sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

נוער חוקר החמאס - מארגון דתי חינוכי לארגון טרור תקציר מחקרו של ליאור אבוט מה היו התנאים החברתיים , התרבותיים והפוליטיים בעזה שבגללם הקים אחמד יאסין את ארגון אל-מוג'מע אל-אסלאמי , ארגון דתי שעסק בחינוך בראשית דרכו ? מדוע נהפך לארגון הדוגל בפעילות טרוריסטית ולפי משנתו אין לבעיה הפלסטינית פתרון אלא בג'יהאד ? תקציר מחקרו של ליאור אבוט , שזכה בפרס "קרן ענבר" לשנת 2002 כעשור שנים ביסס ארגון החמאס את מעמדו בחברה הפלסטינית והשריש את משנתו בקרב ההמונים בחינוך ובהטפה דתית . הארגון ראה שליחות בהגנה על ערכיה הדתיים של החברה הפלסטינית המוסלמית . את הצורך בחינוך תלה בעובדה שישראל מנעה אותו מהאוכלוסייה הפלסטינית , בכוונה תחילה , כדי להנציח את הבערות . בפרוץ האינתיפאדה ב1987- שוכנע אחמד יאסין , ראש ארגון החמאס אז , שהבשילו התנאים בקרב האוכלוסייה הפלסטינית לפעול בשטח ולעבור למאבק מזוין בישראל , כדי להשפיע על מטרות המאבק הפלסטיני ועל ההתפתחויות באזור . אחמד   איסמאעיל   יאסין   -   מקים   ארגון   'אל-מוג'מע'   ומנהיגו התבלט   בזירה   הציבורית   כבר   ב , 1978-   כשהקים   את   אגודת ' אל-מוג'מע   אל-אסלאמי'   בראשותו .   בתקנון   האגודה   הוצבה המטרה   להפיץ   את   דת   האסלאם ,   המוסר   והמידות   הטובות , לטפל   בחברה   ולהעניק   שירותי   בריאות   וסיוע   לנזקקים . הפעלת   כוח   לא   הוזכרה   אז .   הממשל   הישראלי   אישר   את הבקשה   ב , 1979-   בהתעלמו   מאזהרת   ראשי   הממסד   הדתי המוסלמי   שפעילי   אל-מוג'מע   נמנים   עם   שרידי   האחים המוסלמים ,   ובסברו   שאין   הגוף   מזיק   ואף   יוכל   להעמיד מאבק   לגיטימי   לשליטה   בעזה ,   למול   אש"ף ,   בלי   שיאיים על   הממשל   עצמו .   ארגונו   של   יאסין   צבר   כוח ,   וכבר   ב1982- ארגן   אל-מוג'מע   הפגנות   המוניות   אלימות   בעזה .   יאסין   החל נוגס   בסמכויות   הארגונים   הלאומיים   והמנהל   האזרחי   ברצועת עזה . מקור   נוסף   לכוח   הגיע   מתרומות   וצדקות   '   - זכאת . '   בכספים אלה   נבנו   יותר   מ100-   מסגדים   בעזה ,   וסביבם   מרכזי   תרבות ומועדוני   נוער   שהפכו   לתשתית   ארגונית   לאל-מוג'מע אל-אסלאמי .   אוכלוסיית   עזה   שהייתה   כמעט   כולה   מוסלמית נעשתה   דתית .   בה   בעת   ניצח   "הגוש   האסלאמי"   את   אש"ף בבחירות   לאגודת   הסטודנטים   באוניברסיטה   האסלאמית , וכך   דחק   את   הסגל   המזוהה   עם   אש"ף   מההשכלה   הגבוהה . הוא   גם   איים   על   הסמכות   הדתית   כשהשתלט   על   הוואקף בכ20-   מסגדים   בעזה ,   שהיו   באחריות   הממסד   הדתי ,   וכינה אותם   על   שם   'עז   א-דין   אל-קסאם , '   המנהיג   המיתי   שממנו שאב   את   השראתו .   את   נעימות   הקוראן   של   הוואקף   החליפו כעת   נאומי   נאצה   כנגד   ישראל .   בשנים   אלה   החל   הארגון לצבור   נשק   ולשלוח   חברי   ארגון   לרכוש   נשק   ולהתארגן למאבק   בישראל . בישראל   הובן   כי   "הגולם   קם   על   יוצרו , "   ו-ב 1984   נאסר יאסין   באשמת   החזקת   נשק   ל13-   שנים ,   אך   שוחרר   ב1985- בשל   עסקת   ג'יבריל .   עם   שחרורו   הצהיר   שבכוונתו   להתפנות לעבודת   קודש   של   חינוך   וחברה   וכי   הוא   מסיר   ידיו מהפוליטיקה .   אלא   שכבר   ב1986-   הקים   את   ארגונו   מחדש . ' אל-מוג'מע   אל-אסלאמי'   נעשה   לתנועה   פוליטית   מיליטנטית . ניסיונות   צה"ל   לבלמו   גרמו   להתנגשות   חזיתית   בין   צה"ל ל'אל-מוג'מע   אל-אסלמי'   כבר   במרס   , 1986   ובאוקטובר , לפני   פרוץ   האינתיפאדה ,   הפיץ   הארגון   כרוזים   שקראו   לשינוי המדיניות   כלפי   ישראל   ולהקמת   זרוע   מיליטנטית   אלימה של   האחים   המוסלמים .   אז   שונה   שם   הארגון ,   לפי   הוראת יאסין ,   ל'חמאס , '   ראשי   תיבות   של   "חרכת   אל-מוקאומה אל-אסלאמיה"   שפירושה   "תנועת   ההתנגדות   האסלאמית" או   התלהבות ,   רוח   קרב ,   לחימה . תנועת   האחים   המוסלמית   קבעה   במצעה   הארגוני  ( מה18- באוגוסט   ( 1988   שמטרתה   לכבוש   את   כל   ארץ-ישראל ולהקים   אומה   ערבית   מוסלמית ,   בלי   גבולות   לאומיים .   לכן בשלב   הראשון   היא   קוראת   לשחרור   פלסטין   ולהחלת   משטר מוסלמי   עליה ,   לקראת   איחוד   עם   משטרים   מוסלמיים שיקומו   במדינות   שכנות .   פועל   יוצא   -   לעולם   לא   תושג פשרה   טריטוריאלית   בשאלת   פלסטין ,   ואדמת   פלסטין   כולה היא   לנצח   אדמת   קודש   לאסלאם .   מכאן   שאידאולוגיית ה'חמאס'   קוראת   לג'יהאד   או   לטרור   אלים   להשגת   מטרת האסלאם . ה'חמאס'   נולד   בעת   משבר   שחל   בתנועה   הלאומית הפלסטינית   ושיאו   בפרוץ   האינתיפאדה   ברצועת   עזה   ובגדה המערבית   בדצמבר   . 1987   החמאס   הציג   תפיסת   עולם ואסטרטגיה   מדינית   שונה ,   ובה   הבטחה   לתיקון   ותקווה להשגת   המטרה   הלאומית   הנכספת ,   במקום   הזרם הלאומי-חילוני   בהנהגת   אש"ף   שנכשל   במשימתו .   בשעה שאש"ף   נתפס   כמי   שזנח   את   המאבק   המזוין   והיה   נכון לפשרה   טריטוריאלית   שתשאיר   לפלסטינים   רק   חלק   קטן מפלסטין   המנדטורית ,   הקנה   ה'חמאס'   למושגי   הלאומיות הפלסטינית   משמעות   דתית   שעלתה   בקנה   אחד   עם   חוויות הפלסטינים   שבשליטת   ישראל ,   וכיוונה   למאוויים   הפוליטיים העמוקים   ביותר   של   שלהם . ה'חמאס' הציג תפיסת עולם ואסטרטגיה מדינית ובה הבטחה לתיקון ותקווה להשגת המטרה הלאומית הנכספת , במקום הזרם הלאומי-חילוני בהנהגת אש"ף שנכשל במשימתו ליאור אבוט , בוגר תיכון חדש ע"ש יצחק רבין - תל אביב

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help