sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הפלסטינית ?  מדוע   משאלות   לב   וציפיות   תפסו   את   מקומו של   הניסיון   ההיסטורי   הנצבר ?  מדוע   נמשכה   התמיכה בהסכמים   גם   אחרי   שבוצעו   נגדנו   פעולות   טרור   קשות ביותר   וגם   אחרי   שנתברר   שהרשות   הפלסטינית   ואנשיה מעורבים   בטרור ?  מדוע   לא   הוחלט   להפסיק   את   המשא ומתן   כבר   בראשית   הדרך ,   בעת   שנתברר   שהפלסטינים ובראשם   ערפאת   אינם   עומדים   בהתחייבויות   הבסיסיות ביותר   בכל   הנוגע   ללחימה   בטרור ? ייתכן   שהתשובה   הבסיסית   טמונה   בנטל   הסכסוך   המתמשך ובציפיות   שיימצא   לו   פתרון   בדרך   על-טבעית   כלשהי ;  אולי מתוך   עומקו   של   הייאוש   נוצרה   האמונה   שהפתרון   יבוא מחוץ   להיסטוריה .   התמשכות   הסכסוך   בן   מאת   השנים ויותר ,   ששורשיו   העמוקים   נעוצים   אלפי   שנים   לאחור ואשר   השלכותיו   המיידיות   על   חיינו   קשות   מנשוא ,   היא שיצרה   את   הערגה   והכמיהה   למהפך   על-טבעי ,   כמעט " משיחי"   באופיו . הרי   הנחות   היסוד   של   ההסכמים   אינן עולות   בקנה   אחד   עם   כל   הניסיון ההיסטורי   שנצבר :   מסורת   הסרבנות הערבית   המתמדת   מימי   חאג'   אמין אל-חוסייני ;  גלי   התעמולה   והשנאה ששטפו   את   ההמונים   בארצות   ערב ; הפעלה   עקיבה   של   נשק   הטרור   חסר ההבחנה   מהקמתו   של   'פתח'   ואילך ; המאמץ   לערער   בכל   דרך   את   בניינה של   המדינה   הציונית   -   כל   אלה ,   שהיו מנכסי   צאן   הברזל   של   התודעה הציבורית   בישראל ,   כמעט   שנשטפו ונעלמו   בגלי   התמיכה   והאהדה .   גם התבטאויותיו   הקשות   של   יאסר ערפאת ,   כבר   בשנים   , 1995-6   שימשיך בדרך   הג'יהאד   והמלחמה   עד   ירושלים , פורשו   כהתבטאויות   לצורכי   פנים . כיצד   קרה   הדבר ? במבט   לאחור ,   ניתן   לעתים   לעמוד על   דברים   שהיו   לפנים   ידועים ומובנים   מאליהם   ונשכחו .   זיכרונותיהם   של   חלק   מוותיקי היישוב   היהודי   בארץ-ישראל ,   שחיו   כאן   בבגרותם   עד   שנת , 1948   בייחוד   אלה   שחיו   בערים   המעורבות   יהודים-ערבים , הם   מקור   רב-ערך .   ותיקי   היישוב   השכילו   לחיות   עם   הערבים חיים   משותפים   באופן   שכמעט   חדל   להתקיים .   רבים   מהם ידעו   את   השפה   הערבית ,   היו   להם   ידידים   ערביים ,   לעתים הם   שיתפו   את   הערבים   בעסקיהם   ואף   רחשו   כלפי   הערבים ותרבותם   הערכה .   עם   זה   הם   ידעו   היטב ,   כפי   שהיטיב לנסח   יוסף   חיים   ברנר   זמן   קצר   לפני   הירצחו   במאורעות : 1921   אנו   חיים   על   הר   געש ,   והר   הגעש   עלול   להתפרץ מעת   לעת ,   כמעט   בלא   התרעה .   מלחמת   העצמאות   קיבעה את   דמותו   של   הערבי   כאויב   אכזר ,   בלתי   אנושי ,   המבקש לחסל   את   מדינת   ישראל .   אלא   שתוצאות   המלחמה   הביאו רוב   יהודי   בארץ   ומיעוט   ערבי   קטן   ומבודד .   היישוב   הערבי הגדול ,   על   עריו   וכפריו ,   שהכירו   הוותיקים ,   שהיה   איום   של ממש   ואויב   מוחשי ,   לא   היה   עוד .   נותרו   ממנו   שרידים   בלבד , שניתנו   בשלטון   הממשל   הצבאי   עד   שנת   . 1966   העם הפלסטיני   נקרע   והתפזר   לכל   עבר . דמותו   של   האויב   הערבי   תוארה   ביצירה   ובהוויה   התרבותית של   החברה   הישראלית   משנות   ה50-   עד   שנות   ה70-   בדמויות מפחידות ,   נחשלות ,   אלימות   ורצחניות .   דברים   אלה   התבטאו לדוגמה   בספרות   הילדים   והנוער   ' ) חסמבה ( '   ובפחד   המתמיד שמדינת   ישראל   הייתה   חדורה   בו   בשנות   ה , 50-   מפני   חידוש המלחמה   בידי   הערבים   במסגרת   "הסיבוב   השני . "   אולם מתחת   לתדמית   זו   רחשו   תמיד   זרמי   מעמקים .   חוויות מלחמת   העצמאות   השאירו   בנו   רגשות   אשמה   והזדהות עם   גורלם   של   הפליטים   הפלסטיניים ,   והם   באו   לידי   ביטוי בספרות   כבר   ב , 1949-   בסיפורו   של   יזהר   סמילנסקי   'חרבת חזעה . '   יתרה   מזו ,   בתשתיתה   של   הציונות   גלומות   התקוות לחיים   שלווים   במזרח   התיכון ,   כאחד   העמים   במרחב   הזה . החרב   נכפתה   על   העם   היהודי   בארץ-ישראל   ונשיאתה   לא באה   מתוך   בחירה   ביודעין   ומלכתחילה .   במציאות   ההיסטורית שהיה   נתון   בה   מראשיתו   נאלץ   היישוב   היהודי   להגן   על עצמו .   בהסלמת   הסכסוך   לא   היה   לו   אלא   לחזק   את   כוחו ולהעצים   את   תגובותיו ,   אך   מעולם   הוא   לא   שאף   להיהפך לספרטה   של   המזרח   התיכון . התקווה   שהעם   היהודי   יזכה   לשלום   במרחב   הזה   הכתה שורשים   ונעשתה   חלק   בסיסי   בחינוך   ובתרבות   הישראליים . בשנות   ה80-   וה90-   חברו   אליה   גם   המגמות   לבחון   לאחור את   ההיסטוריה   והסוציולוגיה ,   לבדוק   את   ההיסטוריוגרפיה הציונית   ולמצוא   את   נקודות   הכשל   שלה ,   מתוך   תקווה שהביקורת   הנוקבת   הזאת   תיחלץ   את   החברה   הישראלית מן   המבוי   הסתום   של   הסכסוך .   התקוות   שחברו   לזרמי המעמקים   הולידו   ציפיות   משיחיות   שהתגלמו   באמונה   שדי בכוחם   של   כמה   הסכמים   לשנות   את   המציאות .   אולם בדיעבד   נתברר   שניתוץ   המיתוסים   והמתקפה   הצוהלת   על ההיסטוריה   הישנה   היו   נחלתו   של   צד   אחד   בלבד   בסכסוך . במדינות   שחתמו   על   הסכמי   שלום   עם   ישראל  ( מצרים וירדן )  וברשות   הפלסטינית   עדיין   נמשכה   הסתה   פרועה בישראל .   הילדים   ברשות   הפלסטינית ,   שהפנימו   את   ההסתה , נהפכו   בתוך   עשור   למחבלים   העוסקים   בטרור . הסכם   השלום   עם   מצרים   הגדיל   את   הציפיות   להסכמים הערגה לשלום החרישה את אוזנינו ולא שמענו את קול הרצח האורב אוסלו : נוסחה לשלום ?

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help