגע שהגיע   לשם ,   התאמצו   האסירים   היהודים   שנקבצו   סביבו להקל   עליו   ככל   האפשר .   בתנאים   הקשים   של   החיים   במחנה הסגר   סובייטי ,   ניצלו   יהודים   רבים   ממוות   בזכות   הסולידריות שהייתה   ביניהם .   האסירים   היהודים   רחשו   כבוד   רב   לוייסמן . הוא   ניצח   על   סדר   פסח   מיוחד   במינו   שנערך   בהסתר   באחד הצריפים   שבמחנה ,   בקוראו   לפני   הנאספים ,   כ30-   איש ,   את " עבדים   היינו"   ואת   "שפוך   חמתך"   בהגדה   של   פסח . בתחבולות   מתחבולות   שונות   נערכו   ביוזמתו   תפילת   "כל נדרי"   ו"נעילה , "   הדלקת   נרות   חנוכה   ושירה   בלחש   של " הנרות   הללו"   ו"מעוז   צור . "   כל   זה   למרות   תשישותו   הרבה . בצאתו   מבית   החולים   לא   היה   מסוגל   עוד   ללכת   בכוחות עצמו .   תלמידיו   היו   מוליכים   אותו   ממקום   למקום   או תומכים   בו   בעת   הטיול ,   כשהוא   נשען   על   מקל . בשנת   1974   אירחתי   בשגרירות   ישראל   בווינה   את   צבי רמניק ,   שנשפט   עם   וייסמן   בקייב   ואשר   היה   אתו   במחנה העבודה   במורדוביה .   הם   היו   ידידים   עוד   לפני   המאסר . רמניק   סיפר "   : כאשר   התוודעתי   אל   וייסמן ,   הוא   היה   בא לבקרני   בביתי   לעתים   קרובות .   ידעתי   את   סודו   הגדול ועזרתי   לו   כמיטב   יכולתי .   במסווה   של   חגיגות   משפחה , חגגנו   את   ליל   הסדר   ואת   יום   העצמאות .   לווייסמן   היה קול   ערב   ונעים .   כטוב   לבנו   באוכל   ובמשקה   היה   הוא   הפותח בשירה .   לא   אוכל   לשכוח   את   השתפכות   נפשו ,   כאשר   שר את   'אל   הציפור'   ואת   'בין   נהר   פרת   ונהר   חדקל . '   לאחר שהיה   שר   סולו ,   היו   כל   הנוכחים   לומדים   מפיו   את   מילות השירים   ואת   המנגינות   ולאחר   מכן   היו   שרים   במקהלה .   כל זאת   כמובן   בקולות   נמוכים .   וייסמן   היה   מלמד   אותנו   את שירי   ציון   הישנים .   הוא   זכר   בעל-פה   את   רוב   יצירותיו   של ביאליק . " וייסמן   שוחרר   ממחנה   העבודה   בסוף   שנת   , 1960   כשנה וחצי   לפני   תום   תקופת   המאסר   שנגזרה   עליו .   בשל   מצב בריאותו   הקשה ,   לא   היה   ביד   שלטונות   המחנה   להפיק   ממנו תועלת   ולכן   שוחרר .   אשתו   כבר   לא   הייתה   אז   בחיים .   היא נפטרה   בשנת   , 1958   כשנה   אחרי   שנאסר . כאשר   חזר   וייסמן   התשוש   והרצוץ   אל   ביתו ,   והוא   בן   , 73 לא   מצא   בו   אלא   את   בתו   החולה   וילדיה .   וייסמן   לא   הורשה לחזור   לביתו   בקייב   ונאלץ   להשתקע   בעיירה   סמוכה , בויארקה   שמה . בכתיבת   איגרותיו   הרבות   שהוברחו   לישראל ,   תרם   ברוך וייסמן   ז"ל   רבות   לחקר   חייהם   ותולדותיהם   של   יהודי ברית-המועצות   בשנים   ההן .   הוא   בלי   ספק   היה   אחד ממבשריה   של   תנועת   ההתפתחות   וההתעוררות   הלאומית שהסעירה   בשנות   ה60-   וה )  70- של   המאה   ה ( 20-   חוגים נרחבים   באותו   קיבוץ   יהודי   אדיר ,   שנחשב   עד   אז   ל"ענף הגדוע"   מגזע   ישראל . בתחבולות   מתחבולות   שונות   נערכו ביוזמתו   תפילת   "כל   נדרי"   ו"נעילה , " הדלקת   נרות   חנוכה   ושירה   בלחש   של "הנרות   הללו"   ו"מעוז   צור" הוא   בלי   ספק   היה   אחד   ממבשריה   של תנועת   ההתפתחות   וההתעוררות הלאומית   שהסעירה   בשנות   ה60-   וה70- חוגים   נרחבים   באותו   קיבוץ   יהודי   אדיר

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help